BEFOSAN - 10/03/2000

Adverteerder: 
BEFOSAN
Product/Dienst: 
Bromelaïne
Media: 
Magazine
Onderzoekscriteria: 
Eerlijkheid
Waarachtigheid
Initiatief: 
Jury
Categorie: 
Gezondheid
Type beslissing: 
Schorsingsaanbeveling aan de media
Datum afsluiting: 
vrijdag, 10 maart 2000
Beschrijving van de reclame

Met als titel “Geconcentreerde bromelaïne garandeert gewichtsverlies tot 8 kilo in 2 weken. De tirannie van de kilo's eigenlijk voorbij”, stelt de advertentie een vermagerinsproduct op basis van een enzym uit ananas voor. De tekst vermeldt dat Franse onderzoekers erin geslaagd zijn dit enzym te isoleren en “enkele capsules per dag hetzelfde gewichtsverlies geven als zou U dagenlang niets anders eten dan verse ananas : tot 8 kilo in 2 weken !”. Onder de titel “Bromelaïne is geen wondermiddel, hoewel het toch wonderen lijkt te verrichten” wordt uitgelegd dat “De actief afslankende werking is reeds lang bekend en wordt bevestigd door wetenschappers, voedingsdeskundigen en diëtisten”, “Omdat het Bromelaïne-enzym zowel de nieuwe als de oudere, dieperliggende vetopstapelingen oplost en elimineert, hoeft u niets aan uw eetgewoonten te veranderen en geen enkel dieet te volgen”, “de resultaten zijn vanaf de eerste dagen duidelijk zichtbaar op de weegschaal én in de spiegel”, “de overtollige kilo's verdwijnen definitief”. Bestelbon met gratis proefkuur en terugbetalingswaarborg.

Motivering van de klacht(en)

De affirmatieve beweringen rechtvaardigen een vraag om bewijsvoering en een onderzoek van de conformiteit met de toepasselijke regels en wetgeving.

Jurybeslissing

Bij gebrek aan positieve reactie van de adverteerder op haar vraag om
bewijsvoering en haar aanbeveling tot schorsing van de advertentie, heeft de Jury een schorsingsaanbeveling aan de media gericht.