Adverteerder / Annonceur: LIDL
Product-Dienst / Produit-Service: Lidl
Media / Média: Radio
Beschrijving van de reclame / Description de la publicité
De radiospot gaat als volgt:
“Het zijn win win deals bij Lidl. Meer halen is minder betalen. Deze week, 2 bakjes rood fruit kopen is 20% korting. Win! Meer zelfs, 3 bakjes rood fruit kopen is 30% korting. Win Win! Want meer halen is minder betalen.”.
//////////
Le spot radio se déroule comme suit :
« Approchez, approchez ! Ce sont les win win deals de Lidl. Cette semaine, achetez 2 raviers de fruits rouges et recevez 20 % de réduction. Win ! Vous en voulez encore ? Achetez 3 raviers de fruits rouges et recevez 30 % de réduction. Win Win ! Parce que chez Lidl acheter plus, c’est payer moins. ».
Klacht(en) / Plainte(s)
Le plaignant considère que le message est mensonger et laisse croire qu’en achetant plus de produits, on payera moins, ce qui est factuellement faux.
Beslissing Jury in eerste aanleg: Geen opmerkingen
Décision Jury de première instance: Pas de remarques
De Jury voor Ethische Praktijken inzake reclame (JEP) in eerste aanleg heeft de volgende beslissing genomen in dit dossier.
De Jury heeft kennisgenomen van de radiospot waarop de klacht betrekking heeft volgens dewelke de boodschap misleidend zou zijn en zou laten verstaan dat men door meer producten te kopen, minder zal betalen, wat feitelijk onjuist is.
De Jury heeft vastgesteld dat de reclame een korting van 20% aankondigt voor 2 bakjes rood fruit en een korting van 30% voor 3 bakjes rood fruit en afsluit met de slogan “Want meer halen is minder betalen.”.
Volgens haar is de boodschap van deze spot duidelijk en bestaat deze erin de klanten te informeren over de progressieve kortingen die van toepassing zijn bij aankoop van respectievelijk 2 en 3 producten.
In deze context is de Jury van mening dat de voormelde slogan het door de adverteerder naar voren gebrachte mechanisme van volumekorting illustreert en wel degelijk betrekking heeft op de daling van de stukprijs in geval van meervoudige aankopen. Zij is derhalve van mening dat de gemiddelde consument de slogan niet zal opvatten in de betekenis die de klager daaraan geeft.
De Jury is derhalve van oordeel dat de betrokken reclame niet van aard is om de consument te misleiden op dit punt.
Bij gebreke aan inbreuken op wettelijke of zelfdisciplinaire bepalingen, heeft de Jury derhalve gemeend geen opmerkingen te moeten formuleren op dit punt.
Gelieve er nota van te nemen dat deze beslissing pas definitief wordt na het verstrijken van de termijn voor het instellen van hoger beroep.
//////////
Le Jury d’Ethique Publicitaire (JEP) de première instance a pris la décision suivante dans ce dossier.
Le Jury a pris connaissance du spot radio concerné par la plainte selon laquelle le message serait mensonger et laisserait croire qu’en achetant plus de produits, on payera moins, ce qui est factuellement faux.
Le Jury a constaté que la publicité annonce une réduction de 20 % pour 2 raviers de fruits rouges et de 30 % pour 3 raviers de fruits rouges, et conclut avec le slogan « Parce que chez Lidl acheter plus, c’est payer moins. ».
Selon lui, le message transmis par ce spot est clair et consiste à informer les clients des réductions progressives applicables respectivement à l’achat de 2 produits et de 3 produits.
Dans ce contexte, le Jury est d’avis que le slogan susmentionné illustre le mécanisme de remise sur le volume mis en avant par l’annonceur et concerne bien la baisse du prix à l’unité en cas d’achats multiples. Il est dès lors d’avis que le consommateur moyen ne l’interprétera pas dans le sens que lui donne le plaignant.
Le Jury a dès lors estimé que la publicité visée n’est pas de nature à tromper le consommateur moyen sur ce point.
A défaut d’infractions aux dispositions légales ou autodisciplinaires, le Jury a estimé n’avoir pas de remarques à formuler sur ce point.
Veuillez noter que cette décision ne devient définitive qu’après l’expiration du délai d’appel.