BELGACOM - 19/07/2001

Adverteerder: 
BELGACOM
Product/Dienst: 
Pay&Go Pack
Media: 
Magazine
Onderzoekscriteria: 
Eerlijkheid
Waarachtigheid
Wettelijkheid
Initiatief: 
Consument
Categorie: 
Informatica en telecom
Type beslissing: 
Beslissing tot wijziging of stopzetting
Datum afsluiting: 
donderdag, 19 juli 2001
Beschrijving van de reclame

De advertentie toont een foto met de achterzijde van een T-shirt waarop een GSM afgebeeld staat met de tekst : “Pay & Go Pack met Nokia 3210”. De prijs van 5.995 werd doorstreept, waaronder in grotere letters de prijs van 2.995 + 1.600 Fr belkrediet wordt voorgesteld. Onder deze afbeelding staat in kleinere letters vermeld : “Aanbod geldig van 30/06 tot en met 31/07/2001 of tot uitputting van de voorraad. Belkrediet geldig voor elke eerste oproep tot en met 31/07/2001 en als je voor de 2e keer herlaadt voor 01/09/2001”.

Motivering van de klacht(en)

De reclame is misleidend want als men wil genieten van de extra belwaarde dan moet men een bijkomende Pay & Go kaart aankopen van minstens 500 Fr om deze te herladen voor 01/09/2001.

Standpunt van de adverteerder

De adverteerder liet gelden dat het betreffende Pay & Go pack naast de Nokia 3210 handset, een Pay&Go kaart ter waarde van 500 BEF bevat, alsook een herlaadbare kaart ter waarde van 100 BEF. De
1000 BEF belkrediet geldt bij de tweede herlaadbeurt voor zover deze geschiedt voor 01/09/01. De adverteerder benadrukt tevens dat de consument steeds op de infolijnen en verkoopskanalen terecht kan voor nadere uitleg. De klachtendienst van Proximus heeft bevestigd dat er in het betreffende Pay & Go Pack reeds 600 BEF belwaarde aanwezig is en men om aanspraak te kunnen maken op het bijkomende belkrediet ter waarde van 1000 BEF, men inderdaad eerst een bijkomende kaart dient aan te kopen.

Jurybeslissing

De Jury is de mening toegedaan dat de betreffende reclame onvolledig is daar in deze een essentiële inlichting weggelaten wordt wat het risico in zich draagt dat de consument kan misleid worden, hetgeen niet alleen in strijd is met de WHPC, maar tevens met de zelfdisciplinaire bepalingen van de artikels 3 en 5 van de IKK- code. Zij heeft vervolgens de aanbeveling gedaan om deze advertentie te verduidelijken en in overeenstemming te brengen met de toepasselijke wettelijke en zelfdisciplinaire regels en bij gebrek daaraan niet meer te verspreiden.

Gevolg

De adverteerder liet weten dat de betreffende advertentie niet meer zal verspreid worden.