Proximus 20-11-2018: Décision de modification/arrêt

Adverteerder / Annonceur: PROXIMUS

Product-Dienst / Produit-Service: Abonnement Mobilus XL Unlimited

Media / Média: Affichage

 

Beschrijving van de reclame / Description de la publicité

De affiche vermeldt in grote letters: “Maak plaats voor ONBEPERKT van Proximus – Data – Bellen – Sms’en” en daaronder in kleine letters: “Met Mobilus XL Unlimited beschik je over 20 GB in België en 16 GB onderweg binnen de EU om te surfen aan maximale snelheid. Eens je 20 GB/16 GB opgebruikt, kan je onbeperkt verder surfen aan een verlaagde snelheid (512 Kbps) in België/aan maximale snelheid met een toeslag van € 0,0072/MB onderweg binnen de EU. Meer info op proximus.be/mobilus”.

//////////

L’affiche mentionne en grandes lettres : « Faites places à L’ILLIMITE de Proximus – Data – Appels – Sms » et en dessous en petits caractères :
« Avec Mobilus XL Unlimited vous disposez de 20 GB en Belgique et 16 GB au sein de l’UE pour surfer à vitesse maximale. Lorsque vos 20 GB/16 GB sont épuisés, vous pouvez continuer à surfer en illimité à vitesse réduite (512 Kbps) en Belgique/à vitesse maximale au prix de € 0,0072/MB au sein de l’UE.  Plus d’infos sur proximus.be/mobilus ».

Klacht(en) / Plainte(s)

De klager deelde mee dat volgens de reclame alles onbeperkt is maar dat hij als hij de kleine letters leest, vaststelt dat de mobiele data beperkt zijn tot 20 GB in België en tot 16 GB in Europa. Volgens hem gaat het dus niet langer om onbeperktheid.

//////////

Le plaignant a communiqué que d’après la publicité tout est illimité mais quand il lit les petits caractères, il constate que le data mobile est limité à 20 GB en Belgique et à 16 GB en Europe. Selon lui, ce n’est donc plus de l’illimité.

Beslissing Jury in eerste aanleg: Beslissing tot wijziging/stopzetting
Décision Jury de première instance: Décision de modification/arrêt

De Jury voor Ethische Praktijken inzake reclame (JEP) in eerste aanleg heeft de volgende beslissing genomen in dit dossier.

De Jury heeft kennisgenomen van de reclame voor het abonnement Mobilus XL Unlimited, met onbeperkte data, bellen en sms’en.

In dit opzicht heeft de Jury er nota van genomen dat de diensten van de adverteerder niettemin onderworpen zijn aan een beleid van redelijk gebruik, zoals de gewoonte is in de sector en in overeenstemming met de Europese regels inzake roaming. Zij heeft met name genoteerd dat de adverteerder maatregelen voorziet in geval van overschrijding van het mobiele datavolume: boven 20 GB in België, wordt de surfsnelheid aldus beperkt tot 512 Kbps zonder volumelimiet en boven 16 GB in de Europese Unie, kan de klant verder surfen zonder snelheids- of datalimiet aan de prijs van 0,0072 €/MB.

In dit verband verwijst de Jury naar een eerdere beslissing (Orange 09/05/2018) in een dossier waarin zij informatie had verzameld bij het BIPT (Belgisch Instituut voor Postdiensten en Telecommunicatie) waar met name bevestigd werd dat:
– 20 GB een aanzienlijke hoeveelheid data vertegenwoordigt die slechts zelden of nooit gebruikt zal worden;
– 512 Kbps een snelheid vertegenwoordigt die dus slechts uitzonderlijk toegepast zal worden en die toelaat verder gebruik te maken van de mobiele data voor de voornaamste gebruikelijke toepassingen;
– de Europese regels inzake roaming eveneens de mogelijkheid voorzien om een beleid inzake redelijk gebruik toe te passen dat operatoren toelaat om een meerkost te factureren in geval van overschrijding van een bepaalde drempel bij bundels met onbeperkt mobiel surfen in eigen land.

De Jury is van mening dat de voormelde downloadpolicies een gangbare praktijk in de markt zijn om de goede werking van het netwerk en de systemen te garanderen. Zij is tevens van mening dat in het raam van het Mobilus XL Unlimited abonnement, zelfs met verlaagde snelheid in België, het mobiele datavolume wel degelijk onbeperkt is.

Gelet op het voorgaande is de Jury van oordeel dat de adverteerder het woord “onbeperkt” in zijn reclame mag gebruiken als hij duidelijk communiceert wat betreft de gebruiksvoorwaarden en de eventuele toepassing van een verlaagde snelheid of een meerkost.

In dit verband heeft de Jury vastgesteld dat de affiche in grote letters de tekst “Maak plaats voor ONBEPERKT van Proximus – Data – Bellen – Sms’en” bevat en daaronder in kleine letters “Met Mobilus XL Unlimited beschik je over 20 GB in België en 16 GB onderweg binnen de EU om te surfen aan maximale snelheid. Eens je 20 GB/16 GB opgebruikt, kan je onbeperkt verder surfen aan een verlaagde snelheid (512 Kbps) in België/aan maximale snelheid met een toeslag van € 0,0072/MB onderweg binnen de EU. Meer info op proximus.be/mobilus”.

