BETFIRST - 27/10/2015

Adverteerder: 
BETFIRST
Product/Dienst: 
Kansspelen online
Media: 
TV
Onderzoekscriteria: 
Eerlijkheid
Waarachtigheid
Sociale verantwoordelijkheid
Initiatief: 
Consument
Categorie: 
Andere goederen en diensten
Type beslissing: 
Beslissing tot wijziging of stopzetting
Datum afsluiting: 
dinsdag, 27 oktober 2015
Beschrijving van de reclame

Een tv-spot toont mannen die op televisie naar voetbal aan het kijken zijn. Hun hond jongleert vervolgens met een voetbal, wat hen doet lachen. Ze stoppen wanneer ze de hond zijn behoefte zien doen op het tapijt. Daarna vinden ze op het tapijt rolletjes biljetten van € 50 en werpen ze zich erop.

De andere tv-spot toont twee mannen die in een café tafelvoetbal aan het spelen zijn. De hond is ook van de partij en laat rolletjes biljetten van € 50 uit de tafel tevoorschijn komen.

VO: “Wedden op betFIRST, da’s fun. En bovendien brengt het op. betFIRST, first in fun, first in cash. 60 euro gratis inzet. Ook via tablet en smartphone.”

Tekst op het scherm aan het einde van de spot: “betFIRST.be”, “First in fun. First in cash”, “€60 gratis inzet!”, het logo “18”, het logo van de Kansspelcommissie en de vermelding “Speel verstandig”.

Motivering van de klacht(en)

Voor de klager is dit valse reclame. Zij doen alsof men altijd wint als men speelt. De klager vindt dat indien er reclame wordt gemaakt voor goksites, er ook moet gezegd worden dat indien men speelt het geld kost en het verslavend kan werken.
Dit laatste is volgens de klager des te meer het geval omdat zij beloven dat men een bonus krijgt terwijl dat volgens hem in werkelijkheid niet zo is en ze oneerlijk en onduidelijk te werk gaan.

Standpunt van de adverteerder

De adverteerder deelde het volgende mee:

1°) De onderneming Sagevas SA (die sportweddenschappen aanbiedt onder het merk betFIRST) is een onderneming naar Belgisch recht die haar activiteiten gelanceerd heeft op basis van een officiële licentie toegekend door de Belgische Kansspelcommissie.

2°) De campagne van TV-spots die gelanceerd werd in 2015 is nog niet het voorwerp geweest van enige klachten. Deze campagne benadrukt vooral de gezellige en leuke kant van sportweddenschappen met de hond “Lucky” als mascotte.

3°) Sportweddenschappen blijven natuurlijk kans- en geldspelen. Het is dus niet meer dan normaal dat dit aspect ook benadrukt wordt op het einde van de TV-spot.

4°) De adverteerder heeft altijd de aanbevelingen van de Belgische Kansspelcommissie gevolgd op het vlak van marketing. Er is evenwel op heden nog geen Koninklijk Besluit of andere bindende juridische tekst die de marketingaspecten van sportweddenschappen omlijnt zoals dat het geval is in andere sectoren.

5°) De adverteerder geeft een welkomstbonus bij inschrijving. Deze bonus bedraagt 60€, wat verre van de meest agressieve is op de markt.

6°) Om te strijden tegen verslaving, maar ook om zijn risico te beperken, legt de adverteerder strikte limieten op voor de toegelaten bedragen van weddenschappen op zijn site, zowel wat betreft het mogelijk inzetbare bedrag op een bepaalde weddenschap (varieert in functie van de weddenschap in kwestie), als wat betreft het maximumbedrag van stortingen die door een speler op zijn rekening kunnen worden gedaan in een week van 7 dagen (maximum 1000€).

7°) De adverteerder richt zijn producten in eerste instantie op occasionele en recreatieve spelers, sport- (en voetbal-) fans. Hij benadert de grote spelers niet en zeker niet zij die een eventuele afhankelijkheid of verslaving zouden hebben ontwikkeld.

8°) Op de startpagina bevindt zich een pictogram “Hulp aan Spelers”, met het logo van de Kansspelcommissie. Als men op dit logo klikt, krijgt men direct toegang tot verschillende middelen om te strijden tegen gokverslaving. Onderaan de startpagina bevindt zich eveneens het (aanklikbare) logo van de Kliniek voor Speelverslaving.

9°) Op het einde van de TV-spot bevinden zich:

  • een “-18” logo (verboden voor minderjarigen onder de 18 jaar);
  • het logo van de Kansspelcommissie (dat aangeeft dat wij zoals voorgeschreven over een licentie beschikken en dat wij de voorgeschreven wetten respecteren);
  • de vermelding “Speel Verstandig” (NL) / “Jouez Responsable” (FR).

10°) Als de klager vindt dat hij niet in staat is om te weerstaan aan zijn speelverslaving volstaat het dat hij contact opneemt met de Kansspelcommissie en vraagt om ingeschreven te worden in het bestand met Uitgesloten Spelers.

Jurybeslissing

Wat het eerste onderdeel van de klacht betreft, vestigt de Jury er vooreerst de aandacht op dat het maken van reclame voor een vergunde kansspelwebsite wel degelijk toegelaten is. Dienaangaande heeft de Jury er nota van genomen dat de onderneming die de site uitbaat waarvoor reclame gemaakt wordt, over een vergunning van de Kansspelcommissie beschikt.

De Jury benadrukt eveneens dat er geen verplichte vermelding bestaat voor dit soort reclames en neemt nota van de aanwezigheid van de vermelding “Speel verstandig” op het scherm op het einde van de reclame.

Met betrekking tot de argumenten opgeworpen in het eerste deel van de klacht, is de Jury van oordeel dat de spot niet getuigt van een gebrek aan maatschappelijke verantwoordelijkheid en heeft ze geen opmerkingen geformuleerd op dit punt.

Wat het tweede onderdeel van de klacht betreft, heeft de Jury vastgesteld dat de TV-spot de vermelding “€60 gratis inzet!” bevat en dat diezelfde tekst ook op het scherm verschijnt.

De Jury heeft eveneens vastgesteld dat het eigenlijk gaat om €60 inzet die wordt terugbetaald in geval van verlies na een inzet van dezelfde waarde, die ingezet dient te worden conform bepaalde voorwaarden.

De Jury is derhalve van mening dat de vermelding in kwestie bedrieglijk is en is van oordeel dat de reclame misleidend is, wat in strijd is met artikel VI.97 van het Wetboek van Economisch Recht en met artikels 3 en 5 van de code van de Internationale Kamer van Koophandel.

Gelet op het voorgaande, heeft de Jury de adverteerder verzocht de reclame te wijzigen, en bij gebreke daaraan de reclame niet meer te verspreiden.

Gevolg

De adverteerder heeft bevestigd dat hij zijn reclame gaat aanpassen.