Adverteerder / Annonceur: GREENPEACE
Product-Dienst / Produit-Service: Campagne tegen onkruidverdelgers met glyfosaat / Campagne contre les désherbants contenant du glyphosate
Media / Média: Radio
Beschrijving van de reclame / Description de la publicité
De radiospot gaat als volgt:
VO: “Hier volgt een belangrijke mededeling. Wij waarschuwen de consumenten die onkruidverdelgers met glyfosaat hebben gekocht om deze producten niet langer te gebruiken. Ze kunnen kankerverwekkend zijn en vormen een bedreiging voor het milieu. Deze producten worden in België verkocht in verschillende doe-het-zelfzaken. We verzoeken hen deze producten onmiddellijk uit de rekken te nemen. Meer info vind je op greenpeace.be.”.
//////////
VO : « Attention, ceci est une communication importante. Nous mettons en garde les consommateurs ayant acheté des désherbants contenant du glyphosate. Ces produits peuvent être cancérigènes et menacent l’environnement. Ils sont vendus dans différents magasins de bricolage en Belgique. Nous demandons aux magasins concernés d’arrêter immédiatement la vente de ces désherbants. Plus d’infos sur greenpeace.be. »
Klacht(en) / Plainte(s)
1) De klager haalt aan dat de radiospot in kwestie duidelijk gemaakt is om te klinken als een officiële boodschap. Specifiek probeert men te klinken als een informatiecampagne vanwege de overheid en een oproep tot herroeping. Buiten de ene zin ‘meer informatie vindt u op www.greenpeace.be’ is er geen indicatie dat het niét om een officiële boodschap zou gaan. Volgens de klager voert Greenpeace hier geen campagne met open vizier en claimt het gezag dat het niet toekomt.
2) Le plaignant a souligné que l’annonceur, via le ton de voix et le registre linguistique employés, se présente implicitement mais certainement comme une autorité publique (“Nous demandons”, “Communication importante”, etc.). Selon lui, cette publicité est dès lors trompeuse vu que l’annonceur n’a aucune autorité scientifique ni officielle.
Beslissing Jury in eerste aanleg: Geen opmerkingen
Décision Jury de première instance: Pas de remarques
De Jury voor Ethische Praktijken inzake reclame (JEP) in eerste aanleg heeft de volgende beslissing genomen in dit dossier.
De Jury heeft vastgesteld dat de radiospot de aandacht vestigt op de mogelijke gevaren van onkruidverdelgers met glyfosaat, verzoekt om deze producten uit de rekken te nemen en voor meer informatie verwijst naar de website van Greenpeace.
De Jury is vooreerst van mening dat de adverteerder voldoende duidelijk herkenbaar is door de verwijzing naar zijn website en dat hij eveneens voldoende bekend is bij het grote publiek.
Vervolgens zijn de gebruikte woordenschat en toon volgens de Jury passend in het raam van de campagne in kwestie en niet eigen aan communicaties van een officiële instantie.
De Jury is derhalve van mening dat de radiospot, uitgezonden tijdens de reclameblokken, duidelijk herkenbaar is als een niet-commerciële reclamecommunicatie van de adverteerder en niet van aard is om door de gemiddelde consument begrepen te worden als een officiële communicatie van een overheid noch om met een dergelijke communicatie te worden verward.
De Jury is derhalve van oordeel dat de radiospot niet van aard is om de luisteraar te misleiden en evenmin getuigt van een gebrek aan een behoorlijk maatschappelijk verantwoordelijkheidsbesef op deze punten.
Bij gebreke aan inbreuken op wettelijke of zelfdisciplinaire bepalingen, heeft de Jury gemeend geen opmerkingen te moeten formuleren op deze punten.
Gelieve er nota van te nemen dat deze beslissing pas definitief wordt na het verstrijken van de termijn voor het instellen van hoger beroep.
//////////
Le Jury d’Ethique Publicitaire (JEP) de première instance a pris la décision suivante dans ce dossier.
Le Jury a constaté que le spot radio attire l’attention sur les dangers possibles des désherbants contenant du glyphosate, demande l’arrêt de la vente de ceux-ci et renvoie pour plus d’informations au site internet de Greenpeace.
Le Jury est tout d’abord d’avis que l’annonceur est suffisamment clairement identifié par la référence à son site internet et qu’il est également suffisamment connu du grand public.
Ensuite, selon le Jury, le vocabulaire et le ton utilisés conviennent dans le cadre de la campagne en question et ne sont pas propres aux communications d’une instance officielle.
Le Jury est donc d’avis que le spot radio, diffusé au sein des plages publicitaires, est clairement identifiable en tant que communication publicitaire non commerciale de l’annonceur et n’est pas de nature à être perçu par le consommateur moyen comme une communication officielle d’une autorité publique ni à être confondu avec une telle communication.
Le Jury a dès lors estimé que le spot radio n’est pas de nature à induire l’auditeur en erreur et ne témoigne pas non plus d’un manque de juste sens de la responsabilité sociale sur ces points.
A défaut d’infraction aux dispositions légales et autodisciplinaires, le Jury a estimé n’avoir pas de remarques à formuler sur ces points.
Veuillez noter que cette décision ne devient définitive qu’après l’expiration du délai d’appel.