Adverteerder / Annonceur: VANDEN BORRE
Product-Dienst / Produit-Service: Laagsteprijsgarantie
Media / Média: Internet (website, Facebook, YouTube)
Beschrijving van de reclame / Description de la publicité
Website:
Op de webpagina over ‘Black Friday’ staat onder de titel “Black Friday 2023: sla je slag met onze beste deals!” de volgende tekst:
“Wacht niet op Black Friday zelf om je slag te slaan! Geniet nu al van uitzonderlijke kortingen op al onze productcategorieën. Da’s de ideale gelegenheid om een meeslepende tv, een espressomachine of smartphone te kopen aan de beste prijs. Geniet online van onze Black Friday-deals of ga langs in één van onze 72 winkels.
Dankzij de laagsteprijsgarantie ben je bij Vanden Borre altijd zeker van de laagste prijs. Mocht je je toestel bij ons of elders goedkoper vinden, betalen wij jou het verschil (met een link naar de webpagina over de laagsteprijsgarantie) tot 30 dagen na aankoop terug.”.
Verder op deze pagina, onder de titel “Heb je ergens een lagere prijs gevonden?”:
“Bij Vanden Borre garanderen we het hele jaar door de laagste prijzen, zelfs op Black Friday. We vergelijken onze prijzen dagelijks met die van onze concurrenten en passen de onze aan waar nodig.
Heb je toch ergens anders (of zelfs bij ons) een lagere prijs gespot? Wij betalen je het verschil terug tot 30 dagen na aankoop dankzij onze laagsteprijsgarantie.”, met een knop “Meer weten” met een link naar de webpagina over de laagsteprijsgarantie.
Op de webpagina over de laagsteprijsgarantie staat onder de titel “Onze engagementen” en de subtitel “We betalen het verschil terug tot 30 dagen na aankoop” de volgende tekst:
“Vind je na aankoop ergens anders tóch een lagere prijs? Dan betalen we je het verschil terug. Zelfs tot 30 dagen na aankoop! Je mist dus geen enkele promo meer, ook als je je toestel al gekocht had voor het begin van de promotie. En dat doen we met de glimlach, want beloofd is beloofd.
Wat zijn de voorwaarden? (als men hierop klikt, opent er en kader met voorwaarden)”.
Daaronder, onder de titel “Een lagere prijs gezien? Vraag je terugbetaling aan”:
“Via je My Vanden Borre-account vraag je heel eenvoudig je terugbetaling aan.
Hou alvast deze info bij de hand: een foto of screenshot van het lager geprijsde product, het verkooppunt, de referentie, de prijs en de datum.
Is je aanvraag goedgekeurd?
Dan ontvang je een waardebon voor het prijsverschil.”, met een knop “Vraag je terugbetaling aan”.
Facebook:
De Facebookpost bevat de volgende tekst:
“Black Friday-deals op tal van toestellen bij Vanden Borre!
– Click & Collect in 30 min in de winkel
– Laagsteprijsgarantie en terugbetaling als je een lagere prijs vindt.”,
met daarbij een 6’ video met als voice-over: “De laagste prijs, ook tijdens Black Friday? Die vind je bij Vanden Borre dankzij onze akte van vertrouwen.” en als tekst op het scherm: “Vanden Borre. De laagsteprijsgarantie Black Friday. Vanden Borre, voor ’t leven. Dankzij onze akte van vertrouwen.”.
YouTube:
Via YouTube is dezelfde 6’ video verspreid, evenals een 15’ video met als voice-over: “Laat je niet opjagen door Black Friday. Bij Vanden Borre koop je al je toestellen aan de laagste prijs en vind je ze elders toch goedkoper dan betalen wij het verschil tot 30 dagen na aankoop gewoon terug. Vanden Borre, voor ’t leven. Dankzij onze akte van vertrouwen.” en als tekst op het scherm: “Black Friday. Vanden Borre. Koop je toestel Aan de laagste prijs. Vind je elders toch goedkoper? Wij betalen je het verschil terug tot 30 dagen na je aankoop. Vanden Borre, voor ’t leven. Dankzij onze akte van vertrouwen.”.
