Frieslandcampina 08-01-2025: Geen opmerkingen

Adverteerder / Annonceur: FRIESLANDCAMPINA

Product-Dienst / Produit-Service: Verse kaas

Media / Média: TV

Beschrijving van de reclame / Description de la publicité

De spot toont een man die het gepromote product uit de ijskast neemt en opeet als ontbijt.
VO: “Verse kaas van Campina is van nature rijk aan proteïnen en is heerlijk smeuïg. Zo neem je ’s ochtends een vliegende start.”
Vervolgens glijdt de man vol energie over de vloer vanuit zijn keuken richting woonkamer waar zijn hond zich bevindt.
Daarna fietst de man weg met zijn hond in een transportmand terwijl hij verschillende mensen begroet langs zijn parcours. Hij fietst aan een stevig tempo en haalt een groepje wielertoeristen in.
Wielertoerist: “Amai … goed bezig …”
Man: “Ja, goed ontbijtje hé … en goeie benen vandaag.”
Ondertussen wordt de hond in de transportmand in beeld gebracht met wapperende haren.
VO: “Neem ook een vliegende start met een ontbijt met verse kaas van Campina. Campina, voor een betere morgen”.

Klacht(en) / Plainte(s)

De klager haalt aan dat de Tv-spot een fietser in beeld brengt die op de fiets een hond in een transportmand vervoert, zonder dat deze vastgemaakt is. Het lijkt alsof de hond er vrij uit kan springen. Bovendien rijdt de fietser snel, wat een onveilige situatie creëert. Volgens de klager is het gevaarlijk en verboden om zo je hond mee te nemen op de fiets.
Hij vraagt de reclamespot te verbieden, want een slecht voorbeeld voor fietsers.

Beslissing Jury in eerste aanleg: Geen opmerkingen
Décision Jury de première instance: Pas de remarques

De Jury voor Ethische Praktijken inzake reclame (JEP) in eerste aanleg heeft de volgende beslissing genomen in dit dossier.

De Jury stelt vast dat de betreffende tv-spot een scène met een fietser in beeld brengt die een hond in een transportmandje vervoert en daarbij, aan een stevig tempo fietsend, een groepje wielertoeristen inhaalt als illustratie van de “vliegende start” die hij heeft genomen na het nuttigen van zijn ontbijt.

De Jury merkt op dat deze scène bedoeld is als een een vrolijke, geïdealiseerde interactie tussen een baasje en zijn hond.

Tevens meent de Jury dat deze spot op humoristische wijze is gemaakt en dat de scène waarbij de fietser met de hond zo snel fietst dat hij een groepje wielertoeristen inhaalt duidelijk onrealistisch is.

De Jury is ook van mening dat de gemiddelde consument deze spot niet letterlijk zal begrijpen en niet als een voorbeeld om te volgen.

In deze context heeft de Jury geoordeeld dat deze spot niet van aard is om aan te zetten tot gevaarlijk gedrag, noch de kijker aan te sporen tot het onveilig behandelen van huisdieren.
Daarom oordeelt de Jury dat de reclame niet getuigt van een gebrek aan een behoorlijk maatschappelijk verantwoordelijkheidsbesef in hoofde van de adverteerder.

Bij gebreke aan inbreuken op wettelijke of zelfdisciplinaire bepalingen, heeft de Jury derhalve gemeend geen opmerkingen te moeten formuleren op dit punt.

Gelieve er nota van te nemen dat deze beslissing pas definitief wordt na het verstrijken van de termijn voor het instellen van hoger beroep.

andere beslissingen