BELGACOM - 12/07/2005

Adverteerder: 
BELGACOM
Product/Dienst: 
Pay&Go
Media: 
Dagblad
Onderzoekscriteria: 
Eerlijkheid
Waarachtigheid
Wettelijkheid
Initiatief: 
Consument
Categorie: 
Informatica en telecom
Type beslissing: 
Geen opmerkingen
Datum afsluiting: 
dinsdag, 12 juli 2005
Beschrijving van de reclame

Een advertentie toont een smeltend ijsje onder de vorm van een raket. Tekst: “Wordt snel Pay&Go. Ontvang tot €90* en je sms'jes aan halve prijs”. Onderaan bevindt zich in kleine lettertjes een tekst die de voorwaarden uiteenzet: “…Voor Pay&Go: geen activeringskosten (10€) en €80 extra belkrediet als je 8 x herlaadt voor meer dan €5 voor 31/12/05. …”

Motivering van de klacht(en)

Deze reclame is misleidend. Zij vermeldt dat je extra belwaarde ontvangt van 10€ bij herlading van meer dan 5€ , maar het minimumbedrag dat men dient te herladen bedraagt 15€.

Standpunt van de adverteerder

De adverteerder bevestigde dat hij inmiddels zijn reclame aangepast heeft door duidelijk te vermelden dat om de 10 euro belwaarde te genieten, de klant een herlaadbeurt moet maken van 15€,25€ of 50€.

Jurybeslissing

De Jury heeft vastgesteld dat de reclame gewijzigd werd. Aangezien in de gewijzigde versie de respectievelijke (herlaad) bedragen die in aanmerking komen voor de extra belwaarde van 10 euro, duidelijk opgesomd worden, heeft de Jury gemeend geen opmerkingen te moeten formuleren.