Adverteerder / Annonceur: INEACARE
Product-Dienst / Produit-Service: T4slim
Media / Média: TV
Beschrijving van de reclame / Description de la publicité
10 seconden spot:
De spot toont een vrouw die hoelahoept in haar woonkamer. Ze slikt vervolgens de inhoud van een zakje van het gepromote product in.
Men ziet vervolgens een animatie waarbij het product door een maag gaat omgeven door rode ringen die rond de maag draaien en glijden. Dezelfde ringen bevinden zich vervolgens rond het bovenlichaam van een vrouwensilhouet.
Men ziet vervolgens de vrouw terug in haar woonkamer met hoelahoepen.
Gedurende deze beelden zegt de voice-over: “Terug afslanken? Ontdek T4slim. De slankheidsinnovatie met 4 thee-extracten. T4slim, afslanken tot de 4de macht” en de volgende tekst verschijnt naar het einde van deze beelden toe even op het scherm: “Groene Thee helpt bij het controleren van het gewicht en draagt bij tot de oxidatie van vetten.”.
Vervolgens verschijnt het product op het scherm met daarnaast in het groot de vermeldingen “Nieuw – T4slim – Afslanken tot de 4de macht – Te koop in de apotheek.”
Daaronder in kleine letters: “Afslanken tegen de 4de macht: 4 acties, 4 theeconcentraten, 4 voedingsstoffen, 4 weken. T4SLIM is een voedingssupplement. De dagelijkse aanbevolen dosis niet overschrijden. Dient niet als vervanging voor een gevarieerde en evenwichtige voeding en een gezonde levensstijl. Niet aanbevolen in geval van oedeem naar aanleiding van een hart- of nierprobleem. Bevat cafeïne (50mg), afgeraden voor kinderen, voor adolescenten, voor zwangere vrouwen of bij borstvoeding. Buiten het bereik van kinderen houden.”
15 seconden spot:
De spot toont gelijkaardige beelden gedurende dewelke de voice-over zegt: “Terug afslanken? Ontdek T4slim. De slankheidsinnovatie met 4 thee-extracten. De hoog assimileerbare gelformule met groenetheeconcentraat draagt bij tot de reductie van vetten en de controle van je gewicht. T4slim, afslanken tot de 4de macht.” en de volgende tekst verschijnt naar het einde van deze beelden toe even op het scherm: “Groene Thee helpt bij het controleren van het gewicht en draagt bij tot de oxidatie van vetten.”.
De spot eindigt eveneens met het product op het scherm en dezelfde vermeldingen.
//////////
Spot de 10 secondes :
Le spot montre une femme faisant du hula-hoop dans son living. Elle avale ensuite le contenu d’un sachet du produit promu.
On voit ensuite une animation où le produit traverse un estomac entouré d’anneaux rouges qui tournent et glissent autour de l’estomac. Ces mêmes anneaux se trouvent ensuite autour du buste d’une femme.
On retrouve ensuite la femme dans son living avec des hula-hoops.
Pendant ce temps, la voix off dit « Envie de retrouver votre ligne ? Découvrez T4slim. L’innovation minceur aux 4 extraits de thé. T4slim, mincir à la puissance 4. » et vers la fin des images, le texte suivant apparaît un moment à l’écran : « Le Thé vert, riche en EGCG, contribue à l’oxydation des graisses et aide au contrôle du poids. ».
Le produit apparaît ensuite à l’écran avec à côté en grand les mentions « Nouveau – T4slim – Mincir à la puissance 4 – En vente en pharmacie » et la voix off dit « T4slim, en vente en pharmacie. »
En dessous, en petits caractères : « Mincir à la puissance 4 : 4 actions, 4 concentrés de thé, 4 nutriments, 4 semaines. T4SLIM est un complément alimentaire. Ne pas dépasser la dose journalière conseillée. Ne se substitue pas à un régime alimentaire varié et équilibré et à un mode de vie sain. Usage non recommandé en cas d’œdème lié à un problème cardiaque ou rénal. Contient de la caféine (50mg), déconseillé aux enfants, aux adolescents, aux femmes enceintes ou allaitantes. Tenir hors de portée des enfants. »
Spot de 15 secondes :
Le spot montre des images similaires pendant lesquelles la voix off dit « Envie de retrouver votre ligne ? Découvrez T4slim. L’innovation minceur au 4 extraits de thé. Sa formule en gel rapidement assimilée et concentrée en thé vert contribue à la réduction des graisses et aide au contrôle du poids. T4slim, mincir à la puissance 4 » et vers la fin des images, le texte suivant apparaît un moment à l’écran : « Le Thé vert, riche en EGCG, contribue à l’oxydation des graisses et aide au contrôle du poids. ».
Le spot se termine également avec le produit à l’écran et les mêmes mentions.
Klacht(en) / Plainte(s)
De klager betwijfelt de claim “T4slim: helpt je vermageren” en de wetenschappelijke fundering ervan. Hij deelde ook mee dat de disclaimers amper te zien zijn.
Beslissing Jury in eerste aanleg: Beslissing tot wijziging/stopzetting
Décision Jury de première instance: Décision de modification/arrêt
De Jury voor Ethische Praktijken inzake reclame (JEP) in eerste aanleg heeft de volgende beslissing genomen in dit dossier.
De Jury heeft kennisgenomen van de tv-spots in kwestie en van de klacht die daarop betrekking heeft.
