AIR BERLIN – 18/03/2003

Beschrijving van de reclame

Een advertentie toont een afbeelding van een vliegtuig van Air Berlin met daaronder de vermelding : « Vlieg met één van Europa's modernste airlines vanuit de Belgisch-Duitse grensstreek. Dagelijks vertrek vanaf : Düsseldorf, Mönchengladbach, Dortmund en Köln », waarna enkele aanbiedingen worden opgesomd waarbij verschillende bestemmingen en de prijzen (v.a.) worden vermeld, bv : (Londen/Milaan/Wenen v.a. € 29, - Barcelona/Zürich v.a. 29€, - Mallorca/Ibiza v.a. € 69, - ,….). In kleinere lettertjes wordt vermeld : « One way-prijzen incl. luchthavenbelasting en boordservice! » en worden tevens enkele voordelen opgesomd zoals groepskorting, kind-en jeugdtarieven, enz… Onderaan wordt vermeld : « Informatie en boekingen : bij uw reisbureau, bij het Service Center op het tel.nr. 0049-30-34345156 (7dagen per week, 24uur per dag), www.airberlin.com », alsook «kijk voor meer aanbiedingen ook op : www.airberin.com »,gevolgd door : “AIR-BERLIN, We fly Europe”.

Motivering van de klacht(en)

Deze reclame is bedrieglijk want in de advertentie wordt niet aangegeven dat de prijzen enkel zijn. Bovendien zijn er nagenoeg geen prijzen van 29€ te vinden en vaak vertrekken de vluchten helemaal niet vanuit Köln of Bonn, maar vanuit Berlijn, Hamburg.

Jurybeslissing

Er werd vastgesteld dat in de advertentie in kwestie:
1) de prijzen voorafgegaan worden door de vermelding: “ v.a.” (=vanaf);
2) er wel degelijk vermeld wordt dat de prijzen “enkel” zijn: “One way-prijzen incl. luchthavenbelasting en boordservice”;
3) na raadpleging van de website in kwestie wordt vastgesteld dat de in de advertentie aangegeven prijzen wel degelijk gelden, zij het niet het hele jaar door, maar voor bepaalde data;
4) de vertrekplaatsen duidelijk vermeld worden : “Düsseldorf, Mönchengladbach, Dortmund en Köln” (en op de website worden er nog bijkomende vertrekplaatsen aangeboden). Wat het vertrekpunt Mönchengladbach betreft is een nieuwsbericht op de beginpagina beschikbaar;
5) wordt uitgenodigd om voor informatie of boekingen een reisbureau te contacteren of het Service Center te bellen.

De klacht werd derhalve door de Jury als ongegrond beschouwd.

Adverteerder: AIR BERLIN
Product/Dienst: Vluchten
Media: Dagblad
Onderzoekscriteria: Eerlijkheid, Waarachtigheid
Initiatief: Consument
Type beslissing: Geen opmerkingen
Datum afsluiting:  18/03/2003