AZUR.BE - 20/04/2000

Adverteerder: 
AZUR.BE
Product/Dienst: 
E-Business
Media: 
Radio
Onderzoekscriteria: 
Eerlijkheid
Waarachtigheid
Initiatief: 
Consument
Categorie: 
Cultuur en uitgeverij
Type beslissing: 
Geen opmerkingen
Datum afsluiting: 
donderdag, 20 april 2000
Beschrijving van de reclame

Een radiospot laat een vrouw horen die om 3 uur 30' s'nachts aanbelt bij een CD-winkel en de nieuwe CD van David Bowie wenst te kopen. De uitbater antwoordt geërgerd dat de winkel gesloten is. Een stem vermeldt “Als je Azur kent raak je misschien wat verwend WWW. Azur. Be…de boekenwinkel en CD-shop op het internet … altijd open…”, “Surf nu naar onze snelle site en win tot 1 miljoen cash”.

Motivering van de klacht(en)

De reclame wordt beschouwd als oneerlijk aangezien niet wordt vermeld dat het gaat om postorderverkoop en men dus niet onmiddellijk over de goederen kan beschikken.

Jurybeslissing

Overwegende dat uit de reclame duidelijk blijkt dat het om verkoop via het internet gaat en de gemiddelde consument dus weet dat de goederen niet onmiddellijk worden geleverd, heeft de Jury gemeend geen opmerkingen te moeten formuleren.