Zij heeft vooreerst vastgesteld dat het gaat om reclame voor een voedingssupplement en zij heeft er ingevolge het antwoord van de adverteerder nota van genomen dat het product in kwestie genotificeerd werd bij de overheid.
Zij heeft er tevens nota van genomen dat de adverteerder verwijst naar een specifieke ‘on hold’ gezondheidsclaim met betrekking tot groene thee (“Groene Thee helpt bij het controleren van het gewicht en draagt bij tot de oxidatie van vetten.”).
Zij heeft dit dossier derhalve onderzocht in het licht van de EU Verordening 1924/2006 van 20 december 2006 inzake voedings- en gezondheidsclaims voor levensmiddelen, die het strikte wettelijk kader inzake het gebruik van gezondheidsclaims voor levensmiddelen waaronder voedingssupplementen bepaalt en waarnaar de adverteerder verwijst in zijn reactie, evenals op basis van de bijhorende nationale documenten met de richtsnoeren van de FOD Volksgezondheid.
In dit verband verwijst de Jury naar een van de principes, met name vermeld in het register van de Europese Unie inzake gezondheidsclaims en hernomen onder punt 6 van de Richtsnoeren van de FOD Volksgezondheid betreffende de flexibiliteit in de toegestane bewoording van gezondheidsclaims, volgens hetwelk gezondheidsclaims alleen mogen worden gemaakt voor het nutriënt, de stof, het voedingsmiddel of de voedingscategorie voor dewelke ze zijn goedgekeurd (of ‘on hold’ zijn), en niet voor het product dat deze bevat.
Welnu, de Jury is van mening dat de formulering van de spots in kwestie – met onder meer de tekst van de voice-over die een algemene gezondheidsclaim bevat die vier verschillende thee-extracten vermeldt – wel degelijk suggereert dat de voormelde specifieke ‘on hold’ claim geldt voor het product zelf, evenals voor al zijn ingrediënten, met inbegrip van de drie andere thee-extracten, terwijl deze enkel de groene thee betreft.
Zij is derhalve van oordeel dat het hogervermelde principe in casu niet wordt nageleefd en dat de reclame aldus de gemiddelde consument misleidt.
Wat het tweede punt van de klacht betreft, is de Jury bovendien van oordeel dat de vermeldingen in kleine letters onderaan het scherm onvoldoende zichtbaar en leesbaar zijn opdat de gemiddelde kijker er integraal kennis van zou kunnen nemen in normale leesomstandigheden.
Gelet op het voorgaande en op basis van voormelde regelgeving, heeft de Jury de adverteerder derhalve verzocht om de reclame te wijzigen, en bij gebreke daaraan deze niet meer te verspreiden.
Gelieve er nota van te nemen dat deze beslissing pas definitief wordt na het verstrijken van de termijn voor het instellen van hoger beroep.
//////////
Le Jury d’Ethique Publicitaire (JEP) de première instance a pris la décision suivante dans ce dossier.
Le Jury a pris connaissance des spots TV en question et de la plainte qui les concerne.
Il a tout d’abord constaté qu’il s’agit d’une publicité pour un complément alimentaire et il a noté, suite à la réponse de l’annonceur, que le produit en question a été notifié auprès des pouvoirs publics.
Il a également noté que l’annonceur se réfère à une allégation de santé spécifique « en attente » relative au thé vert (« Le Thé vert, riche en EGCG, contribue à l’oxydation des graisses et aide au contrôle du poids. »).
Il a donc examiné ce dossier à la lumière du Règlement (UE) n° 1924/2006 du 20 décembre 2006 concernant les allégations nutritionnelles et de santé portant sur les denrées alimentaires, qui définit le cadre juridique strict concernant l’utilisation d’allégations de santé pour les denrées alimentaires y compris les compléments alimentaires et auquel l’annonceur se réfère dans sa réaction, ainsi que sur la base des documents nationaux correspondants avec les lignes directrices du SPF Santé publique.
A cet égard, le Jury se réfère à un des principes, mentionné notamment par le registre de l’Union européenne des allégations de santé et repris sous le point 6 des Lignes directrices du SPF Santé publique concernant la flexibilité du libellé des allégations de santé, selon lequel les allégations de santé ne doivent être faites que pour le nutriment, la substance, l’aliment ou la catégorie d’aliment pour lesquels elles ont été autorisées (ou sont « en attente »), et non pour le produit les contenant.
Or, le Jury est d’avis que la formulation des spots en question – avec entre autres le texte de la voix-off contenant une allégation de santé générale mentionnant quatre extraits de thé différents – suggère bien que l’allégation spécifique « en attente » susmentionnée porte sur le produit lui-même, ainsi que sur tous ses ingrédients, y compris les trois autres extraits de thé, alors qu’elle ne concerne que le thé vert.
Il a dès lors estimé que le principe ci-dessus n’est pas respecté en l’occurrence et que la publicité induit ainsi le consommateur moyen en erreur.
Par ailleurs, en ce qui concerne le deuxième point de la plainte, le Jury a estimé que les mentions en petits caractères en bas de l’écran ne sont pas suffisamment visibles et lisibles pour que le téléspectateur moyen puisse en prendre intégralement connaissance dans des conditions de lecture normales.
Eu égard à ce qui précède et sur la base de la réglementation susmentionnée, le Jury a demandé à l’annonceur de modifier la publicité et à défaut, de ne plus la diffuser.
Veuillez noter que cette décision ne devient définitive qu’après l’expiration du délai d’appel.