ACID APPAREL - 14/09/2018

Adverteerder: 
ACID APPAREL
Product/Dienst: 
Acid trui
Media: 
Internet
Onderzoekscriteria: 
Wettelijkheid
Sociale verantwoordelijkheid
Andere
Initiatief: 
Consument
Categorie: 
Textiel/kleding
Type beslissing: 
Beslissing tot wijziging of stopzetting
Datum afsluiting: 
vrijdag, 14 september 2018
Beschrijving van de reclame

De 5 minuten en 15 seconden durende YouTubevideo begint met een scherm waarop in het groot “19U30 – belgian time xd” te lezen staat.
Vervolgens komt de vlogger “Acid” in beeld in een grijze trui met het woord “Acid” op geborduurd die voor de camera het volgende zegt en uitbeeldt:
“Vandaag is de dag. De dag waarop jullie allemaal een heel fucking jaar op gewacht hebben. De dag dat deze geweldige, 100% katoen, 100%, real swag trui te koop wordt voor echte broers. Enkel voor de echte broers. Ik wil geen fake broer zien met deze trui. Ze zijn enkel te koop voor de echte broers. Mijn website staat in de beschrijving. Maar ik zie jullie al kijken van: Acid, ik zie die trui nergens staan. Kijk deze video, ik ga jullie 1. tonen waarom deze trui waarschijnlijk de beste trui is die je ooit hebt gezien in heel je leven en 2. truien zijn te koop vanaf zeven uur dertig. Dat is 19u30. Stel jij woont in Amerika, wat ik betwijfel, zoek dan even op hoe laat dat is. 19u30 Belgian time, in Nederland is het uur hetzelfde dus jullie moeten niet bang zijn. 19u30, dat is zeven uur dertig. Dat moment gaan jullie allemaal naar mijn website, kopen jullie deze fucking trui. Waarom is deze 100% katoen geborduurde trui beter dan de andere geborduurde truien. Eerste vijftig mensen die een trui kopen, en ik zeg je er zijn niet superveel truien, eerste vijftig mensen die een van deze Acidtruien kopen, krijgen niet alleen een trui, maar krijgen gratis erbij, het is fucking nice, één paar van de laatste Acidsokken dat ik nog heb. De eerste vijftig mensen krijgen één paar sokken daar gratis bij. What the fuck. Deze sokken zijn al fucking lang uitverkocht. Ik zie mensen deze sokken doorverkopen voor meer geld. Wees snel, de eerste vijftig mensen krijgen er sokken bij. Je kan betalen met alles. Je kan betalen met PayPal, Visa, je kan betalen met een gestolen creditcard van je ouders, je kan betalen met PayPal die je ook gestolen hebt van je ouders of je kan betalen met Bancontact. Voor de Nederlandse mensen, je kan betalen met iDeal. Ik heb alles gefikst, jullie kunnen deze echte broer trui gewoon kopen. Het geld die jullie geven aan mij gaat sowieso richting een nieuwe microfoon, want dit nee. Deze trui is perfect voor luierikken. Dat zeg ik niet omdat het mijn trui is of omdat ik hier geld aan verdien. Nee, deze trui is echt perfect voor luierikken. Stel het is zomer en je hebt zin om je dikke jas aan te doen ofzo, fucking nice, je ziet het zo hier, look how nice this is, nu is ‘ie niet alleen perfect voor luierikken, ook is ‘ie fucking warm. En ik weet dat het bijna zomer is dus ik hoor jullie ouders al zeggen: waarom heb je een trui nodig in de zomer? Kijk, in de zomer heb je ook gewoon dagen waar dat het koud is en waar dat regen is, dan moet je ook gewoon een trui aandoen. Deze trui, 100% katoen, met schapenwol aan de binnenkant zodat jullie buikjes lekker warm zijn. Ook heb ik alle maten, ik heb extra small, small, medium, large en extra large. Voor de mensen die geïnteresseerd zijn, de trui die ik op dit moment aanheb is extra large omdat ik het fucking nice vind om een trui aan te doen die zo baggy zit waar dat je plaats hebt, waar dat het gewoon zo luchtig is. Ik ben 1m85 en deze trui is extra large en die valt zo dus hé. That’s pretty baggy, you look like a skater boy. Ik ben zo het type persoon dat een trui altijd drie maten te groot koopt dus stel jij wil een trui die een beetje losser zit, die een beetje groot is, die een beetje baggy is, koop dan gewoon één maat groter. Stel je hebt een medium, koop een large, stel je hebt extra small, koop een small. Stel je wil gewoon een trui die wel juist is dan kan je gewoon jouw maat kopen. Zoals ik al zei, ik heb niet fucking veel truien en ik denk ook wel dat ze supersnel uitverkocht gaan zijn. Dus kijk, wacht niet te lang. Vanaf zeven uur dertig gewoon recht naar mijn shop gaan en een trui kopen, want als ze uitverkocht zijn dan is het gedaan. Ik ga deze trui niet nog eens droppen want daarvoor is die veel te gek. The fuck. Dus jullie weten, 19u30, de eerste vijftig mensen krijgen gratis sokken erbij. En mag je deze trui nu niet kopen van je mama, doe het dan wel. Koop hem gewoon wel. Steun je ook gewoon het echte broer fonds. Nog effe een belangrijke disclaimer, stel jij bent een fake broer, die met die blauwe helm, jij koop mijn trui niet. Ja, skip. Je mag dit niet dragen, dit is exclusive voor de echte broers. De echte broer trui. Geen fake shit. Only for the real real real brothers. En voor de meisjes, jullie zijn ook echte broers, daarom. Stel jij vindt mijn video’s kut en je vindt mij kut, maar je kijkt toch deze video omdat je deze trui wel gewoon fucking gek vindt. Kan je hem ook kopen, ik bedoel het is niet dat je rondloopt met mijn chanel ofzo. Je kan zeggen tegen mensen dat het lsd is ofzo. Of dat je gewoon denkt, hé is een vette trui. Je kan hem ook kopen, maar wees snel, want als ze uitverkocht zijn is het gedaan. Dan is het klaar. Deze keer worden al mijn pakketjes verstuurd door de post zelf. Dus alles komt gewoon volgende week aan. Volgende week hebben jullie alles in huis ook al woon je in Nederland, in Duitsland, in België. Volgende week heeft iedereen alles in zijn huis. Dus ladies en gentlemen, jullie weten wat jullie moeten doen. Over een paar uur komen deze geweldige truien in de shop. Ik bedoel, ik kan niet meer zeggen dan, koop eentje. Het is fucking nice om in deze trui naar mijn video’s te kijken en hij zit lekker en hij is warm. Heel warm. Maar ik moet hem aanhouden, snap je. Ik ben me aan het doodzweten, maar ik moet hem aanhouden. Ik slaap in deze trui, ik leef in deze trui, ik douche in deze trui, ik doe alles in deze trui. Ik heb deze al vier weken aan. Er is niks aan, zien jullie één vlekje? Nee. Ok, dat was genoeg reclame. Get your asses to my website om 19u30 en koop deze geweldige trui. Tot volgende keer. Vergeet niet, eerste vijftig mensen, vertel het aan je mama, vertel het aan je autistische hond. Zeven uur dertig, yes, je kan niet missen. Ik heb waarschijnlijk duizend links gezet overal dus je kan echt niet missen. Als je deze trui dan hebt uiteindelijk, stuur je dan een foto naar mij met deze trui.”

