EG – LOTUS BAKERIES – WOULD BE CHEF - 09/09/2020

Annonceur: 
EG – LOTUS BAKERIES – WOULD BE CHEF
Produit/Service: 
Curcufen – Nakd
Média: 
Internet
Critères d'examen: 
Autres
Initiative: 
Consommateur
Catégorie: 
Produits alimentaires
Type de décision: 
Décision de modification ou d’arrêt
Date de clôture: 
Mercredi, 9 septembre 2020
Description de la publicité

Le post du blog avec le titre “Last aan spieren of gewrichten door intens wandelen of fietsen? Ik heb een oplossing!” contient en haut une photo du blogger avec un paquet du produit et la mention “Foto: Would Be Chef”, et sous le titre, le texte suivant:

“Iedereen weet dat ik een intense wandelaar ben. Ik heb altijd graag gestapt, maar een kleine tien jaar geleden ben ik toch een stuk fanatieker geworden. Ik was door “het goede leven” gewoon veel te zwaar geworden. En omdat ik echt niet hou van sporten maar wel voelde dat ik meer moest gaan bewegen, ben ik begonnen met wandelen. Het is sowieso de beste manier om vet te verbranden, en het is nog eens heel ontspannend ook. Al bijna tien jaar lang helpt dat wandelen mij om veel gezonder te leven, mijn gewicht onder controle te houden, en om mijn hoofd eens goed leeg te maken. Niks dan voordelen, zo lijkt het wel.

En toch was er één ding waar ik de voorbije jaren wel eens last van had: en dat was wat overbelasting op m’n gewrichten en spieren. Niet onlogisch, als je weet dat ik toch minstens 100 kilometer per week wandel. Dan ben je, hoe gezond sporten ook is, toch een klein beetje je fysieke gestel aan het overbelasten. Niet dat ik echt afzag van de pijn, dat niet, maar ik ervaarde wel geregeld dat zeurderige gevoel in mijn gewrichten en spieren. Ook mensen die veel fietsen of veel dezelfde bewegingen moeten maken op hun werk zullen dat gevoel wel herkennen.

Bijna twee jaar geleden presenteerden Anke en ik voor het goede doel (Rode Neuzendag) een “gesponsorde” Joe-ochtendshow bij het famaceutische bedrijf EG. Lieve, een goede vriendin van mij, is daar marketingdirectrice. Lieve weet dat ik heel veel wandel. En toen we aan het kletsen waren over de producten die EG verdeelt, sprak ze met veel enthousiasme over CURCUFEN, een voedingssupplement op basis van o.a. curcuma, dat spier- en gewrichtspijn aanzienlijk zou verminderen. Ik had toen eerlijk gezegd nog niet van CURCUFEN gehoord. Maar Lieve legde me uit dat zij zelf als fervente fietser veel minder gewricht- en spierklachten had sinds ze CURCUFEN gebruikte, en ze vond dat ik als fanatiek wandelaar ook eens het product moest uittesten.

Laat me maar meteen eerlijk zijn, ik ben nogal sceptisch als het over voedingssupplementen gaat. Maar dit wou ik toch eens uitproberen. En ik zou het nooit schrijven als ik het effect niet zou voelen, maar sinds ik zelf de CURCUFEN capsules neem heb ik totaal geen last meer van die zeurderige gewricht- en spierpijn wanneer ik in een drukke wandelperiode zit. Pijn die je niet meer voelt, dat went heel snel. Maar het is me wel een paar keer overkomen dat ik een periode stopte met het gebruik van CURCUFEN. Omdat het doosje leeg was of zo. En een keer of twee toen ik een langere periode in Barcelona was, en geen CURCUFEN mee had genomen.

En in die periodes voelde ik al snel de overbelasting terugkomen. Het beste bewijs dat het voor mij dus werkt, en daarom durf ik het ook andere wandelaars, lopers en fietsers aanraden. Ik ben er echt mee gebaat, en de kans is groot dat het jou ook zal helpen ongeacht je leeftijd. Overigens ga ik de komende tijd samen met CURCUFEN een aantal toffe wandelevents organiseren. Omdat bewegen zo belangrijk is voor elk van ons, maar dan wel op een gezonde manier, zonder overlast.

Maar wat is CURCUFEN eigenlijk? Wel, het is een voedingssupplement op basis van Curcuma longa en Boswellia serrata extracten en vitamines D en C. Ik gebruik graag kurkuma in mijn gerechten, en het is bekend dat kurkuma een krachtig anti-oxidant is dat de gewrichten ondersteunt. Alleen zou je er bij wijze van spreken kilo’s moeten van eten om echt effect te hebben op je gezondheid. Bij CURCUFEN slik je het echter in geconcentreerde vorm. Ook het extract van Boswella serrata, een boompje dat groeit in het noorden van India, delen van Afrika en enkele Arabische landen, helpt om de gewrichten te ondersteunen. Vitamine D3 – de krachtigste vorm van vitamine D – draagt onder meer bij tot de goede werking van de spieren.

