BANDEN HERMAN - 12/06/2017

Adverteerder: 
BANDEN HERMAN
Product/Dienst: 
Bandenservice
Media: 
Affiche
Onderzoekscriteria: 
Sociale verantwoordelijkheid
Afbeelding van de mens/ menselijke waardigheid
Initiatief: 
Consument
Categorie: 
Motorrijtuigen en toebehoren
Type beslissing: 
Beslissing tot wijziging of stopzetting
Datum afsluiting: 
maandag, 12 juni 2017
Beschrijving van de reclame

Het reclamespandoek bevat een foto van een vrouw die alleen in ondergoed gekleed op haar knieën en handen op een band van een voertuig zit, voorovergebogen zodat de nadruk op haar boezem ligt, en in de lens kijkt.
Daarbij de volgende tekst: “Ook uw banden verdienen uw aandacht – Spring even binnen voor een nazicht”.

Motivering van de klacht(en)

De klaagster stoort zich aan deze reclame. De vrouw wordt hier als een lustobject afgebeeld. Het zou haar minder gestoord hebben als er ook een man op de reclame had gestaan; nu is de advertentie niet relevant voor elke volwassen persoon, maar enkel gericht op heteromannen.

Standpunt van de adverteerder

De adverteerder deelde mee dat dit de enige klacht is die hij over zijn publiciteitsaffiche ontvangen heeft. Deze zelfde publiciteit is reeds meer dan 7 jaar oud; gedurende deze periode gekeurd en uitgezonden door een TV-zender en ze heeft ook 3 jaar in bushaltes gehangen. Kortom, de reclame is bekeken door grote aantallen mannen en vrouwen, jaar na jaar, en nooit is daar enige negatieve commentaar op geweest. Vrouwen en mannen loven volgens de adverteerder zelfs het feit dat het een esthetisch mooie en niet vulgaire afbeelding is.

Jurybeslissing

De Jury heeft vastgesteld dat het reclamespandoek in kwestie een foto toont van een vrouw die alleen in ondergoed gekleed op haar knieën en handen op een band van een voertuig zit, voorovergebogen zodat de nadruk op haar boezem ligt, en in de lens kijkt, met daarbij de volgende tekst: “Ook uw banden verdienen uw aandacht – Spring even binnen voor een nazicht”.

De Jury is van mening dat het gebruik van de afbeelding van deze vrouw geen enkel verband vertoont met de betrokken dienst – bandenservice – en dat de reclame op deze manier de vrouw tot een object herleidt.

Rekening houdend met de manier waarop de vrouw in casu afgebeeld wordt en met de duidelijke seksuele toespeling, is de Jury eveneens van oordeel dat de reclame denigrerend is voor de vrouw en haar menselijke waardigheid aantast.

Op basis van artikel 4, alinea 1 en artikel 12 van de Code van de Internationale Kamer van Koophandel en punten 2, 3 en 4 van de JEP-regels inzake de afbeelding van de mens, heeft de Jury de adverteerder derhalve verzocht om de reclame te wijzigen, en bij gebreke daaraan de reclame niet meer te verspreiden.

Gevolg

De adverteerder heeft bevestigd de betwiste spandoeken te zullen vervangen.