Motivering van de klacht(en)

Volgens de klaagster betreft het een oneerlijke handelspraktijk t.a.v. kinderen. Ze haalt aan dat de Vlaamse professionele vlogger ‘Acid’ in deze YouTubevideo zijn nieuwe merchandise (truien) voorstelt en zich vooral tot Vlaamse en Nederlandse kinderen richt terwijl hij ze rechtstreeks aanspoort de truien, die hij uitvoerig beschrijft, aan te kopen. Kinderen rechtstreeks aansporen is nochtans per wet verboden. Daarenboven benadrukt hij dat er maar enkele exemplaren zijn en dat ze enkel bedoeld zijn voor “echte broers” (lees: echte fans). Ook zegt hij dat er geen nieuwe truien zullen komen wanner ze uitverkocht zijn. Hierdoor lijkt hij de klaagster druk uit te oefenen op zijn kijkers van tienerleeftijd. Hij legt de kijkers ook uit dat ze om de truien te kopen naar zijn website moeten gaan en dat ze dit snel moeten doen want de eerste 50 kopers worden beloond met gratis sokken. Tenslotte noemt hij ook alle mogelijke betaalmethoden op en stelt dat als ze de trui niet mogen kopen van hun ouders, ze maar hun creditcard moeten stelen.

Standpunt van de adverteerder

De adverteerder deelde zijn verbazing mee over de klacht betreffende zijn YouTube video waarin hij reclame maakt voor zichzelf en/of zijn eigen merchandise.

Elke (kleine) ondernemer is vrij om reclame te maken voor zijn eigen producten en/of diensten. Hij wou de harde kern van zijn dagelijkse volgers een primeur bezorgen door in zijn eigen YouTube video mee te delen dat er 500 hoodies gingen worden verkocht en in de video draagt hij inderdaad de hoodie die in verkoop ging gaan. Het ging bewust om een kleine oplage daar hij helemaal geen reclame maakt om zijn volgersbestand uit te breiden of te vernieuwen. Hij zag het gewoon als een geste voor de trouwe achterban. Als toemaatje heeft hij inderdaad gezegd dat de eerste bestellingen worden beloond met een paar gratis kousen, wat hij ook effectief gedaan heeft.