CURCUFEN is verschillend van andere kurkumasupplementen omdat het gebruik maakt van de NovaSOL® technologie waarbij deze extracten opgelost worden in een vloeibare basis. Daardoor is de opname veel efficiënter, en door de Licaps technologie (dunnere capsules) wordt ook een veel snellere opname gegarandeerd. Voor meer informatie surf naar de CURCUFEN website.”

 

Le post du blog avec le titre “Dat wil je echt niet meemaken: een sugar drop tijdens een wandeltocht” contient en haut une photo des jambes de trois promeneurs et la mention “Foto: Would Be Chef”, et sous le titre, le texte suivant:

“Je weet dat ik sinds een kleine tien jaar een fanatieke wandelaar ben. Elke dag wil ik toch minstens een uurtje gestapt hebben, en meerdere dagen per week ben ik een paar uur op pad. Het ontspant mij en geeft mij veel energie. Het is heerlijk om één te zijn met de natuur, en bewegen is essentieel als je een beetje gezond in je vel wil zitten en je gewicht ook wat onder controle wil houden.

Eén ding doe ik tegenwoordig wel anders dan in de eerste jaren dat ik ging wandelen. Ik ga niet meer zomaar op pad. Goede schoenen en sokken zijn essentieel, goede kledij ook, en je moet je ook insmeren zodat je niet verbrandt in de zon. En verder is het belangrijk om altijd een flesje water bij te hebben (of zeker te zijn dat je er één kunt kopen onderweg) en om iets mee te nemen om te eten tussendoor als je een paar uur onderweg bent.

In het begin deed ik dat niet. Ik herinner me één hele lange wandeling in de zon, in de buurt van Rijmenam en Keerbergen. Het was op een hele hete zomerdag. Ik was nogal fanatiek bezig met op m’n lijn te letten dus ik had nauwelijks ontbijt gegeten. Zonder drank en zonder snack voor tussendoor ging ik die dag op pad. Dom dom dom …

Want na een dikke twintig kilometer, ergens midden in de velden van Boortmeerbeek, kreeg ik plots een zogenaamde sugar drop. Een gigantische appelflauwte. Omdat ik nauwelijks gedronken en vooral niks gegeten had voelde ik me plots ontzettend lam. Ik ben toen nog net, strompelend en puffend, een buurtwinkel binnen kunnen vallen en heb snel een pure cola en één of twee ongezonde chocoladerepen naar binnen gespeeld om toch maar niet tegen de vlakte te gaan.

Dat is natuurlijk niet de bedoeling. Je moet, zeker als je een lange wandeling maakt, op alles voorbereid zijn. Neem een appel mee of een banaan of iets anders gezonds. Tegenwoordig heb ik zelf altijd een Nakd-reep bij me als ik wandelen ga. De gezonde Belgische repen op basis van fruit en noten en zonder toegevoegde suikers, waar ik sinds vorig jaar ambassadeur van ben, zijn ideaal als lekker en voedzaam tussendoortje.

Ook in m’n auto liggen er altijd enkele repen voor als ik onderweg ben naar de ochtendshow op Joe, of wanneer ik van de ene dj-set naar de andere rij. Vaak krijg ik dan ’s nachts namelijk een hongertje, en de repen van Nakd zijn gewoon veel beter dan pure zoetigheid of een broodje vanuit het tankstation. En vorige week, tijdens het verhuizen, had ik er ook altijd eentje op zak. Je vergeet op zo’n moment al snel te eten en dan is een Nakd-reep een ideaal -gezond én lekker- tussendoortje. Want ik verzeker je: met dozen sleuren put een mens nogal uit, zeker als hij weinig ervaring daarmee heeft.

Er is trouwens een Nakd-reep voor elke smaak: blueberry muffin, peanut delight, salted caramel, cocoa delight, berry delight, lemon cake, pecan pie en er zijn er nog veel meer. Voor ieder wat wils. Wat is jouw favoriet? Check gerust de Nakd website voor meer informatie over deze overheerlijke repen.”

Motivation de la plainte

Selon la plaignante, Sven Ornelis fait clairement de la publicité pour les produits Curcufen et Nakd dans son blog. Nulle part il n’est cependant mentionné qu’il s’agit de contenu sponsorisé, pas non plus au-dessus et en dessous du blog. En lisant le blog, il apparaît vite que le blog est uniquement écrit pour promouvoir les produits.

