Jet Import – Red Bull 30-08-2023: Geen opmerkingen

Adverteerder / Annonceur: JET IMPORT

Product-Dienst / Produit-Service: Red Bull

Media / Média: TV

Beschrijving van de reclame / Description de la publicité

De spot in de vorm van een tekenfilm toont een man aan het stuur en zijn moeder. Deze laatste zegt met name, met een Italiaans accent: “Attenzione! Remmen, remmen, past op! Mama mia, moet gij nu zo racen? (…) Luigi waar vliegt gij naartoe? Bel mij eens als ge aangekomen zijt eh. Seg en ziet dat ge niet te laat thuiskomt eh! Denk aan uw mamma.”.

//////////

La publicité sous forme de dessin animé montre un homme au volant et sa mère. Celle-ci dit notamment, avec un accent italien : « Attenzione ! Freine, freine, attenzione, mama mia ! Tu roules trop vite ! » (…) Mais Luigi où vas-tu ? Appelle-moi pour me dire que tu es bien arrivé. Ne rentre pas trop tard, pense à ta pauvre mamma ! ».

Klacht(en) / Plainte(s)

La plaignante a communiqué que dans la publicité, la mère fait des commentaires en imitant l’accent italien et en caricaturant l’image d’une mère italienne. Il s’agit selon elle de discrimination, voire de racisme à l’égard de personnes d’origine italienne, compte tenu du caractère ridicule attribué à la ‘mamma’ et à ses propos.

Beslissing Jury in eerste aanleg: Geen opmerkingen
Décision Jury de première instance: Pas de remarques

De Jury voor Ethische Praktijken inzake reclame (JEP) in eerste aanleg heeft de volgende beslissing genomen in dit dossier.

De Jury heeft kennisgenomen van de tv-spot in kwestie en van de klacht die daarop betrekking heeft.

De Jury heeft vastgesteld dat deze getekende animatiespot een geanimeerde conversatie tussen een chauffeur en zijn moeder die naast hem zit in beeld brengt, waarbij beide protagonisten met een Italiaans accent spreken.

Zij is van mening dat het humoristische gebruik van overdrijving in een fictionele context duidelijk uit de spot blijkt en getuigt van het figuurlijke karakter ervan, en dat de spot met name ook als dusdanig zal worden herkend door de gemiddelde kijker.

Zij is eveneens van mening dat het gebruik van een bepaald accent in dit geval niet van aard is om beschouwd te worden als een stereotype dat eigenschappen eigen aan een bevolkingsgroep aanhaalt en dat indruist tegen de maatschappelijke evolutie of tegen de gangbare gedachtegang binnen de bevolking.

De Jury is derhalve van oordeel dat deze tv-spot niet van aard is om Italiaanse moeders of Italianen in het algemeen te denigreren of te stigmatiseren en geen intolerant of racistisch gedrag oproept.

Gelet op het voorgaande, is de Jury van oordeel dat de reclame niet in strijd is met de JEP-Regels inzake de afbeelding van de mens en evenmin getuigt van een gebrek aan een behoorlijk maatschappelijk verantwoordelijkheidsbesef in hoofde van de adverteerder op deze punten.

Bij gebreke aan inbreuken op wettelijke of zelfdisciplinaire bepalingen, heeft de Jury derhalve gemeend geen opmerkingen te moeten formuleren op deze punten.

Gelieve er nota van te nemen dat deze beslissing pas definitief wordt na het verstrijken van de termijn voor het instellen van hoger beroep.

//////////

Le Jury d’Ethique Publicitaire (JEP) de première instance a pris la décision suivante dans ce dossier.

Le Jury a pris connaissance du spot TV en question et de la plainte qui le concerne.

Le Jury a constaté que ce dessin animé met en scène une conversation animée entre un conducteur et sa mère assise à côté de lui, les deux protagonistes s’exprimant avec un accent italien.

Il est d’avis que l’utilisation humoristique de l’exagération dans un contexte fictionnel ressort clairement du spot et témoigne bien de son second degré, et que le spot sera également perçu comme tel par le téléspectateur moyen.

Il est également d’avis que l’utilisation d’un accent particulier dans ce cas n’est pas de nature à être considérée comme un stéréotype évoquant les caractères censés être représentatifs d’un groupe de personnes et allant à l’encontre de l’évolution de la société ou des idées acceptées par de larges couches de la population.

Le Jury a dès lors estimé que ce spot TV n’est pas de nature à dénigrer ou à stigmatiser les mères italiennes ou les Italiens en général et n’évoque pas de comportement intolérant ou raciste.

Compte tenu de ce qui précède, le Jury a estimé que la publicité n’est pas contraire aux Règles du JEP en matière de représentation de la personne et ne témoigne pas non plus d’un manque de juste sens de la responsabilité sociale dans le chef de l’annonceur sur ces points.

A défaut d’infractions aux dispositions légales ou autodisciplinaires, le Jury a estimé n’avoir pas de remarques à formuler sur ces points.

Veuillez noter que cette décision ne devient définitive qu’après l’expiration du délai d’appel.

andere beslissingen