Tekst onder de posts met de 6’ en 15’ video’s:
“Er wachten tal van goede deals op jou bij Vanden Borre! Sla je slag met de uitzonderlijke promoties in al onze productcategorieën. Droom je van een meeslepende tv, een luxueuze espressomachine of de allernieuwste smartphone? Dan is dit jouw kans! Voor onze Black Friday-deals ben je hier op het juiste adres. Of in een van onze 72 winkels in België, natuurlijk.
Dankzij onze laagsteprijsgarantie, doe je je aankopen met een gerust gemoed tijdens Black Friday. Want, als je je toestel elders goedkoper vindt, binnen de 30 dagen na aankoop, betalen we je het verschil terug. Meer lezen op : (link naar de webpagina over ‘Black Friday’)”.
Klacht(en) / Plainte(s)
De klager verwees naar de website van de adverteerder en naar de formulering « We betalen het verschil terug » die volgens hem een foute en misleidende woordkeuze is, want het verschil wordt niet terugbetaald, maar gegeven in de vorm van een waardebon. Voor hem zou de enige correcte formulering zijn: « We geven een waardebon ter waarde van het verschil » of « We betalen je volgende aankoop terug ter waarde van het prijsverschil » of « Je krijgt een kortingsbon op je volgende aankoop ». Hij voerde aan dat er aan het einde van de rit immers niets terugbetaald wordt van het te dure product. De koper die 120 euro betaalde voor een product dat elders voor 100 euro te koop was, is nog altijd 120 euro kwijt.
Hij voegde toe dat de bewering dat het om een aankoopbon gaat enkel vermeld staat op de detailpagina, en dat een klant dus al zelf op zoek moet gaan en doorklikken nadat hij misleid werd door een terugbetaald-actie die er geen is. En zelfs als deze extra info er meteen bij vermeld zou staan – quod non, zou er van « terugbetalen » volgens hem geen sprake mogen zijn.
Beslissing Jury in eerste aanleg: Geen opmerkingen
Décision Jury de première instance: Pas de remarques
De Jury voor Ethische Praktijken inzake reclame (JEP) in eerste aanleg heeft de volgende beslissing genomen in dit dossier.
De Jury heeft kennisgenomen van de reclame-uitingen in kwestie en van de klacht die daarop betrekking heeft.
Zij heeft vastgesteld dat verschillende reclame-uitingen naar aanleiding van ‘Black Friday’ de laagsteprijsgarantie van de adverteerder aanprijzen met bewoordingen die verwijzen naar de terugbetaling van een prijsverschil, zoals bijvoorbeeld: “Mocht je je toestel bij ons of elders goedkoper vinden, betalen wij jou het verschil tot 30 dagen na aankoop terug.”, “Heb je toch ergens anders (of zelfs bij ons) een lagere prijs gespot? Wij betalen je het verschil terug tot 30 dagen na aankoop dankzij onze laagsteprijsgarantie.”, “Laagsteprijsgarantie en terugbetaling als je een lagere prijs vindt.”, “Vind je elders toch goedkoper? Wij betalen je het verschil terug tot 30 dagen na je aankoop.”.
Zij heeft er ingevolge het antwoord van de adverteerder onder meer nota van genomen dat het klopt dat de klant die een aanvraag tot terugbetaling indient vandaag in eerste instantie een waardebon toegezonden krijgt, maar dat de mogelijkheid van terugbetaling evenzeer op deze bon wordt vermeld en dat hij jaarlijks op die manier ook duizenden terugbetalingen op rekening doet.
Zij heeft eveneens kennisgenomen van de door de adverteerder toegevoegde voorbeeldwaardebon en heeft met name vastgesteld dat deze duidelijk tevens het volgende vermeldt: “U kan het bedrag van deze bon ook laten storten op uw rekening. Stuur uw aanvraag samen met uw originele bon naar Vanden Borre – Consumentendienst (adres). Vergeet niet uw bankrekeningnummer (IBAN) duidelijk te vermelden.”.
Gegeven deze daadwerkelijke mogelijkheid van terugbetaling van het prijsverschil, is de Jury derhalve van oordeel dat de reclame in kwestie niet van aard is om de gemiddelde consument te misleiden op het door de klager aangehaalde punt.
Bij gebreke aan inbreuken op wettelijke of zelfdisciplinaire bepalingen, heeft de Jury derhalve gemeend geen opmerkingen te moeten formuleren op dit punt.
Gelieve er nota van te nemen dat deze beslissing pas definitief wordt na het verstrijken van de termijn voor het instellen van hoger beroep.