Adverteerder / Annonceur: TELENET
Product-Dienst / Produit-Service: One internet
Media / Média: Radio
Beschrijving van de reclame / Description de la publicité
De radiospot gaat als volgt:
“Man 1: De nieuwe One van Telenet. Dat is internet en mobiel zoals jij het wil.
Achtergrondmuziek: Don’t stop moving baby.
Man 1: Dus don’t stop met alle smartphones thuis op één abonnement te zetten. Ja, ook die van je dertigjarige zoon.
Man 2: Woont die nu nog altijd hier?
Man 1: Maar euh, hoe meer simkaarten je toevoegt, hoe voordeliger de prijs.
Man 2: Hé, mopke he, we zijn heel blij dat ge hier zijt ze, jongen. Man 1: De nieuwe One heb je nu al vanaf 53 EUR per maand gedurende 1 jaar. Voorwaarden op telenet.be”.
Klacht(en) / Plainte(s)
De klager deelt mee dat er een productbundel wordt aangeprezen voor het hele gezin, maar waarbij men op een bepaald moment de stelling maakt « ook voor uw zoon van 30 jaar die nog thuis woont », om vervolgens sterk te impliceren dat deze persoon in de weg loopt om dan te eindigen met « grapje ». De klager vindt het zeer onaangenaam als mensen aangevallen worden over socio-economische situaties die buiten hun controle liggen. Zelfs als men even negeert dat een klein appartement in veel regio’s ondertussen meer kost dan de helft van het minimum maandloon voor iemand die voltijds werkt, is het volgens hem onnodig stigmatiserend tegenover een grote groep mensen die reeds frequent pijnlijke opmerkingen moet ontvangen en een grote hoeveelheid sociale druk. Deze reclame werkt enkel maar om nog meer onnodige opmerkingen tegenover deze groep aan te moedigen, en op het einde « grapje » roepen maakt dit volgens de klager niet ongedaan. De klager oordeelt dat dit op zijn zachtst gezegd onethisch, en eigenlijk gewoon ronduit grof is.
Beslissing Jury in eerste aanleg: Geen opmerkingen
Décision Jury de première instance: Pas de remarques
De Jury voor Ethische Praktijken inzake reclame (JEP) in eerste aanleg heeft de volgende beslissing genomen in dit dossier.
De Jury heeft kennisgenomen van de reclame in kwestie en van de klacht die daarop betrekking heeft.
Zij stelt vast dat de radiospot reclame maakt voor een nieuwe abonnementsformule waarbij zowel internet als mobiele abonnementen in één bundel worden gegroepeerd. De radiospot maakt hierbij o.m. melding dat dus ook het mobiel abonnement van de dertigjarige zoon die nog thuis woont kan toegevoegd worden. Op de achtergrond vraagt een andere man of deze zoon nog thuis woont, waarna hij op een ludieke toon meedeelt: “mopke he, we zijn heel blij dat ge hier zijt ze, jongen.”.
Naar aanleiding van het antwoord van de adverteerder, noteert de Jury dat de adverteerder niet de bedoeling had om een specifieke groep te viseren en ieders persoonlijke situatie respecteert. Volgens de adverteerder gaat het over een situatieschets met ludieke insteek.
De Jury is van mening dat dit opzet van de adverteerder ook voldoende duidelijk blijkt uit de radiospot en dat deze zich er met name toe beperkt om op een ludieke wijze mee te delen dat er meerdere abonnementen aan één bundel kunnen worden toegevoegd.
Hoewel de Jury begrip heeft voor gevoelige socio-economische situaties en het mogelijke taboe dat heerst omtrent thuis wonen boven je dertigste, is zij echter tevens de mening toegedaan dat de humoristische toon duidelijk is en niet van aard is om deze groep van dertigers te denigreren of hen belachelijk te maken.
Gelet op het voorgaande is de Jury van oordeel dat de betreffende reclame niet van aard is om een groep van personen te denigreren of belachelijk te maken en evenmin getuigt van een gebrek aan maatschappelijk verantwoordelijkheidsbesef in hoofde van de adverteerder op dit punt.
Bij gebreke aan inbreuken op wettelijke of zelfdisciplinaire bepalingen, heeft de Jury derhalve gemeend geen opmerkingen te moeten formuleren op dit punt.
Gelieve er nota van te nemen dat deze beslissing pas definitief wordt na het verstrijken van de termijn voor het instellen van hoger beroep.