Neckermann 07-09-2016: Geen opmerkingen

Adverteerder / Annonceur: NECKERMANN

Product-Dienst / Produit-Service: Reizen

Media / Média: E-mailing

 

Beschrijving van de reclame / Description de la publicité

De e-mail met als titel “Totale uitverkoop!” bevat bovenaan de tekst: “Last minutes vanaf € 299 p.p., boek t.e.m. 7/8”.

Daaronder een afbeelding van een jongen met een haaienvin op zijn rug op het strand en daarbij de tekst: “Totale uitverkoop wegens vakantieplannen – Boek t.e.m. 7/8”.

Daaronder onder meer de volgende tekst: “Heb je in juli nog geen vakantie gehad? Profiteer dan snel van onze totale uitverkoop! Boek nu je Last Minute en geniet deze zomer van zon, zee en strand. Maar haast je, want het zijn de laatste!”.

 

Klacht(en) / Plainte(s)

De Engelstalige klager vraagt zich af, onder verwijzing naar de Franstalige versie van de mail, hoe de makers van deze advertentie kunnen claimen dat hun aanbod “liquidation totale” (“totale uitverkoop”) is. Bij zijn weten is Neckermann immers niet in vereffening gegaan. Dit betekent volgens hem dat deze advertentie een opzettelijke poging om het publiek te misleiden uitmaakt.

 

Beslissing Jury in eerste aanleg: Geen opmerkingen
Décision Jury de première instance: Pas de remarques

De Jury voor Ethische Praktijken inzake reclame (JEP) in eerste aanleg heeft de volgende beslissing genomen in dit dossier.

De Jury heeft kennis genomen van de promotionele e-mail waarmee de Last Minute-actie van de adverteerder wordt aangekondigd en die onder meer vermeldt: “Totale uitverkoop wegens vakantieplannen – Boek t.e.m. 7/8” en “Last minutes vanaf € 299 p.p., boek t.e.m. 7/8”.

Zij heeft er vooreerst nota van genomen dat de bepaling van het Wetboek van economisch recht die het gebruik van de benaming “uitverkoop” limiteert (art. VI. 22) slechts van toepassing is op lichamelijke roerende zaken en derhalve geen toepassing vindt op onderhavige aanbieding van diensten.

De Jury is vervolgens van mening dat de reclame in zijn geheel bekeken voor de gemiddelde consument voldoende duidelijk maakt dat deze betrekking heeft op een tijdelijke promotionele actie voor Last Minute reizen van een touroperator en door de gemiddelde consument die het doelpubliek uitmaakt van deze mailing niet zal worden geïnterpreteerd als verwijzend naar het in vereffening zijn van de adverteerder.

De Jury is derhalve van oordeel dat de reclame niet van aard is om de consument te misleiden op dit punt.

Bij gebreke aan inbreuken op wettelijke of zelfdisciplinaire bepalingen, heeft de Jury derhalve gemeend geen opmerkingen te moeten formuleren op dit punt.

Gelieve er nota van te nemen dat deze beslissing pas definitief wordt na het verstrijken van de termijn voor het instellen van hoger beroep.

//////////

Le Jury d’Ethique Publicitaire (JEP) de première instance a pris la décision suivante dans ce dossier.

Le Jury a pris connaissance de l’e-mail promotionnel avec lequel l’action Last Minute de l’annonceur est annoncée et qui mentionne entre autres : « Vacances en cours. Liquidation totale – Réservez jusqu’au 7/8 inclus » et « Last minutes à p. d. 299€ p.p., réservez jusqu’au 07/08 inclus ».

Il a tout d’abord noté que la disposition du Code de droit économique qui limite l’utilisation de la dénomination « liquidation » (art. VI. 22) ne concerne que des biens mobiliers corporels et ne s’applique donc pas à l’offre de services en question.

Le Jury est ensuite d’avis que la publicité examinée dans sa totalité rend de façon suffisamment claire pour le consommateur moyen que celle-ci concerne une action promotionnelle temporaire pour des voyages Last Minute d’un tour-opérateur et qu’elle ne sera pas interprétée par le consommateur moyen qui constitue le groupe cible de ce mailing comme se référant à une liquidation de l’annonceur.

Le Jury a dès lors estimé que la publicité n’est pas de nature à tromper le consommateur sur ce point.

A défaut d’infraction aux dispositions légales et autodisciplinaires, le Jury a estimé n’avoir pas de remarques à formuler sur ce point.

Veuillez noter que cette décision ne devient définitive qu’après l’expiration du délai d’appel.

andere beslissingen