NIEUWE BEVOEGDHEDEN VANAF 1 FEBRUARI 2017

Vanaf 1 februari 2017 is de Jury voor Ethische Praktijken inzake reclame (JEP) bevoegd voor het onderzoek van reclame-inhouden die verspreid worden via de volgende media en dragers:

  • televisie,
  • bioscoop,
  • radio,
  • geschreven pers (met inbegrip van, maar zonder dat deze lijst exhaustief is, dagbladen, gratis regionale pers, magazines en tijdschriften),
  • affichage (met inbegrip van, maar zonder dat deze lijst exhaustief is, reclameaffiches aangebracht in openbare of vrij toegankelijke plaatsen, reclameaffiches aangebracht op en in voertuigen of alle soorten openbaar vervoer, en reclamespandoeken aangebracht aan gevels van gebouwen),
  • folders en brochures,
  • geadresseerde en/of gepersonaliseerde reclame (ongeacht de gebruikte drager),
  • digitale media (met inbegrip van, maar zonder dat deze lijst exhaustief is, eigen websites van adverteerders, sociale netwerken, banners, pop-ups, zoekresultaten, in-app advertising, advergames),
  • reclamedragers op verkooppunten zowel binnen als buiten (met inbegrip van, maar zonder dat deze lijst exhaustief is, panelen, kleine of grote affiches, slingers of spandoeken, vaste of dynamische verkoopstanden, touchscreens en interactieve terminals en raamstickers, en de winkelzakken die aan de consument ter beschikking worden gesteld door de verkooppunten).

De JEP was vanouds bevoegd voor het onderzoek van reclame-inhoud die verspreid wordt door de massamedia (geschreven pers (dagbladen, gratis regionale pers, magazines en tijdschriften, …), audiovisuele media (televisie, bioscoop en radio), affichage via reclameregie, internet) en via e-mail en direct mail.

Dit jaar breidt zij haar bevoegdheidsdomein gevoelig uit om de bescherming van de consument te verhogen en het principe van het “level playing field” in de markt te behouden.

Bovenop de boodschappen verspreid via de massamedia, zal de JEP aldus vanaf nu bevoegd zijn voor de reclamedragers op verkooppunten, evenals voor alle folders en brochures. Bovendien zal de JEP alle types van affichage kunnen behandelen. Wat betreft de digitale sector, zal de JEP zich voortaan bevoegd kunnen verklaren voor alle vormen van reclame-inhoud verspreid via de digitale media.

Lees hierover ook onze flyer en de FAQ over ons bevoegdheidsdomein op onze site.

ander nieuws