Lierse 26-03-2024: Geen opmerkingen

Adverteerder / Annonceur: LIERSE

Product-Dienst / Produit-Service: Valentijnsactie ‘abonneehouder op date’

Media / Média: Internet (Instagram)

Beschrijving van de reclame / Description de la publicité

De Instagrampost op het account van de adverteerder bevat onder meer de tekst “Vrijdag= romantiek op het Lisp!” en een video met een vrouw in een feestkleedje die zichzelf in de spiegel aan het bekijken is en een man die de kamer binnenkomt, achter haar komt staan en haar zachtjes omhelst, en vervolgens met zijn hand in haar decolleté en tussen haar benen streelt.
Daarbij een gesproken dialoog met onrealistische overdreven stemmen en veel gegiechel van de vrouw, met de volgende ondertiteling:
Vrouw: “schatje, ik ben klaar”
Man: “Amai baby jij ziet er goed uit – Maar gaat dat niet te koud zijn?”
Vrouw: “Hoe bedoel je koud?”
Man: “Het is frisjes op Den Berg”
Vrouw: “Op de wat?”
Man: “Op Den Berg – De heimat van t’Lisp”
Vrouw: “Oh ik dacht in de VIP eten?”
Man: “VIP VIP VIP? – Een burger achter Den Berg, dat kan je krijgen – Maar eerst een kleine fouillage – Want tegenwoordig zijn ze zeer streng op pyrotechnisch materiaal – eventjes – ja – dat voelt oké – Ik denk dat jij op Het Lisp binnen mag – Dan vertrekken we om iets voor acht…”.
Tekst op het eindscherm: “Scoor vrijdag ook naast het veld”.

Klacht(en) / Plainte(s)

De klager vindt deze reclame degoutant, walgelijk, seksistisch en vrouwonvriendelijk.

Beslissing Jury in eerste aanleg: Geen opmerkingen
Décision Jury de première instance: Pas de remarques

De Jury voor Ethische Praktijken inzake reclame (JEP) in eerste aanleg heeft de volgende beslissing genomen in dit dossier.

De Jury heeft kennisgenomen van de klacht en van de betrokken video in de Instagrampost van de adverteerder.

Zij heeft er ingevolge het antwoord van de adverteerder onder meer nota van genomen dat hij deze video zelf enkel op zijn eigen Instagramaccount heeft verspreid in het kader van zijn marketingactie ‘abonneehouder op date’ naar aanleiding van Valentijn, waarbij zijn abonneehouders een gratis +1 konden opvragen voor een bepaalde wedstrijd.

Zij heeft ook genoteerd dat de video een fragment uit de film ‘50 shades of grey’ is waar andere stemmen overgezet zijn, bij wijze van parodie en in functie van de Lierse-actie.

Gelet op het voorgaande is de Jury van mening dat de uit de film in kwestie overgenomen beelden en de gebruikte dialoog niet ongepast of aanstootgevend zijn.

Zij is derhalve van oordeel dat de reclame in kwestie niet van aard is om in te druisen tegen de geldende fatsoensnormen.

Met betrekking tot het in de klacht aangehaalde seksistische aspect, is de Jury van mening dat de video in kwestie, die zich tot een specifiek doelpubliek richt, zich beperkt tot het overnemen van bepaalde beelden en deze op een ludieke manier te vergezellen van een met de gepromote actie verband houdende gesproken dialoog met onrealistische overdreven stemmen. Daarnaast is de enscenering in het geselecteerde fragment volgens haar eerder sensueel en romantisch en met name niet van aard om de vrouw als lustobject af te beelden.

In deze context is zij derhalve van mening dat de reclame niet discriminerend of denigrerend ten aanzien van vrouwen overkomt en hun menselijke waardigheid niet aantast.

De Jury is derhalve van oordeel dat de reclame in kwestie evenmin indruist tegen de JEP-Regels inzake de afbeelding van de mens op deze punten.

Bij gebreke aan inbreuken op wettelijke of zelfdisciplinaire bepalingen, heeft de Jury derhalve gemeend geen opmerkingen te moeten formuleren op deze punten.

Gelieve er nota van te nemen dat deze beslissing pas definitief wordt na het verstrijken van de termijn voor het instellen van hoger beroep.

andere beslissingen