Swinkels Family Brewers 22-10-2024 : Décision de modification/arrêt

Adverteerder / Annonceur: SWINKELS FAMILY BREWERS – JUNGLE WOOD

Product-Dienst / Produit-Service: Cornet bier

Media / Média: Affichage

Beschrijving van de reclame / Description de la publicité

Op het uithangbord is tegen een witte achtergrond in het midden het kleurrijke logo van Jungle Wood aangebracht en aan weerszijden daarvan staat de naam en het logo van Cornet bier.

Klacht(en) / Plainte(s)

De klager voert aan dat op en rond de binnenspeeltuin meerdere reclamepanelen voor het bier Cornet hangen, in rechtstreeks verband met de speeltuin.
Volgens de klager gaat het over reclame voor alcohol in de omgeving van kinderen en dat is in zekere mate niet toegestaan.

Beslissing Jury in eerste aanleg: Beslissing tot wijziging/stopzetting
Décision Jury de première instance: Décision de modification/arrêt

De Jury voor Ethische Praktijken inzake reclame (JEP) in eerste aanleg heeft de volgende beslissing genomen in dit dossier.

De Jury heeft kennisgenomen van de klacht en van de door de klager meegedeelde foto’s van het publicitair materiaal in kwestie.

Wat betreft de vermelding van het logo en de merknaam van het gepromote bier op de banners, met daarop centraal vermelding van het gekleurde logo van de binnenspeeltuin, aanwezig boven de ingang en ter hoogte van de parking van de binnenspeeltuin,
is de Jury van mening dat deze als alcoholreclame in de zin van het Convenant dient te worden beschouwd, die bovendien aanwezig is op een plaats waar ook minderjarigen komen.

In dit verband neemt de Jury er nota van dat de brouwerij naar de rechtspraak van de JEP verwijst. In een beslissing van de Jury in hoger beroep bevestigde deze laatste dat de artikelen 2.1 en 4.1 van het Convenant bepalen dat reclame voor alcohol niet specifiek op minderjarigen gericht mag zijn en dus met andere woorden minderjarigen niet mag viseren, maar dat de aanwezigheid van reclamemateriaal op een plaats waar ook minderjarigen aanwezig kunnen zijn volgens haar niet betekent dat het reclamemateriaal automatisch gericht is op minderjarigen.

Niettemin heeft de Jury, in het onderhavige geval, kennisgenomen van de volgende specifieke elementen:
– het doelpubliek van het exploitatie bestaat, gezien de aard van de aangeboden activiteiten (binnenspeeltuin), naast de ouders of volwassenen die hen vergezellen, hoofdzakelijk uit kinderen;
– een van de betreffende banners bevindt zich boven de hoofdingang, langswaar kinderen de binnenspeeltuin betreden en trekt aldus de aandacht van minderjarigen;
– de reclame voor het gepromote bier bevindt zich op één en dezelfde banner als de reclame voor de binnenspeeltuin die door zijn visuele aspecten aantrekkelijk is voor minderjarigen.

Gelet op het voorgaande is de Jury van oordeel dat de betreffende reclame voor het gepromote bier als alcoholreclame gericht op minderjarigen dient te worden beschouwd, in strijd met de bepalingen van art. 2.1 en 4.1 van het Convenant.

Daarnaast heeft de Jury vastgesteld dat de educatieve slogan ontbreekt op de verschillende uitingen van de betrokken reclame en is ze derhalve van oordeel dat deze reclame in strijd is met artikel 11.1 en Bijlage B van het Convenant.

Gelet op het voorgaande en op basis van voormelde bepalingen heeft de Jury de adverteerder derhalve verzocht om deze reclame niet meer te gebruiken.

De Jury heeft er goed nota van genomen dat besloten is om de logo’s in kwestie te laten overplakken of de banners te verwijderen indien het overplakken niet mogelijk blijkt.

Gelieve er nota van te nemen dat deze beslissing pas definitief wordt na het verstrijken van de termijn voor het instellen van hoger beroep.

autres décisions