Adverteerder / Annonceur: NISSAN
Product-Dienst / Produit-Service: Nissan Qashqai
Media / Média: Radio
Beschrijving van de reclame / Description de la publicité
De radiospot gaat als volgt:
VO: “Er zijn zoveel limieten die van de stad een hele uitdaging maken. Zoals gelimiteerd parkeren of gelimiteerde toegang. Maar voor de nieuwe Nissan Qashqai heeft de stad geen limieten meer en wordt eropuit trekken weer een echt plezier. Ontdek hem vanaf € 199 per maand tijdens de no limit days bij je concessiehouder. De nieuwe Nissan Qashqai, verleg de grenzen van de stad. Opgelet, geld lenen kost ook geld. Laatste maandelijkse aflossing van € 15.650.”.
Klacht(en) / Plainte(s)
De klager meent dat de reclame misleidend is. Volgens hem geeft de adverteerder de indruk dat het product problemen met rijden in een stedelijke omgeving kan vermijden of ten minste verminderen. Het product vermindert volgens hem echter op geen enkele manier de vermelde problemen. Integendeel, de reclame betreft volgens de klager een SUV die door zijn overmaatse omvang net minder geschikt is voor gebruik in een stadsomgeving.
Beslissing Jury in eerste aanleg: Geen opmerkingen
Décision Jury de première instance: Pas de remarques
De Jury voor Ethische Praktijken inzake reclame (JEP) in eerste aanleg heeft de volgende beslissing genomen in dit dossier.
De Jury heeft kennisgenomen van de radiospot in kwestie en de klacht die daarop betrekking heeft.
Zij stelt vast dat de radiospot aangeeft dat, niettegenstaande de limieten die van een stad een hele uitdaging vormen, de stad voor het gepromote voertuig geen limieten meer heeft en eropuit trekken hierdoor weer een echt plezier wordt.
Naar aanleiding van het antwoord van de adverteerder neemt de Jury er nota van dat de slogan als een metafoor dient te worden begrepen, in de zin dat de verbeterde capaciteiten en kenmerken van het gepromote voertuig het rijden in een stad handiger en aangenamer maken, zonder hierbij evenwel alle problemen die eigen zijn aan een stad uit te schakelen.
De Jury is de mening toegedaan dat de zinsnede “geen limieten meer” in deze context niet redelijkerwijze letterlijk kan worden opgevat door de gemiddelde consument. Zij acht dat deze zinsnede in de context van deze reclame hyperbolisch wordt gebruikt, als een puur commerciële overdrijving die onmiskenbaar duidelijk is.
Gelet op het voorgaande, is de Jury van oordeel dat de betreffende reclame niet van aard is om de gemiddelde consument te misleiden op het door de klager aangehaalde punt.
Bij gebreke aan inbreuken op wettelijke of zelfdisciplinaire bepalingen, heeft de Jury derhalve gemeend geen opmerkingen te moeten formuleren op dit punt.
Gelieve er nota van te nemen dat deze beslissing pas definitief wordt na het verstrijken van de termijn voor het instellen van hoger beroep.