Adverteerder / Annonceur: HUBO
Product-Dienst / Produit-Service: Cleaningbox
Media / Média: Folder, internet (website)
Beschrijving van de reclame / Description de la publicité
Op de eerste pagina van de folder bevindt zich een advertentie voor een “cleaningbox” die onder andere een foto van een man in smoking die trots een draadloze stofzuiger vasthoudt en van een vrouw met een sjaal op het hoofd en rubberen handschoenen bevat. Ze draagt een doos vol met onderhoudsproducten en -materiaal. De man en de vrouw staan rug aan rug en de vrouw draait haar ogen naar de man.
//////////
Sur la première page du dépliant se trouve une annonce pour une « cleaningbox » qui contient entre autres une photo d’un homme en smoking qui tient fièrement un aspirateur sans fil et d’une femme avec un fichu sur la tête et des gants en caoutchouc. Elle porte une boîte remplie de matériel et de produits d’entretien. L’homme et la femme son dos à dos et la femme tourne les yeux vers l’homme.
Klacht(en) / Plainte(s)
De klager haalde aan dat de reclame een vrouw toont die gekleed is als een huishoudster uit de jaren 50, die een ganse hoop schoonmaakproducten draagt, en een man die piekfijn gekleed is en de stofzuiger in kwestie draagt alsof hij een geheim agent is. Volgens hem doet een dergelijke kloof tussen de kledingcode en de houding van de twee personen de vrouw doorgaan voor een achterlijke debiel die niets begrepen heeft van het moderne schoonmaken en deze seksistische boodschap kan in onze tijd niet langer geaccepteerd worden.
//////////
Le plaignant a communiqué que la publicité montre une femme habillée en ménagère des années 50, portant tout un attirail de produits de nettoyage, et un homme tiré à quatre épingles, portant l’aspirateur en question, façon agent secret. Selon lui, un tel décalage entre le code vestimentaire et l’attitude des deux personnes fait passer la femme pour une débile attardée, n’ayant rien compris au nettoyage moderne et ce message sexiste ne peut plus être accepté de nos jours.
Beslissing Jury in eerste aanleg: Geen opmerkingen
Décision Jury de première instance: Pas de remarques
De Jury voor Ethische Praktijken inzake reclame (JEP) in eerste aanleg heeft de volgende beslissing genomen in dit dossier.
De Jury heeft vastgesteld dat de advertentie voor een “cleaningbox” onder andere een foto bevat van een man in smoking die trots een draadloze stofzuiger vasthoudt en van een vrouw met een sjaal op het hoofd en rubberen handschoenen die een doos vol met onderhoudsproducten en -materiaal draagt. De man en de vrouw staan rug aan rug en de vrouw draait haar ogen naar de man met een bedenkelijke blik.
Volgens de Jury is de manier waarop de vrouw en de man zijn afgebeeld overdreven en bevat de reclame geen negatieve connotatie ten opzichte van de vrouw of van vrouwen in het algemeen.
In deze context en gelet op de houding van de afgebeelde vrouw ten aanzien van de man achter haar is de Jury van mening dat de gemiddelde consument het beeld van de vrouw en de man zoals voorgesteld in de advertentie niet als seksistisch, discriminerend of denigrerend ten opzichte van vrouwen zal ervaren.
De Jury is eveneens van oordeel dat de betrokken advertentie geen stereotype bestendigt dat indruist tegen de maatschappelijke evolutie.
Gelet op het voorgaande, is de Jury van oordeel dat de reclame niet in strijd is met de JEP-Regels inzake de afbeelding van de mens en evenmin getuigt van een gebrek aan een behoorlijk maatschappelijk verantwoordelijkheidsbesef in hoofde van de adverteerder.
Bij gebreke aan inbreuken op wettelijke of zelfdisciplinaire bepalingen, heeft de Jury gemeend geen opmerkingen te moeten formuleren op deze punten.
Gelieve er nota van te nemen dat deze beslissing pas definitief wordt na het verstrijken van de termijn voor het instellen van hoger beroep.
//////////
Le Jury d’Ethique Publicitaire (JEP) de première instance a pris la décision suivante dans ce dossier.
Le Jury a constaté que l’annonce pour une « cleaningbox » contient entre autres une photo d’un homme en smoking qui tient fièrement un aspirateur sans fil et d’une femme avec un fichu sur la tête et des gants en caoutchouc qui porte une boîte remplie de matériel et de produits d’entretien. L’homme et la femme son dos à dos et la femme tourne les yeux vers l’homme d’un air dubitatif.
Selon le Jury, la manière dont la femme et l’homme sont représentés est décalée et la publicité ne contient pas de connotation négative à l’égard de la femme ou des femmes en général.
Dans ce contexte et vu l’attitude de la femme représentée par rapport à l’homme derrière elle, le Jury est d’avis que le consommateur moyen ne percevra pas l’image de la femme et de l’homme tels que représentés dans l’annonce comme sexiste, discriminatoire ou dénigrante à l’égard des femmes.
Le Jury a également estimé que l’annonce concernée ne perpétue pas de stéréotype allant à l’encontre de l’évolution de la société.
Compte tenu de ce qui précède, le Jury a estimé que la publicité n’est pas contraire aux Règles du JEP en matière de représentation de la personne et ne témoigne pas non plus d’un manque de juste sens de la responsabilité sociale dans le chef de l’annonceur.
A défaut d’infractions aux dispositions légales ou autodisciplinaires, le Jury a estimé n’avoir pas de remarques à formuler sur ces points.
Veuillez noter que cette décision ne devient définitive qu’après l’expiration du délai d’appel.