Ingevolge het antwoord van de adverteerder, heeft zij er eveneens nota van genomen dat deze melding maakt van het feit dat, gezien zijn reclame geen prijsindicatie bevat, de klant zich voor meer informatie en de voorwaarden naar de productpagina van de website van de adverteerder zal begeven, waar deze voorwaarden duidelijk aanwezig zijn.

De Jury is van mening dat de inhoud van de vermelding op de affiche duidelijk is, maar dat de affiche onvoldoende de aandacht van de consument vestigt op deze vermelding. Gezien de aard van de voorwaarden is zij van mening dat de affiche meer de aandacht moet vestigen op de vermelding in kleine letters, bijvoorbeeld aan de hand van een asterisk bij de hoofdboodschap die verwijst naar deze vermelding.

De Jury is derhalve van oordeel dat de affiche onvoldoende de aandacht vestigt op de voorwaarden. Zij is van oordeel dat deze reclame aldus van aard is om de gemiddelde consument te kunnen misleiden wat betreft de kenmerken van de aangeboden dienst.

Gelet op het voorgaande en op basis van artikels 3 en 5 van de Code van de Internationale Kamer van Koophandel en artikels VI. 97 en 99 van het Wetboek van economisch recht, heeft de Jury de adverteerder derhalve verzocht om de betrokken reclame te wijzigen, en bij gebreke daaraan deze reclame niet meer te verspreiden.

Gelieve er nota van te nemen dat deze beslissing pas definitief wordt na het verstrijken van de termijn voor het instellen van hoger beroep.

//////////

Le Jury d’Ethique Publicitaire (JEP) de première instance a pris la décision suivante dans ce dossier.

Le Jury a pris connaissance de la publicité pour l’abonnement Mobilus XL Unlimited, avec data, appels et sms illimités.

A cet égard, le Jury a noté que les services de l’annonceur sont néanmoins soumis à une politique d’utilisation raisonnable, comme c’est l’usage dans le secteur et conformément aux règles européennes en matière de roaming. Il a notamment noté que l’annonceur prévoit des mesures en cas de dépassement du volume de données mobiles : au-delà de 20 GB en Belgique, la vitesse de surf est alors limitée à 512 Kbps sans limite de volume et au-delà de 16 GB dans l’Union Européenne, le client peut surfer sans limitation de vitesse et de volume au prix de 0,0072 €/MB.

A cet égard, le Jury se réfère à une décision antérieure (Orange 09/05/2018) dans un dossier où il avait recueilli des informations auprès de l’IBPT (Institut Belge des services Postaux et des Télécommunications) confirmant notamment que :
– 20 GB représente un volume de données important rarement ou jamais utilisé ;
– 512 Kbps représente une vitesse qui ne sera donc qu’exceptionnellement appliquée et qui permet de continuer à utiliser les données mobiles pour les principaux usages habituels ;
– les règles européennes en matière de roaming prévoient également la possibilité d’appliquer une politique d’utilisation raisonnable qui habilite les opérateurs à facturer une surcharge en cas de dépassement d’un certain seuil pour les offres groupées avec navigation mobile illimitée dans son propre pays.

Le Jury est d’avis que les politiques de téléchargement susmentionnées sont une pratique courante sur le marché pour garantir le bon fonctionnement du réseau et des systèmes. Il est également d’avis que dans le cadre de l’abonnement Mobilus XL Unlimited, même en cas de vitesse réduite en Belgique, le volume de données mobiles est bien illimité.

Compte tenu de ce qui précède, le Jury a estimé que l’annonceur peut utiliser le mot « illimité » dans sa publicité s’il communique clairement en ce qui concerne les conditions d’utilisation et l’application éventuelle d’une vitesse réduite ou d’un surcoût.

A cet égard, le Jury a constaté que l’affiche concernée contient en grand le texte « Faites places à L’ILLIMITE de Proximus – Data – Appels – Sms » et en dessous en petits caractères : « Avec Mobilus XL Unlimited vous disposez de 20 GB en Belgique et 16 GB au sein de l’UE pour surfer à vitesse maximale. Lorsque vos 20 GB/16 GB sont épuisés, vous pouvez continuer à surfer en illimité à vitesse réduite (512 Kbps) en Belgique/à vitesse maximale au prix de € 0,0072/MB au sein de l’UE.  Plus d’infos sur proximus.be/mobilus ».

Suite à la réponse de l’annonceur, il a aussi noté que celui-ci a allégué du fait que, sa publicité ne contenant pas d’indication de prix, le client se rendra pour plus d’informations et pour les conditions sur la page produit du site internet de l’annonceur, où les conditions figurent clairement.

Le Jury est d’avis que le contenu de la mention figurant sur l’affiche est clair mais que l’affiche n’attire pas suffisamment l’attention du consommateur sur cette mention. Vu la nature des conditions, il est d’avis que l’affiche doit davantage attirer l’attention sur la mention en petits caractères, par exemple à l’aide d’un astérisque auprès du message principal et renvoyant à cette mention.

Le Jury a dès lors estimé que l’affiche n’attire pas suffisamment l’attention sur les conditions. Il a estimé que cette publicité est ainsi de nature à pouvoir tromper le consommateur moyen en ce qui concerne les caractéristiques du service offert.

Compte tenu de ce qui précède et sur la base des articles 3 et 5 du Code de la Chambre de Commerce Internationale et des articles VI. 97 et 99 du Code de droit économique, le Jury a donc demandé à l’annonceur de modifier la publicité et à défaut de ne plus la diffuser.

Veuillez noter que cette décision ne devient définitive qu’après l’expiration du délai d’appel.

autres décisions