Mediahuis 19-11-2024 : Pas de remarques

Adverteerder / Annonceur: MEDIAHUIS

Product-Dienst / Produit-Service: Mediahuis dagbladen

Media / Média: Internet (YouTube, website)

Beschrijving van de reclame / Description de la publicité

De YouTubevideo gaat als volgt:
VO: “Betrouwbaar nieuws à volonté voor de prijs van een halve pint!”
Jongere: “Huh, wat?”
VO: “Ben je min 26? Check dan onze nieuwe jongerenformule en lees al deze 5 nieuwsmerken voor € 1 per week.”
Tekst op scherm:
“Betrouwbaar nieuws à volonté voor de prijs van een halve pint
Alleen voor -26
Check onze nieuwe jongerenformule
Lees al deze 5 nieuwsmerken:
Logo’s Het Nieuwsblad + De Standaard + Gazet van Antwerpen + Het Belang van Limburg + De Gentenaar
Standaard.be/jongeren
€ 1 per week.”.

Onderaan de ‘aboshop’ webpagina van de website van De Standaard staat onder meer het volgende onder “Tijdelijk aanbod”:
“Betrouwbaar nieuws à volonté voor de prijs van een halve pint! Ontdek nu ons voordelig jongerenaanbod.”.

Klacht(en) / Plainte(s)

De klaagster deelt mee dat de uitgever zijn abonnement voor jongeren adverteert door te verwijzen naar alcohol – namelijk dat het abonnement de helft van een pint kost. Gezien het probleem van overmatig alcoholgebruik onder jongeren, kan zo’n boodschap volgens haar immers bijdragen aan verkeerde normen. Het gaat ook in tegen alle inspanningen en investeringen in de preventie van alcoholgebruik. Zij vraagt zich dus af of het legaal of ethisch is.

Beslissing Jury in eerste aanleg: Geen opmerkingen
Décision Jury de première instance: Pas de remarques

De Jury voor Ethische Praktijken inzake reclame (JEP) in eerste aanleg heeft de volgende beslissing genomen in dit dossier.

De Jury heeft kennisgenomen van de reclames in kwestie en van de klacht die daarop betrekking heeft.

Zij heeft vastgesteld dat in de betrokken YouTube-video en op zijn website, de adverteerder zijn abonnement voor jongeren promoot “voor de prijs van een halve pint”.

De Jury is van mening dat de reclames geen alcohol promoten en dus ook geen alcoholconsumptie aanmoedigen maar dat de verwijzing naar de prijs van een halve pint dient om bij jongeren te benadrukken dat het abonnement in kwestie voor hen financieel haalbaar is.

Zij is ook van mening dat de reclames niet tot ongepast gedrag aanzetten en geen afbreuk doen aan het preventiewerk inzake alcoholgebruik.

Zij is derhalve van oordeel dat de betrokken reclames niet getuigen van een gebrek aan een behoorlijk maatschappelijk verantwoordelijkheidsbesef in hoofde van de adverteerder op dit punt.

Bij gebreke aan inbreuken op wettelijke of zelfdisciplinaire bepalingen, heeft de Jury gemeend geen opmerkingen te moeten formuleren op dit punt.

Gelieve er nota van te nemen dat deze beslissing pas definitief wordt na het verstrijken van de termijn voor het instellen van hoger beroep.

autres décisions