AIR BELGIUM INTERNATIONAL - 01/12/1999

Adverteerder: 
AIR BELGIUM INTERNATIONAL
Product/Dienst: 
Premiair Service
Media: 
Andere media
Onderzoekscriteria: 
Eerlijkheid
Waarachtigheid
Initiatief: 
Consument
Categorie: 
Vervoer en toerisme
Type beslissing: 
Beslissing tot wijziging of stopzetting
Datum afsluiting: 
woensdag, 1 december 1999
Beschrijving van de reclame

De advertentie in de zomercatalogus van een touroperator beschrijft, met als titel “Geniet van een unieke kwaliteit en service met Air Belgium”, de voordelen van de vluchten en de mogelijke opties, o.m. “voorgeboekte zitpaatsen”, “keuze warme maaltijden” en “comfortabel zitten”. De tekst vermeldt dat 12 zitplaatsen beschikbaar zijn met extra beenruimte, te reserveren tegen een meerprijs van 990 Fr.

Motivering van de klacht(en)

De eerlijkheid van het aanbod wordt betwijfeld aangezien de adverteerder reeds tweemaal de belofte niet kon waarmaken, na reservatie en betaling van de meerprijs.

Standpunt van de adverteerder

Op haar verzoek om uitleg, antwoordde de adverteerder dat de dienstenlijsten met gereserveerde plaatsen via het computersysteem werden doorgestuurd naar de desbetreffende outstations, doch tot zijn spijt moest vaststellen dat aan de check-in balie op Tenerife reeds een aantal keren geen rekening is gehouden met de vooraf geboekte plaatsen. Het bewijs van de boeking werd geleverd.

Jurybeslissing

De Jury heeft aanbevolen om in de toekomst alle nodige maatregelen te treffen teneinde te verzekeren dat het in de reclame geformuleerde aanbod, correct wordt uitgevoerd.