Position de l'annonceur

Le Jury a demandé une réaction aux deux entreprises concernées, EG (Curcufen) et Lotus Bakeries (Nakd), et au site web Would Be Chef.

Le site web Would Be Chef a communiqué qu'il pensait agir en conformité avec les règles de publicité car il avait explicitement mentionné dans les deux articles qu'il avait conclu une collaboration avec Curcufen et Nakd. Entretemps, sur la base des recommandations en matière d’identification des communications commerciales, il a cependant mentionné encore plus explicitement dans les deux articles qu’il s’agit d’une collaboration commerciale. Il n'a évidemment jamais eu l'intention de mettre des informations ou des publicités trompeuses sur son blog ou sur les réseaux sociaux.

L’entreprise EG a communiqué que depuis juin, elle a établi une collaboration avec monsieur Sven Ornelis pour collaborer à long terme autour du produit Curcufen. Dans le cadre du lancement de la campagne, le message auquel il est fait référence a été rédigé et publié. Ce message annonçait ainsi à ceux qui suivent le blog que monsieur Ornelis agirait en tant qu'ambassadeur de Curcufen, ce qui expliquait suffisamment selon lui qu'il y a une collaboration commerciale, même si elle est basée sur des expériences et une utilisation authentique du produit en question. 

Cependant, après avoir lu la plainte, en consultation avec monsieur Ornelis, l'article a été relu et, pour tenter de lever toute ambiguïté, la collaboration a été rendue encore plus explicite - tant au début de l'article que via une indication supplémentaire dans l'article lui-même. Il n'est en effet nullement dans leur intention de cacher au lecteur la nature commerciale de cette collaboration. 

L’entreprise Lotus Bakeries a communiqué qu’il s’agit en effet d’une communication commerciale et que la collaboration entre monsieur Ornelis et Nakd ressort clairement de la mention explicite dans l’article selon laquelle monsieur Ornelis est un ambassadeur de Nakd depuis l’année dernière. Dans la plainte elle-même, le consommateur convient également qu'il n'y a pas de confusion. Selon lui, il n'est donc pas question de tromperie. Néanmoins, #adv a entretemps été ajouté à l'article cité dans la plainte.

Décision du Jury

Le Jury a pris connaissance des communications sur le site web en question et de la plainte qui les concerne.

Il a noté que le site web et les entreprises concernés reconnaissent qu’il s’agit ici de communications commerciales.

En ce qui concerne la communication commerciale pour le produit Curcufen, le Jury a toutefois constaté que ce n'est que dans le troisième paragraphe du texte qu'il est fait référence à “een “gesponsorde” Joe-ochtendshow bij het farmaceutische bedrijf EG”, à la suite duquel l'auteur a fait connaissance avec le produit, et que dans le cinquième paragraphe, il est indirectement mentionné ce qui suit : “Overigens ga ik de komende tijd samen met CURCUFEN een aantal toffe wandelevents organiseren.”.

En ce qui concerne la communication commerciale pour le produit Nakd, le Jury a ensuite constaté à son tour que celle-ci ne mentionne ce qui suit que dans le cinquième paragraphe du texte: “De gezonde Belgische repen op basis van fruit en noten en zonder toegevoegde suikers, waar ik sinds vorig jaar ambassadeur van ben, zijn ideaal als lekker en voedzaam tussendoortje.”.

À cet égard, le Jury renvoie à l’article 7 du Code de la Chambre de Commerce Internationale (Code ICC), tel que précisé dans les Recommandations spécifiques en matière d’influenceurs en ligne, sur la base duquel le caractère commercial d'une communication doit être immédiatement et clairement reconnaissable en tant que tel, quels que soient la forme et le support utilisés. 

Il est notamment d’avis que les mentions présentes dans le texte de la communication en question ne permettent pas au consommateur moyen de reconnaître immédiatement et clairement la nature commerciale de la collaboration par rapport aux autres contenus présents sur le même site web.

Compte tenu de ce qui précède et sur la base des dispositions susmentionnées, le Jury a donc demandé aux parties concernées de prendre les mesures nécessaires pour que le caractère commercial des communications en question soit immédiatement clair et à défaut, de ne plus diffuser les communications en question.

Suite

À ce sujet, le Jury a bien noté que le site web, immédiatement après réception de la plainte et en concertation avec les entreprises concernées, avait déjà fait les adaptations nécessaires, à savoir l’ajout de la mention explicite #ADV directement après le titre, conformément aux Recommandations en matière d’influenceurs en ligne susmentionnées.
Il a également pris note de certains ajouts dans le texte et sous une photo (pour Curcufen) et la présentation de certaines parties de texte en gras (pour Nakd) qui précisent encore le caractère commercial.