Make Your Own Spirit 19-05-2020: Beslissing tot wijziging/stopzetting

Adverteerder / AnnonceurMAKE YOUR OWN SPIRIT 

Product-Dienst / Produit-Service: Gin 

Media / Média: Internet (Facebook) 

 

Beschrijving van de reclame / Description de la publicité  

De Facebookadvertentie toont een foto van een klein meisje dat een fles gin met het woord “mom” op het etiket achter haar rug houdt, met naast haar een man met zijn hand op haar schouder.  
Onder de foto een link naar de website van de adverteerder en de tekst: “Verras je Mama met een Zelfgemaakte Fles Gin”.  
Boven de foto de volgende tekst:  
“Mother’s day is coming and do you really want to make your mommy happy? 
Quickly and easily create a personalized bottle of Gin at Make Your Own Spirit. 
Only € 34,95 and free shipping”. 

////////// 

L’annonce Facebook montre une photo d’une petite fille qui tient derrière son dos une bouteille de gin avec le mot “mom” sur l’étiquette, avec à côté d’elle un homme avec une main sur son épaule. 
Sous la photo, un lien vers le site web de l’annonceur et le texte : “Verras je Mama met een Zelfgemaakt Fles Gin”. 
Au-dessus de la photo, le texte suivant : 
“Mother’s day is coming and do you really want to make your mommy happy? 
Quickly and easily create a personalized bottle of Gin at Make Your Own Spirit. 
Only € 34,95 and free shipping”. 

Klacht(en) / Plainte(s)  

Volgens de klaagster is sprake van ongepast gebruik van een jong kind in promotie voor een alcoholhoudend product. 

Beslissing Jury in eerste aanleg: Beslissing tot wijziging/stopzetting 
Décision Jury de première instance: Décision de modification/arrêt 

De Jury voor Ethische Praktijken inzake reclame (JEP) in eerste aanleg heeft de volgende beslissing genomen in dit dossier.  

De Jury heeft deze reclame onderzocht rekening houdend met de argumenten van de betrokken partijen en in het licht van het Convenant inzake reclame voor en marketing van alcoholhoudende dranken (hierna: het Convenant).  

De Jury heeft kennisgenomen van de advertentie op Facebook in kwestie en van de klacht die daarop betrekking heeft.  

Zij heeft vastgesteld dat de advertentie een foto van een klein meisje toont dat een fles gin met het woord “mom” op het etiket achter haar rug houdt, met naast haar een man met zijn hand op haar schouder en daarbij onder meer de volgende teksten: “Verras je Mama met een Zelfgemaakte Fles Gin” en “Mother’s day is coming and do you really want to make your mommy happy?”.  

De Jury is van oordeel dat hier duidelijk sprake is van een reclame voor een alcoholhoudende drank die een minderjarige uitbeeldt, wat strijdig is met artikel 4.2 van het Convenant.  

Gelet op de tekst van de advertentie en het feit dat het kind samen met een ouder wordt afgebeeld, is zij tevens van oordeel dat deze advertentie van aard is om minderjarigen ertoe te kunnen aanzetten hun ouders te overreden tot de aankoop van alcoholhoudende dranken waarvoor reclame wordt gemaakt, wat strijdig is met artikel 4.6 van het Convenant.  

Bovendien heeft de Jury vastgesteld dat de advertentie naliet om de door het Convenant opgelegde educatieve slogan “Ons vakmanschap drink je met verstand” (in het Frans: “Notre savoir-faire se déguste avec sagesse”; in het Engels: “Taste our know-how wisely”) te vermelden, wat strijdig is met artikel 11.1 + Bijlage B, 1, (a), (v) van het Convenant.  

Gelet op het voorgaande en op basis van voormelde bepalingen, heeft de Jury de adverteerder derhalve verzocht om de reclame in kwestie te wijzigen, en bij gebreke daaraan deze reclame niet meer te verspreiden.  

In dit verband heeft de Jury er nota van genomen dat de adverteerder reeds na ontvangst van de klacht de verspreiding van deze advertentie heeft laten stopzetten. 

Gelieve er nota van te nemen dat deze beslissing pas definitief wordt na het verstrijken van de termijn voor het instellen van hoger beroep. 

////////// 

Le Jury d’Ethique Publicitaire (JEP) de première instance a pris la décision suivante dans ce dossier. 

Le Jury a examiné la publicité en question en tenant compte des arguments des parties concernées et dans la cadre de la Convention en matière de publicité et de commercialisation des boissons contenant de l’alcool (ci-après: la Convention). 

Le Jury a pris connaissance de l’annonce en question sur Facebook et de la plainte qui la concerne. 

Il a constaté que l’annonce montre une photo d’une petite fille qui tient derrière son dos une bouteille de gin avec le mot “mom” sur l’étiquette, avec à côté d’elle un homme avec une main sur son épaule, et entre autres les textes suivants : “Verras je Mama met een Zelfgemaakt Fles Gin” et “Mother’s day is coming and do you really want to make your mommy happy?”. 

Le Jury a estimé qu’il est ici clairement question d’une publicité pour une boisson alcoolisée qui met en scène une mineure d’âge, ce qui est contraire à l’article 4.2 de la Convention. 

Compte tenu du texte de l’annonce et du fait que l’enfant est représenté avec un parent, il a également estimé que cette annonce est de nature à pouvoir inciter des mineurs d’âge à persuader leurs parents d’acheter des boissons contenant de l’alcool dont on fait la publicité, ce qui est contraire à l’article 4.6 de la Convention.  

De plus, le Jury a constaté que l’annonce ommet de mentionner le slogan éducatif imposé par la Convention “Notre savoir-faire se déguste avec sagesse” (en néerlandais : “Ons vakmanschap drink je met verstand” ; en anglais : “Taste our know-how wisely”), ce qui est contraire à l’article 11.1 + Annexe B, 1, (a), (v) de la Convention. 

Compte tenu de ce qui précède et sur la base des dispositions susmentionnées, le Jury a donc demandé à l’annonceur de modifier la publicité en question et à défaut de ne plus la diffuser. 

À cet égard, le Jury a noté que l’annonceur avait déjà arrêté la diffusion de cette annonce après réception de la plainte. 

Veuillez noter que cette décision ne devient définitive qu’après l’expiration du délai d’appel. 

andere beslissingen