ADECCO - 03/02/2000

Adverteerder: 
ADECCO
Product/Dienst: 
Interim
Media: 
TV
Onderzoekscriteria: 
Fatsoen en goede smaak
Afbeelding van de mens/ menselijke waardigheid
Initiatief: 
Consument
Officiële instantie
Categorie: 
Werkgelegenheid
Type beslissing: 
Advies van voorbehoud
Datum afsluiting: 
donderdag, 3 februari 2000
Beschrijving van de reclame

Een TV-spot toont een man die door een straat met bordelen loopt. Achter de etalages bevinden zich mannen in maatpak die werkgevers voorstellen en die de voorbijganger proberen te verleiden en te lokken. Slogan : : “Laat je niet te snel verleiden”.

Motivering van de klacht(en)

De reclame die werkgevers gelijkstelt met prostituees wordt beschouwd als van slechte smaak, choquerend, onwaardig, de prostitutie banaliserend, aanzetting tot losbandigheid, ziek, schadelijk voor kinderen en jongeren en wordt verondersteld een omgekeerd effect te veroorzaken bij de werkzoekenden.

Jurybeslissing

De interpretatie die kan gegeven worden aan het thema van deze spot waarin bedrijven en hun verantwoordelijken op een kwetsende manier worden voorgesteld alsof zij zich prostitueren op de arbeidsmarkt en de boodschap die bepaalde personen kan choqueren, hebben de Jury ertoe geleid een advies van voorbehoud te formuleren zoals voorzien in haar reglement voor reclame van slechte smaak.

Gevolg

De adverteerder erkende het provocerend karakter van de spot, doch zonder de bedoeling te choqueren, en liet weten dat de uitzending ervan een einde nam op 31 januari.