CANAL+ - 26/11/2002

Adverteerder: 
CANAL+
Product/Dienst: 
Abonnement
Media: 
TV
Onderzoekscriteria: 
Afbeelding van de mens/ menselijke waardigheid
Initiatief: 
Consument
Categorie: 
Cultuur en uitgeverij
Type beslissing: 
Geen opmerkingen
Datum afsluiting: 
dinsdag, 26 november 2002
Beschrijving van de reclame

Een TV-spot toont een koppel dat in een zetel zit en tv kijkt als plots de jonge vrouw die hoogzwanger is een pijnkreet laat en zegt : « t'is het moment », waarop de jonge man antwoordt « geen paniek » en de trap oploopt om haar valies te halen. Vervolgens helpt hij haar in een taxi, sluit de deur en klopt 2 maal op het dak om aan de taxichauffeur duidelijk te maken dat hij mag vertrekken. De taxi vertrekt en de vrouw kijkt verbaasd achterom, terwijl de man zich terug naar binnen haast. Een vrouwenstem zegt : “Canal +, dat betekent 9 grote exclusieve films per dag voor slechts 20€ per maand gedurende 6 maanden. Het zou werkelijk spijtig zijn dit te missen. Canal +, abonneer u om te zien », waarna een telefoonnummer wordt vermeld. Ondertussen verschijnt er tevens het logo van de zender met de volgende vermelding : « Speciaal aanbod in oktober, 20€ per maand* », de asterisk verwijst naar de vermelding : “Aanbod geldig op ieder nieuw abonnement voor 1 jaar onderschreven bij Canal + numeriek tussen 1 en 31 oktober ».

Motivering van de klacht(en)

Deze reclame is choquerend gelet op het gebrek aan eerbied bij de jongeren en het feit dat men weinig aandacht aan de medemens besteedt.

Standpunt van de adverteerder

De adverteerder liet gelden dat het de bedoeling was om met een humoristische knipoog aan te tonen dat hun filmprogrammering zo sterk en uniek is dat iedereen er wenst voor thuis te blijven en zonder de bedoeling om t.o.v. een bepaalde segment van de bevolking geen respect te tonen. De spot maakt deel uit van een globale reeks en zal voor eindejaar vervangen worden door een nieuwe spot.

Jurybeslissing

De Jury was van oordeel dat de spot waarvan sprake geen elementen bevat die de menselijke waardigheid aantasten en heeft gelet op het duidelijke overdreven en humoristische/karikaturale karakter ervan, gemeend geen opmerkingen te moeten formuleren.