Adverteerder / Annonceur: JOBFIXERS
Product-Dienst / Produit-Service: Interim / Intérim
Media / Média: Internet (LinkedIn)
Beschrijving van de reclame / Description de la publicité
De afbeelding toont een paar rode schoenen met hoge naaldhakken die op een schouw naast een parfumflesje zijn geplaatst. Daaronder de tekst “Give a girl the right shoes, and she can conquer the world” en het logo van de adverteerder.
//////////
Le visuel montre une paire de chaussures rouges à hauts talons aiguilles posées sur une cheminée à côté d’un flacon de parfum. En dessous, le texte « Give a girl the right shoes, and she can conquer the world » et le logo de l’annonceur.
Klacht(en) / Plainte(s)
De klaagster vindt de reclame seksistisch aangezien ze vrouwen herleidt tot een paar schoenen met hoge naaldhakken. Zelfs als ze de wereld wil veroveren (bovendien de arbeidswereld in dit geval), moet de vrouw opgemaakt zijn. Volgens de klaagster maakt de afbeelding van de vrouw in deze reclame een stereotype van de vrouw en discrimineert ze haar in haar zoektocht naar werk.
//////////
La plaignante trouve la publicité sexiste car elle limite la femme à une paire de chaussures à hauts talons aiguilles. Même lorsqu’elle veut conquérir le monde (le monde du travail en plus dans le cas présent), la femme doit être apprêtée. Selon la plaignante, la représentation de la femme dans cette publicité stéréotype la femme et la discrimine dans sa recherche d’emploi.
Beslissing Jury in eerste aanleg: Geen opmerkingen
Décision Jury de première instance: Pas de remarques
De Jury voor Ethische Praktijken inzake reclame (JEP) in eerste aanleg heeft de volgende beslissing genomen in dit dossier.
De Jury heeft vastgesteld dat de klacht betrekking heeft op een boodschap op LinkedIn waar de adverteerder een afbeelding hernomen heeft die verspreid werd tijdens een online-campagne en die een paar rode schoenen met hoge hakken toont die op een schouw zijn geplaatst met daaronder de tekst “Give a girl the right shoes, and she can conquer the world”.
De Jury is van mening dat de afbeelding de vrouw niet op een negatieve manier voorstelt en haar evenmin beperkt tot een paar schoenen met hoge hakken en dat ze haar professionele vaardigheden niet in vraag stelt.
Zij is eveneens van mening dat de reclame in kwestie niet van aard is om vooroordelen of stereotypes die indruisen tegen de maatschappelijke evolutie te bestendigen of om de waardigheid van de vrouw aan te tasten.
Gelet op het voorgaande, is zij derhalve van oordeel dat de reclame niet van aard is om vrouwen te discrimineren en niet in strijd is met de JEP-Regels inzake de afbeelding van de mens.
Bij gebreke aan inbreuken op wettelijke of zelfdisciplinaire bepalingen, heeft de Jury derhalve gemeend geen opmerkingen te moeten formuleren op deze punten.
Gelieve er nota van te nemen dat deze beslissing pas definitief wordt na het verstrijken van de termijn voor het instellen van hoger beroep.
//////////
Le Jury d’Ethique Publicitaire (JEP) de première instance a pris la décision suivante dans ce dossier.
Le Jury a constaté que la plainte concerne un message sur LinkedIn où l’annonceur a repris un visuel qui avait été diffusé lors d’une campagne en ligne et qui montre une paire de chaussures rouges à hauts talons posées sur une cheminée avec en dessous le texte « Give a girl the right shoes, and she can conquer the world ».
Le Jury est d’avis que le visuel ne présente pas la femme de manière négative ni ne la limite à une paire de chaussures à hauts talons et qu’il ne remet pas ses compétences professionnelles en question.
Il est également d’avis que la publicité en question n’est pas de nature à perpétuer des préjugés ou stéréotypes allant à l’encontre de l’évolution de la société ou à porter atteinte à la dignité de la femme.
Compte tenu de ce qui précède, il a dès lors estimé que la publicité n’est pas de nature à discriminer les femmes et n’est pas contraire aux Règles du JEP en matière de représentation de la personne.
A défaut d’infraction aux dispositions légales et autodisciplinaires, le Jury a estimé n’avoir pas de remarques à formuler sur ces points.
Veuillez noter que cette décision ne devient définitive qu’après l’expiration du délai d’appel.