BEFOSAN - 01/03/2000

Adverteerder: 
BEFOSAN
Product/Dienst: 
Xtra Slim
Media: 
Dagblad
Magazine
Onderzoekscriteria: 
Eerlijkheid
Waarachtigheid
Wettelijkheid
Initiatief: 
Jury
Categorie: 
Gezondheid
Type beslissing: 
Schorsingsaanbeveling aan de media
Datum afsluiting: 
woensdag, 1 maart 2000
Beschrijving van de reclame

Met als titel “Sophie Darel : Ik deed een verbazingwekkende ontdekking die me 12 kg deed verliezen – zonder enige vorm van dieet”, geeft de advertentie een getuigenis weer van een “Animatrice en televisiepresentatrice” die het product van een Amerikaanse vriendin gebruikte en 12 kilo afslankte in 3 weken. Onder de titel “Een nieuw vetverslindend product dat furore begint te maken. 4 pastilles Xtra Slim = 1 kg lichaamsgewicht afgebroken, opgelost en geëlimineerd in 24 tot 48 uren”, wordt uitgelegd dat “de perfecte combinatie HCA-Orthosipon er toe heeft geleid een product op punt te stellen met een absolute doeltreffendheid”, dat “1 Xtra Slim pastille meer dan 3000, 100 % natuurlijke vetverslindende micro-elementen bevrijdt” en “U kan 4 tot 7 kilo verliezen vanaf de eerste week”. Er wordt beweerd dat “… U mag eten wat U wil zonder ooit ook maar 1 gram opnieuw aan te komen” dankzij “de dubbele werking : het verbrandingsproces verbrandt alle overtollige vetten… het eliminatiesysteem elimineert overtollige vetten… gewichtsverlies is dus onvermijdelijk”. Er wordt verwezen naar onderzoek in laboratoria en er is een grafiek weergegeven van het verloren gewicht na 1 week met placebo en met Xtra Slim. Bestelbon met gratis proef en terugbetalingsgarantie.

Motivering van de klacht(en)

De zeer affirmatieve beweringen rechtvaardigen een verzoek om bewijsvoering en een onderzoek naar de conformiteit met toepasselijke wetgeving en regels.

Jurybeslissing

Bij gebrek aan antwoord op haar vraag om bewijsvoering en haar aanbeveling tot schorsing van de reclame, heeft de Jury een schorsingsaanbeveling aan de media gericht.