Viva Sara - DPG Media 03-04-2020: Pas de remarques

Adverteerder / Annonceur: VIVA SARA - DPG MEDIA 

Product-Dienst / Produit-Service: Thee 

Media / Média: Internet (website) 

 

Beschrijving van de reclame / Description de la publicité  

Op www.hln.be, een artikel met als titel “Nuria kijkt naar ‘Blind Getrouwd’: “Nick en Christophe zijn een voorbeeld voor de opgroeiende jeugd’’” en daaronder onder meer “Redactie” en “Bron: Story”. 
Het artikel begint met de volgende tekst: 
“SHOWBIZZ - Blind Getrouwd is aan zijn vijfde jaargang toe, en wie is er beter geschikt om wekelijks haar blik te werpen op de slaagkansen van Cupido en de kandidaten dan Nuria Gilizintinova (31), die in het eerste seizoen met succes gekoppeld werd aan Stijn Van Poucke (41)? Daarnaast laat ze ons in Story ook ongefilterd binnenkijken in haar leven als mama van Victor (bijna 2) en Théodore (5 maanden).” 
en eindigt met “De aanrader van Nuria” met onder meer de volgende tekst: 
“Een kopje thee met een chocolaatje is de perfecte afsluiter van een hectische dag. Ideaal om tot rust te komen. Ik ben een groot fan van de exotische theesoorten van Viva Sara, (…). 
Info: vivasara.be”. 

Klacht(en) / Plainte(s)  

De klager verwees naar een communicatie op www.hln.be. Volgens hem laten ze uitschijnen dat dit een artikel is over de mening van Nuria over de nieuwe koppels terwijl het laatste deel van de tekst puur een reclamepraatje voor Viva Sara is. Hij haalde aan dat er nergens vermeld wordt dat dit een publicitaire publicatie is. 

Beslissing Jury in eerste aanleg: Geen opmerkingen 
Décision Jury de première instance: Pas de remarques 

De Jury voor Ethische Praktijken inzake reclame (JEP) in eerste aanleg heeft de volgende beslissing genomen in dit dossier.  

De Jury heeft kennisgenomen van de communicatie in kwestie en van de klacht in dit verband.  

Zij heeft onder meer vastgesteld dat onderaan de titel van deze communicatie “Bron: Story” vermeld wordt. 

Zij heeft er ingevolge de reacties van zowel het betrokken medium als het in de communicatie vermelde bedrijf nota van genomen dat de betrokken communicatie, met verwijzing naar het merk en de website van het bedrijf in kwestie, gepubliceerd is op initiatief van de redactie van het betrokken medium zonder dat het bedrijf bij de totstandkoming van dit artikel betrokken was. 

Zij heeft er tevens nota van genomen dat de vermelding van het bedrijf Viva Sara en zijn producten dus in een zuiver redactionele context gebeurde en dat er geen sprake was van enige betaling.  

Gelet op het voorgaande, is de Jury van oordeel dat de communicatie op de website in kwestie redactionele inhoud betreft en geen reclame-inhoud.  

De Jury heeft de klacht derhalve ongegrond verklaard. 

Gelieve er nota van te nemen dat deze beslissing pas definitief wordt na het verstrijken van de termijn voor het instellen van hoger beroep.