Heteavontuurtjes.be 06-10-2021: Geen opmerkingen

Adverteerder / Annonceur: HETEAVONTUURTJES.BE

Product-Dienst / Produit-Service: Vergelijking datingsites

Media / Média: TV

 

Beschrijving van de reclame / Description de la publicité

De spot begint met het logo van de adverteerder en toont beelden van de rugzijde van een vrouw met alleen een string en transparante kledij, die haar glas rode wijn op een tafeltje zet. Ze laat vervolgens haar kledij op de grond vallen en stapt langzaam tot bij een man die in een zetel zit en nestelt zich bij hem. Het beeld van de man is vaag, hij draagt een jeans, een hemd en heeft schoenen aan.
Tussen deze beelden ziet men beelden van websites met onder meer de volgende teksten: “Vind je volgende avontuurtje!” en “Serieuze dating platforms!”.
Voice-over: “heteavontuurtjes.be. De vergelijkingspagina voor losbandige avontuurtjes. Ben je op zoek naar een erotische flirt, maar baal je ervan te moeten betalen? Kom dan naar heteavontuurtjes.be. Wij vertellen je welke platforms geschikt zijn voor avontuurtjes, serieus en gratis. Op heteavontuurtjes.be krijg je een duidelijk overzicht van de pagina’s met sexy vrouwen bij jou in de buurt. heteavontuurtjes.be Je avontuur begint hier.”

Klacht(en) / Plainte(s)

De klaagster vindt deze reclame voor gratis seks met een blote vrouw in een string zeer ongepast aangezien er ook kinderen naar deze zender kijken al zijn de meeste kinderen al aan het slapen. Volgens haar heeft iedereen wel zijn behoeftes maar het hoeft niet zo gepromoot te worden.

Beslissing Jury in eerste aanleg: Geen opmerkingen
Décision Jury de première instance: Pas de remarques

De Jury voor Ethische Praktijken inzake reclame (JEP) in eerste aanleg heeft de volgende beslissing genomen in dit dossier.

De Jury heeft kennisgenomen van de tv-spot in kwestie en van de klacht die daarop betrekking heeft, en met name elementen inzake fatsoen opwerpt met betrekking tot deze reclame.

Zij heeft er op dit punt ingevolge het antwoord van de adverteerder onder meer nota van genomen dat het gaat om een reclame voor een vergelijkingssite voor datingsites die focussen op ‘casual dating’ die pas na 23u wordt verspreid.

De Jury is van mening dat de in de spot gebruikte bewoordingen en beelden, die geen seksuele handelingen tonen, een duidelijk verband vertonen met de gepromote dienst en niet ongepast of aanstootgevend zijn in het licht hiervan.

In deze context is zij derhalve van oordeel dat de reclame in kwestie niet van aard is om in te druisen tegen de geldende fatsoensnormen.

Naar aanleiding van de klacht wenste de Jury tevens het mogelijk seksistische of stereotyperende karakter van de reclame te onderzoeken en heeft zij de adverteerder om een bijkomend standpunt verzocht in dit verband.

Zij heeft er ingevolge diens bijkomende reactie nota van genomen dat de op zijn website gepromote datingsites over het algemeen geïnteresseerd zijn in nieuwe gebruikers van beide geslachten, maar dat zijn spot laat ’s avonds wordt getoond op kanalen met een zeer overwegend mannelijk publiek en dat hij ten aanzien van deze potentiële gebruikers wil benadrukken dat zij een goede gebruikerservaring kunnen verwachten daar er veel vrouwen actief zijn op de datingsites.

In deze context is de Jury van mening dat de reclame in kwestie zich er wel degelijk toe beperkt om het door de adverteerder specifiek geviseerde doelpubliek aan te spreken, zonder daarom meteen ook discriminerend of denigrerend te zijn ten aanzien van de vrouw of haar menselijke waardigheid aan te tasten.

De Jury is derhalve van oordeel dat de reclame in kwestie evenmin indruist tegen de JEP-Regels inzake de afbeelding van de mens op dit punt.

Bij gebreke aan inbreuken op wettelijke of zelfdisciplinaire bepalingen, heeft de Jury derhalve gemeend geen opmerkingen te moeten formuleren op deze punten.

Gelieve er nota van te nemen dat deze beslissing pas definitief wordt na het verstrijken van de termijn voor het instellen van hoger beroep.

andere beslissingen