APPLE - 26/09/2007

Adverteerder: 
APPLE
Product/Dienst: 
MacBook
Media: 
Magazine
Onderzoekscriteria: 
Eerlijkheid
Waarachtigheid
Initiatief: 
Consument
Categorie: 
Informatica en telecom
Type beslissing: 
Geen opmerkingen
Datum afsluiting: 
woensdag, 26 september 2007
Beschrijving van de reclame

Een advertentie met als titel : “Mijn MacBook. Overal”, toont een MacBook met rugzak en de volgende tekst : “iLife’08 : Alweer een reden om over te stappen op Mac!” Tekst onderaan : “Koop tussen 10 en 23 september een MacBook en neem ‘m mee in een gratis multimediarugzak van Nike met volledige iPod-itegratie op de riem. Betaal in 4 schijven zonder kosten (voor 31/12/2007)! Student of leerkracht ? Laat het weten aan een verkoper in de shop! Al jaren wordt elke Mac geleverd met gratis software voor het ordenen, creëren en bewerken van je muziek, foto’s, video’s en websites. iLife is dan ook erkend als de beste in zijn soort. Dankzij de intel-processor draait elke Mac voortaan Windows en Mac OS gewoon naast elkaar. Compatibiliteit is geen probleem meer!
Vragen ? Kom dan langs tijdens de iDays bij je lokale Apple Premium Reseller voor een antwoord of surf naar www.altijdopzak.be. Waar anders dan bij je Apple Premium Reseller ?”
Onderaan worden de verkooppunten vermeld, alsook de voorwaarden in kleine lettertjes.

Motivering van de klacht(en)

Dit aanbod “koop een MacBook” geldt slechts op 2 van de 6 modellen, wat duidelijk misleidende reclame uitmaakt. In de kleine lettertjes staat weliswaar een cryptische omschrijving van welk type in aanmerking komt, maar een leek kan onmogelijk weten wat ermee bedoeld wordt. Op deze manier worden veel mensen onder valse voorwendselen naar de winkel gelokt, waar ze dan te horen krijgen dat dit enkel op de duurdere consumentenmodellen geldt.

Standpunt van de adverteerder

De adverteerder liet gelden dat deze advertentie melding maakt van een promotie: 'Koop tussen 10 en 23 september een MacBook en neem 'm mee in een gratis multimediarugzak van Nike mét volledige iPod-integratie op de riem.' en er bij deze zin een duidelijke verwijzing staat naar de voorwaarden, tevens vermeld in de advertentie onderaan. In de voorwaarden staat vermeld: 'Aanbod geldig zolang de voorraad strekt, bij de Apple Premium Resellers vermeld op deze advertentie. Alle vermelde prijzen zijn inclusief BTW. Deze actie is enkel geldig op MacBook MB062FN/A. Actie cumuleerbaar met andere promoties en speciale condities.'
Verder staat er in de voorwaarden duidelijk vermeld: “Meer info en voorwaarden in de verkooppunten”. In de shops van alle Apple Premium Resellers zijn alle voorwaarden voor deze promotie inkijkbaar. Tenslotte legde hij uit dat deze advertentie een Apple Premium Reseller advertentie is waarop het adres van Apple Belux vermeld wordt als aanspreekpunt voor het aangeboden krediet. De inhoud wordt echter bepaald door alle zelfstandige Apple Premium Resellers samen.

Jurybeslissing

De Jury heeft vastgesteld dat deze advertentie inderdaad een verwijzing bevat naar voorwaarden die onderaan de advertentie vermeld worden in kleine lettertjes en die het volgende preciseren: “Aanbod geldig zolang de voorraad strekt, bij de Apple Premium Resellers vermeld op deze advertentie. Alle vermelde prijzen zijn inclusief BTW. Deze actie is enkel geldig op MacBook MB062FN/A. Actie cumuleerbaar met andere promoties en condities”.

Gelet op wat voorafgaat, is de Jury van oordeel dat deze advertentie niet van aard is te misleiden aangaande de voorwaarden waaronder het product kan worden verkregen.

Echter om gelijkaardige klachten in de toekomst te vermijden en uit respect voor de consument, raadt de Jury aan de adverteerder aan om in de toekomst meer aandacht te besteden aan de grootte van de karakters van de vermeldingen onderaan, alsook specifieke voorwaarden verbonden aan het aanbod visueel meer op de voorgrond te plaatsen.