BRICO - 15/12/2005

Adverteerder: 
BRICO
Product/Dienst: 
Korting
Media: 
Dagblad
Onderzoekscriteria: 
Eerlijkheid
Waarachtigheid
Initiatief: 
Consument
Categorie: 
Onderhoud/Doe het zelf
Type beslissing: 
Geen opmerkingen
Datum afsluiting: 
donderdag, 15 december 2005
Beschrijving van de reclame

Een advertentie onder de vorm van een kortingsbon bevat volgende tekst: “Donderdag & zaterdag, 10 & 12/11. - 20%. Op 1 artikel * naar keuze bij afgifte van deze bon.”
De asterisk verwijst naar de volgende vermelding in kleine lettertjes: “Uitgezonderd promoties en bestellingen. Niet cumuleerbaar met klantenkaart of elke andere korting.”

Motivering van de klacht(en)

Deze reclame is misleidend. Bij aankoop van zakken dolomiet werd de kortingsbon geweigerd. Volgens de kassierster kon geen korting worden toegekend omdat het al een projectprijs betrof. De zakken dolomiet lagen in de winkel op een palet zonder prijsvermelding en zonder enige andere vermelding, dus het product stond niet in promotie, was niet besteld, werd niet gecumuleerd met een klantenkaart en genoot evenmin van een korting. De maand voordien werd voor dit product dezelfde prijs betaald.

Standpunt van de adverteerder

De adverteerder liet weten dat het blijkbaar om een misverstand gaat en de klager wel degelijk recht heeft op een korting van 20% indien er geen ander artikel aan 20% aangekocht werd. Hij stelde dan ook voor de klant tegemoet te komen en te vergoeden voor het geleden verlies.
Hij voegde eraan toe dat hij als professionele distributeur zich niet kan veroorloven misleidende reclame te voeren en dat hij dankbaar is dat er mogelijke misverstanden gemeld worden.
Dit voorstel werd overgemaakt aan de klager die bevestigde dat hij een vergoeding heeft verkregen.