De adverteerder haalde aan dat zijn reclame niet misleidend is en dat hij geen verkeerde informatie verschaft: het aanbod, de prijs en de kwaliteit zijn wat ze zijn. Hij heeft niemand gediscrimineerd, gekleineerd of gedupeerd in welke zin ook. Dat zou hij nooit doen en dit zijn praktijken waar hij zich volledig van distantieert. Al zijn fans weten dat hij recht voor de raap is maar heel eerlijk. Het zinnetje “steel de creditcard van je ouders” had hij misschien beter niet gezegd en dit neemt hij mee naar de toekomst.

Hij vindt het heel jammer dat iemand hem onterecht beschuldigt van oneerlijke handelspraktijken. Kinderen die zijn YouTube kanaal maar niets vinden hoeven absoluut niet te kijken. Dit is de sterkte van YouTube. Je kiest wat je zelf wilt zien wanneer. Hij haalt aan dat kijkers heel veel reclame subtiel krijgen voorgeschoteld zonder dat ze het zelf beseffen en vraagt zich af waarom het feit dat hij zijn eigen merchandise aanprijst in zijn eigen video de stempel “oneerlijk” krijgt. Alle video’s die worden gepubliceerd worden aan controle onderworpen door verschillende instanties. Wie zich niet aan de wetgeving houdt wordt gestraft en dat risico zou hij nooit nemen.

Jurybeslissing

De Jury heeft kennisgenomen van de YouTubevideo van de vlogger Acid in kwestie en van de klacht in dit verband.

Zij heeft er nota van genomen dat de vlogger in deze video uitvoerig een door hem op zijn website te koop aangeboden trui aanprijst ten aanzien van een jeugdig doelpubliek (de beschrijving onder het filmpje vermeldt onder meer dat zijn kanaal “zeker de moeite (is) voor de gemiddelde tiener en de kleine kindjes op YouTube”) en daarbij onder meer het volgende vermeldt:

  • “Enkel voor de echte broers. Ik wil geen fake broer zien met deze trui. Ze zijn enkel te koop voor de echte broers.”;
  • “Je kan betalen met alles. Je kan betalen met PayPal, Visa, je kan betalen met een gestolen creditcard van je ouders, je kan betalen met PayPal die je ook gestolen hebt van je ouders of je kan betalen met Bancontact.”;
  • “En mag je deze trui nu niet kopen van je mama, doe het dan wel. Koop hem gewoon wel. Steun je ook gewoon het echte broer fonds. Nog effe een belangrijke disclaimer, stel jij bent een fake broer, die met die blauwe helm, jij koop mijn trui niet. Ja, skip. Je mag dit niet dragen, dit is exclusive voor de echte broers. De echte broer trui. Geen fake shit. Only for the real real real brothers.”;
  • “Ok, dat was genoeg reclame. Get your asses to my website om 19u30 en koop deze geweldige trui.”.

De Jury heeft tevens kennisgenomen van de reactie van de vlogger in kwestie en geeft zich er terdege rekenschap van dat hij in deze via zijn eigen YouTubekanaal verspreide reclameboodschap voor zijn eigen merchandising gebruikt maakt van de stijl waarvoor hij bekend staat bij zijn volgers.

Zij benadrukt echter dat het hanteren van een bepaalde karakteristieke stijl in een dergelijke reclameboodschap er niet toe mag leiden dat de reclame-inhoud in kwestie strijdig wordt met de geldende wettelijke en zelfregulerende bepalingen in dit verband.

Welnu, wat de specifieke inhoud van deze publicitaire video betreft, is de Jury vooreerst van mening dat de vlogger zich wel degelijk richt op personen die nog onder ouderlijk gezag staan en met name door zijn taalgebruik en doelpubliek duidelijk kinderen er rechtstreeks toe aanzet om het geadverteerde product te kopen, wat strijdig is met artikel VI.103, 5° van het Wetboek van Economisch Recht.

Zij is tevens van oordeel dat de reclame door toedoen van het gebruik van uitspraken zoals de hogervermelde de indruk geeft dat het bezit van het aangeprezen product een kind of jongere sociale voordelen zal geven ten opzichte van andere kinderen of jongeren en tevens van aard is om de autoriteit, verantwoordelijkheid, het oordeel of de voorkeuren van ouders te ondermijnen, wat strijdig is met artikel 18 van de Code van de Internationale Kamer van Koophandel (ICC Code).

Gelet op het voorgaande en op basis van voormelde bepalingen, heeft de Jury de adverteerder derhalve verzocht om de reclame te wijzigen, en bij gebreke daaraan de reclame niet meer te verspreiden.

Gevolg

De adverteerder heeft bevestigd rekening te zullen houden met de beslissing van de Jury.