BENETTON GROUP SPA (I) - 22/04/1999

Adverteerder: 
BENETTON GROUP SPA (I)
Product/Dienst: 
Kleding
Media: 
Affiche
Onderzoekscriteria: 
Fatsoen en goede smaak
Initiatief: 
Officiële instantie
Categorie: 
Textiel/kleding
Type beslissing: 
Geen opmerkingen
Datum afsluiting: 
donderdag, 22 april 1999
Beschrijving van de reclame

Behalve de slogan “United Colors of Benetton”, toont de kleurrijke affiche een jonge vrouw van het Aziatische type met gekleurde haren en een kleine neusring in haar neus, alsook een jongeman in profiel die een punkkapsel, een tatouage op de schedel en kleine oorringen draagt.

Motivering van de klacht(en)

De affiche is kwetsend en geeft een slecht beeld aan de jeugd. Alles wordt erin voorgesteld op een manier die doet denken dat zich laten tatoueren of een pearcing hebben de norm is.

Jurybeslissing

De Jury heeft geen opmerkingen geformuleerd daar zij van oordeel was dat de affiche tatouage en “piercing” niet voorstelt als zijnde “de norm”. De affiche bevat geen enkele bewering of afbeelding in die zin en zet niet aan tot een gedrag dat sociaal gezien onaanvaardbaar is. Het behoort niet tot de taak van de Jury om de voorstelling van de ene of de andere expressievorm te verbieden, zelfs indien deze een vorm van verzet inhoudt, aangezien iedereen vrij is om er al dan niet gebruik van te maken, zolang dit geen aanleiding geeft tot strafbaar gedrag.