Adverteerder / Annonceur: LAPPERRE
Product-Dienst / Produit-Service: Hoorapparaten
Media / Média: Internet (Microsoft Automated Extensions, website)
Beschrijving van de reclame / Description de la publicité
De klager deelde een kopie van zoekresultaten op internet mee, met zoekterm “lapperre.be”, waar men onder meer “hoogste korting” kan lezen.
Op de homepage van de website van de adverteerder verschijnt onder meer de volgende tekst:
“Lapperre maakt alle oren blij, al 75 jaar
Je oren, die vertrouw je niet zomaar aan iemand toe. Daar zijn ze te belangrijk voor. In je Lapperre-hoorcentrum neemt de audicien de tijd om naar je te luisteren en samen naar de juiste oplossingen te zoeken. En dat met slechts één doel: je opnieuw te laten genieten van het plezier om goed te horen.”.
Klacht(en) / Plainte(s)
De klager deelde mee dat op de site van de adverteerder, men “hoogste korting” vermeldt, hetgeen pertinent onwaar is volgens hem daar concurrenten minstens een evenwaardige korting verlenen.
Hij verwees ook naar de vermelding “Lapperre maakt alle oren blij”. Volgens hem was correcter geweest: vele of de meeste oren blij.
Beslissing Jury in eerste aanleg: Geen opmerkingen
Décision Jury de première instance: Pas de remarques
De Jury voor Ethische Praktijken inzake reclame (JEP) in eerste aanleg heeft de volgende beslissing genomen in dit dossier.
Zoals aangekondigd, heeft de Jury deze reclame onderzocht rekening houdend met de argumenten van de betrokken partijen.
De Jury heeft kennisgenomen van de reclame in kwestie en van de klacht die daarop betrekking heeft.
Wat betreft het eerste onderdeel van de klacht dat met name betrekking heeft op de vermelding “hoogste korting”, heeft de Jury vastgesteld dat deze niet op de website zelf van de adverteerder voorkomt. Ingevolge het antwoord van de adverteerder heeft zij er nota van genomen dat deze vermelding een sitelink betreft, zijnde een extensie die voor de pagina Lapperre.be automatisch gegenereerd wordt door het algoritme van de zoekmachine, op basis van de ingevoerde zoekterm. Zij neemt er eveneens nota van dat de adverteerder nergens anders, noch online noch op andere dragers, “hoogste korting” vermeldt of vergelijkt met andere merken uit de sector van de hoorapparaten en dat de adverteerder intussen maatregelen heeft genomen om alle automatisch gegenereerde extensies uit te zetten.
Met betrekking tot het tweede onderdeel van de klacht, dat met name betrekking heeft op de vermelding van de slogan “Lapperre maakt alle oren blij al 75 jaar” op de website van de adverteerder, is de Jury van mening dat het woord “alle” in deze context niet redelijkerwijze letterlijk opgevat kan worden door de gemiddelde consument.
De Jury is de mening toegedaan dat het woord “alle” in de context van deze slogan hyperbolisch wordt gebruikt, als een puur commerciële overdrijving die onmiskenbaar duidelijk is.
Gelet op het voorgaande, is de Jury van oordeel dat de betreffende reclame niet van aard is om de gemiddelde consument te misleiden op het door de klager aangehaalde punt.
Bij gebreke aan inbreuken op wettelijke of zelfdisciplinaire bepalingen, heeft de Jury derhalve gemeend geen opmerkingen te moeten formuleren op dit punt.
Gelieve er nota van te nemen dat deze beslissing pas definitief wordt na het verstrijken van de termijn voor het instellen van hoger beroep.