BELGACOM - 24/08/2001

Adverteerder: 
BELGACOM
Product/Dienst: 
Pay&Go
Media: 
Internet
Onderzoekscriteria: 
Eerlijkheid
Waarachtigheid
Initiatief: 
Consument
Categorie: 
Informatica en telecom
Type beslissing: 
Geen opmerkingen
Datum afsluiting: 
vrijdag, 24 augustus 2001
Beschrijving van de reclame

Op de website voor de adverteerder kan men onder de rubriek « WHAT : Wat moet je weten over Pay&GO » lezen dat het een voorafbetaalde en herlaadbare kaart is, « zonder contract, zonder abonnement, kortom zonder verplichtingen ».
Verder kan men bij de rubriek « Pay&Go in het buitenland » lezen dat men met de Pay&Go SIMkaart in 16 andere landen oproepen kan ontvangen en ook in een aantal landen(Duitsland, Zwiterland en Spanje) oproepen kan voeren, waarna de volgende zin volgt : « Maar binnenkort komen hier zeker nog andere landen bij ».

Motivering van de klacht(en)

De bewering « zonder verplichtingen » is onjuist, want indien men een klacht wenst in te dienen, moet deze volgens de algemene voorwaarden vergezeld zijn van het aankoopbewijs van de Pay&Go kaart om ontvankelijk te zijn. Ook de bewering dat er binnenkort zeker nog andere landen bij komen is onjuist, want de onderneming weet niet wanneer zij in staat zal zijn deze service aan te bieden in Nederland.

Standpunt van de adverteerder

De adverteerder liet gelden dat de slogan « Pay&Go en je bent vertrokken » het gemak van dit kaartsysteem benadrukt. De consument dient enkel een kaart te kopen en kan vervolgens bellen zonder dat hij een contract of abonnement moet afsluiten. De adverteerder benadrukte tevens dat wat het bellen in het buitenland aangaat, men op de huidige webpage kan lezen in welke landen de pay&go klant zelf kan bellen of gebeld kan worden, waaronder ook in Nederland.

Jurybeslissing

Na onderzoek was de Jury van oordeel dat de beweringen op de website die het voorwerp uitmaken van de klacht, niet in strijd zijn met de toepasselijke wettelijke en zelfdisciplinaire bepalingen en heeft gemeend geen opmerkingen te moeten formuleren.