Hyundai 20-09-2016: Geen opmerkingen

Adverteerder / Annonceur: HYUNDAI

Product-Dienst / Produit-Service: Hyundai Tucson

Media / Média: Radio

 

Beschrijving van de reclame / Description de la publicité

Na een jingle gaat de radiospot verder als volgt:
Man: “Even uw aandacht voor volgend opsporingsbericht. Sinds maandagnamiddag is Michel Janssens vermist. Hij heeft bruin haar, is begin de 40 en werd het laatst gezien in de nieuwe Hyundai Tucson tijdens een testrit. Michel, als je dit hoort, breng je alsjeblieft die Tucson terug? Merci Michel.”
VO: “De nieuwe Hyundai Tucson. Je wil hem gewoon houden na een testrit. Ontdek deze indrukwekkende SUV en het hele gamma bij uw Hyundai verdeler tijdens de opendeurdagen van 9 tot 17 september. Hyundai, new thinking, new possibilities.”

//////////

Après un jingle, le spot radio continue ainsi :
Homme : « Avis de recherche. Nous signalons la disparition du dénommé Michel Janssens. Cheveux bruns, la quarantaine, il a été vu pour la dernière fois à bord du nouveau Hyundai Tucson en train de faire un test drive. Michel, si tu nous écoutes, tu nous ramènes le Tucson s’il-te-plaît ? Merci. »
VO : « Le nouveau Hyundai Tucson. Ça va être dur de nous le rendre après l’avoir testé. Découvrez cet SVU impressionnant ainsi que toute la gamme chez votre distributeur Hyundai lors des journées portes ouvertes du 9 au 17 septembre inclus. Hyundai, new thinking, new possibilities. »

 

Klacht(en) / Plainte(s)

Het lijkt de klager niet naar behoren dat een adverteerder in een reclame doet alsof er een algemeen opsporingsbericht komt, om de aandacht van de luisteraar te trekken. Enerzijds omdat dit misleidend is op het vlak van het werkelijke belang van het bericht. Anderzijds omdat dit mogelijk, bij een écht opsporingsbericht, aanzet tot twijfel wat betreft de authenticiteit van de boodschap.

 

Beslissing Jury in eerste aanleg: Geen opmerkingen
Décision Jury de première instance: Pas de remarques

De Jury voor Ethische Praktijken inzake reclame (JEP) in eerste aanleg heeft de volgende beslissing genomen in dit dossier.

De Jury is van mening dat de radiospot in kwestie weliswaar aanvangt met een summiere verwijzing naar een opsporingsbericht maar het daarbij reeds quasi onmiddellijk heeft over de gepromote Hyundai Tucson om vervolgens over te gaan in een duidelijke commerciële boodschap ten behoeve van dit product.

Zij is derhalve van mening dat deze spot duidelijk herkenbaar is als een reclameboodschap en niet van aard is om door de gemiddelde consument te worden verward met een opsporingsbericht afkomstig van een officiële instantie.

Gelet op het bovenstaande is de Jury van oordeel dat deze spot niet van aard is om opsporingsberichten te banaliseren of hun doeltreffendheid aan te tasten en evenmin getuigt van een gebrek aan behoorlijk maatschappelijk verantwoordelijkheidsbesef in hoofde van de adverteerder.

Bij gebreke aan inbreuken op wettelijke of zelfdisciplinaire bepalingen, heeft de Jury derhalve gemeend geen opmerkingen te moeten formuleren op dit punt.

Gelieve er nota van te nemen dat deze beslissing pas definitief wordt na het verstrijken van de termijn voor het instellen van hoger beroep.

andere beslissingen