Nationale Loterij 22-05-2024: Beslissing tot wijziging/stopzetting

Adverteerder / Annonceur: NATIONALE LOTERIJ

Product-Dienst / Produit-Service: Win for Life

Media / Média: E-mailing

Beschrijving van de reclame / Description de la publicité

De e-mailing met als titel “Ken jij Win for Life … online?” bevat een foto van een papegaai met de vermeldingen “Win tot € 5.000”, “Elk jaar, elk jaar, elk jaar” en “1 kans op 2”.
Daaronder, de volgende tekst:
“Dankzij Win for Life krijg je de kans om te doen wat je echt graag doet. Opnieuw en opnieuw en opnieuw! Maar … ken jij onze twee nieuwe spelen die exclusief online zijn?
Met dit nieuwe aanbod heb je 1 kans op 2 om elk jaar € 2.000 tot € 5.000 te winnen. Met zo’n bedrag kan je op avontuur naar om het even welk exotisch eiland, eiland, eiland!
Wil je blijven winnen, je leven lang? Ontdek snel deze twee exclusieve online spelen, en waag je kans waar en wanneer je maar wil!
Speel online.
Veel plezier!
De Nationale Loterij”.

Klacht(en) / Plainte(s)

De klager deelde mee dat er letterlijk staat: “Met dit nieuwe aanbod heb je 1 kans op 2 om elk jaar € 2.000 tot € 5.000 te winnen.” en dat dit natuurlijk onzin is. Je hebt blijkbaar 1 kans op 2 om winst te maken, maar niet om de hoofdprijs te winnen.

Beslissing Jury in eerste aanleg: Beslissing tot wijziging/stopzetting
Décision Jury de première instance: Décision de modification/arrêt

De Jury voor Ethische Praktijken inzake reclame (JEP) in eerste aanleg heeft de volgende beslissing genomen in dit dossier.

De Jury heeft kennisgenomen van de klacht en van de betrokken e-mailing met onder meer de vermelding “Met dit nieuwe aanbod heb je 1 kans op 2 om elk jaar € 2.000 tot € 5.000 te winnen.”.

Zij heeft er ingevolge het antwoord van de adverteerder nota van genomen dat de advertentie een fout bevatte, omdat het bijwoord “tot” ontbrak voor de vermelding van de te winnen bedragen, en dat de correcte formulering als volgt had moeten luiden: “Met dit nieuwe aanbod heb je één kans op twee om elk jaar tot € 2.000 of tot € 5.000 te winnen.”.

Rekening houdend met wat voorafgaat is de Jury van mening dat de betrokken reclame van aard is om de gemiddelde consument te misleiden wat betreft de omvang van de te winnen bedragen, wat strijdig is met artikels 4 en 5 van de Code van de Internationale Kamer van Koophandel (ICC-Code).

Op basis van voormelde bepalingen, heeft de Jury de adverteerder derhalve verzocht om de betrokken reclame te wijzigen, en bij gebreke daaraan deze reclame niet meer te verspreiden.

Dienaangaande heeft zij er nota van genomen dat de adverteerder reeds de nodige correcties aangebracht heeft.

Gelieve er nota van te nemen dat deze beslissing pas definitief wordt na het verstrijken van de termijn voor het instellen van hoger beroep.

andere beslissingen