BRUSSELS AIRLINES - 22/12/2015

Adverteerder: 
BRUSSELS AIRLINES
Product/Dienst: 
Vluchtdeals Cyber Monday
Media: 
E-mailing
Onderzoekscriteria: 
Eerlijkheid
Waarachtigheid
Initiatief: 
Consument
Categorie: 
Vervoer en toerisme
Type beslissing: 
Beslissing tot wijziging of stopzetting
Datum afsluiting: 
dinsdag, 22 december 2015
Beschrijving van de reclame

De e-mail met als onderwerp “Slechts 1 dag! Mis je Cyber Monday vluchtdeal niet!” vermeldt onder meer het volgende:

“-€100 NAAR AFRIKA*
Zin om even te ontsnappen aan de winter en een ander klimaat te ontdekken? Dit is je kans! Brussels Airlines geeft je €100 korting* op vluchten in economy class naar alle Afrikaanse bestemmingen.

-€40 NAAR EUROPA**
Reis je liever binnen Europa? Profiteer dan van €40 korting** op de vluchten naar al onze Europese bestemmingen.

*Geldig voor alle Afrikaanse bestemmingen in economy op Brussels Airlines-vluchten met een minimumtarief (zonder taksen en belastingen) van €100 H/T. Boek: vandaag, 30 november 2015. Reis: 11 januari – 20 maart 2016

**Geldig op Brussels Airlines-vluchten vanuit Brussel naar alle Europese bestemmingen in Light&Relax, Flex&Fast of Bizz&Class (niet Check&Go) met een minimumtarief (zonder taksen en belastingen) van €40 H/T. Boek: vandaag, 30 november 2015. Reis: 11 januari – 20 maart 2016.”

Motivering van de klacht(en)

De klager haalt aan dat Agadir, in Marokko, zich op het Afrikaanse continent bevindt, en ook opgesomd staat tussen de Afrikaanse bestemmingen op de website van de maatschappij. Voor de Cyber Monday Sale werd dit echter plotseling als een “Europese bestemming” beschouwd wanneer men op de desbetreffende pagina van de promotie kwam, waardoor men slechts 40 euro korting kreeg.
De adverteerder reageerde dat IATA (International Air Transport Association) Marokko in dezelfde zone als Europa beschouwt. De klager vraagt zich af hoe dit door de gewone consument geweten kan zijn, wanneer de adverteerder zelf Marokko als Afrikaanse bestemming op zijn website aanbiedt, maar blijkbaar niet op Cyber Monday wanneer er een promotie aan gekoppeld is. Bovendien beschouwt Miles & More, het getrouwheidsprogramma van onder andere Brussels Airlines, Marokko wel degelijk als Afrika.
Als consument is de klager van mening dat men met twee maten en twee gewichten werkt, waardoor het niet duidelijk is welke regels gelden en welke promotie van toepassing is.

Standpunt van de adverteerder

De adverteerder erkende dat het aanbieden van een korting van slechts 40 EUR op Agadir, terwijl de Cyber Monday reclame een korting van 100 EUR op alle “Afrikaanse bestemmingen” promoot, enige verwarring kan hebben veroorzaakt bij de klager. Agadir is immers geografisch gezien een stad gelegen op het Afrikaanse continent. Het is echter nooit zijn bedoeling geweest om zijn klanten verkeerd te informeren door een promotie te adverteren die hoger is dan de ware korting die wordt toegekend om hen er aldus toe aan te zetten om vluchten naar Agadir te boeken.

Vooreerst gaat de “Cyber Monday” reclame niet specifiek over Agadir. De kern van zijn opzet was om zogenaamde “flash bookings” te promoten naar zijn Europese en Afrikaanse bestemmingen met kortingen die in verhouding waren tot de prijzen van gemiddelde tickets op die bestemmingen.
Voorts past hij zijn “Europese” tarief- en productstructuur toe op zijn operaties naar Agadir. De “Europese” producten van Brussels Airlines zijn meer bepaald onderverdeeld in vier categorieën, met name “Check&Go”, “Light&Relax”, “Flex&Fast” en “Bizz&Class” met prijzen die starten vanaf 69 EUR. Het “Lange Afstand” product van Brussels Airlines is onderverdeeld in een traditioneel “Economy” en “Business” product met prijzen die aanzienlijk hoger zijn dan voor de Europese producten. Gelet hierop is het “Europese” niveau van korting aangeboden via de “Cyber Monday” promotie (namelijk 40 EUR) voor een bestemming zoals Agadir billijk naar consumenten toe, terwijl een korting van 100 EUR totaal disproportioneel zou zijn.

Het gaat hier derhalve volgens de adverteerder in geen geval om een moedwillige poging om consumenten die een ticket naar Agadir wensten te boeken te misleiden. Hij is uitgegaan van de “Europese” aard van zijn product op Agadir, doch is daarbij uit het oog verloren dat dit in feite een “Afrikaanse” bestemming is. Hij zal hieruit lessen trekken voor toekomstige reclames.

Jurybeslissing

De Jury heeft er ingevolge het antwoord van de adverteerder nota van genomen dat hij zijn “Europese” tarief- en productstructuur – met een onderverdeling in vier categorieën, met name “Check&Go”, “Light&Relax”, “Flex&Fast” en “Bizz&Class” en prijzen die starten vanaf €69 – toepast op zijn operaties naar Agadir en dat het “Lange Afstand” product van Brussels Airlines is onderverdeeld in een traditioneel “Economy” en “Business” product met prijzen die aanzienlijk hoger zijn dan voor de Europese producten. Zij heeft er tevens nota van genomen dat het niet de bedoeling van de adverteerder was om consumenten die een ticket naar Agadir wensten te boeken, te misleiden en dat hij hieruit lessen zal trekken voor de toekomst.

Dit belet echter niet dat de Jury van mening is dat de reclame in kwestie, door te verwijzen naar “alle Afrikaanse bestemmingen” bij de “-€100 naar Afrika” promotie, te absoluut geformuleerd is zodat de juiste draagwijdte van de promotie in bepaalde gevallen onduidelijk is voor de gemiddelde consument.

De Jury is derhalve van oordeel dat deze reclame van aard is om de gemiddelde consument te kunnen misleiden op het vlak van het bestaan van een specifiek prijsvoordeel, wat strijdig is met artikels 3 en 5 van de Code van de Internationale Kamer van Koophandel (ICC Code).

Gelet op het voorgaande en op basis van voormelde bepalingen, heeft de Jury de adverteerder derhalve verzocht om de reclame naar de toekomst toe te wijzigen, en bij gebreke daaraan de reclame niet meer te verspreiden.

Gevolg

De adverteerder heeft bevestigd de uitspraak van de Jury te zullen respecteren.