BIVV - 28/06/2001

Adverteerder: 
BIVV
Product/Dienst: 
Campagne tegen de agressiviteit achter het stuur
Media: 
Radio
Onderzoekscriteria: 
Sociale verantwoordelijkheid
Initiatief: 
Consument
Categorie: 
Andere goederen en diensten
Type beslissing: 
Geen opmerkingen
Datum afsluiting: 
donderdag, 28 juni 2001
Beschrijving van de reclame

Een radiospot laat een mannenstem horen die vertelt dat hij op weg naar zee was toen hij plotseling een opgewonden persoon achter zich had die met zijn lichten knipperde en razend kwaad werd omdat hij niet uit de weg wou gaan. Uiteindelijk dringt zijn vrouw erop aan om hem toch te laten voorbijgaan en hij besluit dat zij toch wel gelijk had daar zij toch niet gehaast waren. Tenslotte zegt een vrouwelijke stem : “Le bon sens, ça tient la route”.

Motivering van de klacht(en)

De reclame is choquerend want ze draait de rollen om. Het zijn niet de slachtoffers die zich uit te voeten moeten maken om de agressievelingen te laten passeren, maar de agressievelingen die zich moeten kalmeren.

Jurybeslissing

De adverteerder liet gelden dat deze boodschap bedoeld is voor de bestuurders met een agressief rijgedrag. Door agressief te reageren tegenover een andere bestuurder, komt men in een vicieuze cirkel terecht. De boodschap onder de vorm van een getuigenis richt zich vooral tot de mannelijke bestuurders, om hen te stimuleren om verdraagzamer te zijn in het verkeer en om gevaarlijke uit de hand gelopen situaties te vermijden. De spot stelt als oplossing voor kalm te blijven en wordt ondersteund door de slogan “Le bon sens, ça tient la route”. Gelet op deze elementen, heeft de Jury gemeend dat de spot niet in strijd is met de wetgeving of zelfdisciplinaire codes. Zij heeft derhalve geen opmerkingen geformuleerd.