Museumpassmusees 12-12-2024: Geen opmerkingen

Adverteerder / Annonceur: MUSEUMPASSMUSEES

Product-Dienst / Produit-Service: Museumpas

Media / Média: Radio

Beschrijving van de reclame / Description de la publicité

De radiospot gaat als volgt:
Vrouw: “Ah Eliaske, de papa en ik hebben echt een keigoed cadeau.”
Man 1: “Tadaah!”
Vrouw: “Pas op voor die luster eh. Draaien, draaien, draaien.”
Man 1: “Ik doe ook maar mijn best eh. Voilà!”
Man 2: “Ah amai, een tank.”
Vrouw: “Ja en niet zo maar één eh. Nen authentieke uit de Tweede Wereldoorlog.”
VO: “Op zoek naar het juiste cadeau? Met de museumpas pak je een jaar lang uit met meer dan 250 musea vol beleving. Geef altijd het juiste cadeau. Ga naar museumpas.be.”
Op de achtergrond horen we het geluid van een tank die iets raakt en vervolgens tot stilstand komt.

Klacht(en) / Plainte(s)

De klaagster deelt me dat de reclame verwijst als fout geschenk naar een oorlogstank uit de tweede wereldoorlog.
In tijden van zoveel oorlogshaarden, veraf en dichtbij overal ter wereld, vindt ze dit totaal ongepast en zelfs immoreel.

Beslissing Jury in eerste aanleg: Geen opmerkingen
Décision Jury de première instance: Pas de remarques

De Jury voor Ethische Praktijken inzake reclame (JEP) in eerste aanleg heeft de volgende beslissing genomen in dit dossier.

De Jury heeft kennisgenomen van de radiospot waarin een authentieke tank uit de tweede wereldoorlog wordt geschonken als eindejaarscadeau, met als boodschap dat wie op zoek is naar een juist cadeau “met de museumpas een jaar lang uitpakt met meer dan 250 musea vol beleving”.

Zij heeft tevens kennisgenomen van de klacht die aanvoert dat verwijzen naar een oorlogstank uit de tweede wereldoorlog als een “fout geschenk” totaal ongepast en zelfs immoreel is in
tijden van zoveel oorlogshaarden.

Naar aanleiding van het antwoord van de adverteerder heeft de Jury er nota van genomen dat de radiospot onderdeel is van een reclamecampagne die gericht is op de zoektocht naar het perfecte eindejaarscadeau. Ter contrast toont de campagne op een humoristische manier de mogelijke gevolgen van het geven van een verkeerd cadeau.

Niettegenstaande de actuele betreurenswaardige context van de oorlogen, is de Jury van mening dat de reclame niet getuigt van een gebrek aan gevoeligheid op dit punt en niet ongepast is gezien de gebruikte luchtige en humoristische toon.

Zij is van mening dat deze radiospot een duidelijk surrealistische en overdreven situatie uitbeeldt en dat de gemiddelde consument deze niet zal opvatten op de manier zoals de klaagster beweert.

De Jury is derhalve van oordeel dat de betrokken reclame niet getuigt van een gebrek aan een behoorlijk maatschappelijk verantwoordelijkheidsbesef in hoofde van de adverteerder op dit punt.

Bij gebreke aan inbreuken op wettelijke of zelfdisciplinaire bepalingen, heeft de Jury gemeend geen opmerkingen te moeten formuleren op dit punt.

Gelieve er nota van te nemen dat deze beslissing pas definitief wordt na het verstrijken van de termijn voor het instellen van hoger beroep.

andere beslissingen