Adverteerder / Annonceur: METAGENICS – SANDRA BEKKARI
Product-Dienst / Produit-Service: MetaRelax
Media / Média: Internet (Instagram)
Beschrijving van de reclame / Description de la publicité
De post op de Instagrampagina van de influencer toont een foto waarop zij te zien is, omringd door een aantal andere personen in sportkleding met een nummer van deelname aan een sportwedstrijd. Bij de foto staat de volgende tekst:
« Ook dit jaar was ik terug van de partij op de MetaRelax Ostend Night Run. Lopen in het avondzonnetje, zalig! En ik heb nog fijn nieuws: Samen met Metagenics breid ik mijn uithouding volop op voor de marathon van Malaga, 15 december.
Een duwtje in de rug van MetaRelax, daar worden mijn spieren extra blij van. Vanavond liep ik de 14km (officieel 14.6 km in 1u09). Volgende test is de halve marathon van Brugge op 6 oktober! Step by step!
#roadtoMalaga #MetaRelax #metarelax #magnesium #fitengzond #spierherstel #eerstemarathon ».
Klacht(en) / Plainte(s)
De klager voert aan dat de influencer inbreuk begaat daar zij geen aanduiding van reclame in haar post vermeldt.
Beslissing Jury in eerste aanleg: Beslissing tot wijziging/stopzetting
Décision Jury de première instance: Décision de modification/arrêt
De Jury voor Ethische Praktijken inzake reclame (JEP) in eerste aanleg heeft de volgende beslissing genomen in dit dossier.
De Jury heeft er nota van genomen dat de klager verwijst naar een post op het Instagramaccount van de betrokken influencer en aanvoert dat er geen vermelding was om aan te geven dat het om een reclame ging.
Zij stelt vast dat de post in kwestie de influencer toont omringd door personen in sportkleding die aan een sportwedstrijd deelnemen, met daarbij de volgende tekst: « Ook dit jaar was ik terug van de partij op de MetaRelax Ostend Night Run. Lopen in het avondzonnetje, zalig! En ik heb nog fijn nieuws: Samen met Metagenics breid ik mijn uithouding volop voor op de marathon van Malaga, 15 december.
Een duwtje in de rug van MetaRelax, daar worden mijn spieren extra blij van. Vanavond liep ik de 14km (officieel 14.6 km in 1u09). Volgende test is de halve marathon van Brugge op 6 oktober! Step by step!
#roadtoMalaga #MetaRelax #metarelax #magnesium #fitengzond #spierherstel #eerstemarathon ».
Ingevolge het antwoord van de influencer, neemt de Jury er nota van dat zij onmiddellijk de melding “reclame” aan de post heeft toegevoegd, wat werd bevestigd door het betrokken bedrijf.
De Jury onderzoekt dit dossier in het kader van artikel 7 van de Code van de Internationale Kamer van Koophandel dat bepaalt dat marketingcommunicatie duidelijk als zodanig herkenbaar moet zijn, ongeacht de vorm en het gebruikte medium en dat als een advertentie verschijnt in een medium dat nieuws of redactioneel materiaal bevat, ze zo moet worden voorgesteld dat ze makkelijk herkenbaar is als advertentie, en in het licht van de Aanbevelingen van het Communicatie Centrum inzake influencer marketing.
Zij is van mening dat de betrokken post, op het moment van de klacht, onvoldoende elementen bevatte opdat zijn commerciële aard gemakkelijk herkenbaar zou zijn voor de gemiddelde consument.
De Jury is derhalve van oordeel dat de betrokken commerciële communicatie niet duidelijk als zodanig herkenbaar was ten aanzien van andere communicaties aanwezig op het account van de influencer.
Gelet op het voorgaande en op basis van voormelde bepalingen, heeft de Jury de influencer derhalve verzocht om de betrokken commerciële communicatie te wijzigen, en bij gebreke daaraan deze niet meer te verspreiden.
Dienaangaande heeft zij genoteerd dat de vermelding “reclame” intussen werd toegevoegd.
Gelieve er nota van te nemen dat deze beslissing pas definitief wordt na het verstrijken van de termijn voor het instellen van hoger beroep.