BETFIRST - 11/05/2021

Annonceur: 
BETFIRST
Produit/Service: 
Jeux de hasard en ligne
Média: 
Internet
Critères d'examen: 
Loyauté
Véracité
Légalité
Responsabilité sociale
Initiative: 
Consommateur
Catégorie: 
Autres biens et services
Type de décision: 
Pas de remarque
Date de clôture: 
Mardi, 11 mai 2021
Description de la publicité

La publicité sur le site du journal, avec le texte “Aangeboden door betFIRST – Slim wedden: zo blijf je bookmakers altijd een stap voor” et une photo d’un homme sur un terrain de sport, qui lève ses bras dans le ciel, mène à une annonce native avec comme titre “Slim wedden op sport: met deze tips maak je meer kans” et le texte suivant :

“De meeste mensen beginnen met een weddenschap op veel verschillende wedstrijden en een lage inzet. Maar net als bij een loterij is de kans klein dat je ook daadwerkelijk wint. Gelukkig zijn er enkele manieren om je kansen op winst te vergroten. We geven je graag enkele tips om slim én verantwoord te spelen.

1. Vergelijk meerdere bookmakers
Allereerst is het belangrijk om een account aan te maken bij verschillende bookmakers. Zo kun je vergelijken op welke website jij de beste prijs (of odds) krijgt voor jouw weddenschap. Daarnaast kun je regelmatig profiteren van interessante aanbiedingen bij bookmakers. Het blijft echter van groot belang om bij elke weddenschap te vergelijken, want de verschillen kunnen aanzienlijk zijn.

2. Wed samen met je vrienden of kenners
Ken je nog andere geïnteresseerden in sportweddenschappen? Probeer dan de krachten te bundelen en samen tips te delen. Zo kan iedereen zich focussen op zijn/haar favoriete sport of competitie en tegelijk wedden op meerdere sporten zonder aan expertise in te leveren.
Ook als de interesse in je kennissenkring er niet is, zijn er opties. Volg bijvoorbeeld de betFIRST Challengers groep op Facebook. De Challengers delen hier interessante tips en hebben veel ervaring met wedden op sport. Zo concentreert tipper Rob zich op snooker en tennis, terwijl tipper Jesse vooral op voetbal focust. Joris weet dan weer alles over ijshockey. Last but definitely not least is er Betmanbegins, een beroepsgokker die alle kneepjes van het vak kent.
Tijdens de maand maart gaven de Challengers in totaal 413 tips aan een gemiddelde odd van 2.19. De uiteindelijke hit rate was maar liefst 51%. Een bijzonder hoge succesratio voor sportwedden! Blijf natuurlijk altijd kritisch. Speel alleen sportweddenschappen waar jij ook vertrouwen in hebt en ga niet blind af op andermans mening.

3. Bepaal je bankroll
Het is essentieel om met jezelf af te spreken met welk bedrag je wilt starten, dit wordt ook wel een ‘bankroll’ genoemd. Als je dit bedrag kwijtraakt, mag het geen enkele invloed hebben op je persoonlijke omstandigheden. Speel dus niet met geld dat je niet kunt of wilt missen. Door goed ‘bankrollmanagement’ is de kans klein dat zoiets daadwerkelijk gebeurt.
Speel bijvoorbeeld altijd met maximaal 2% van je bankroll. In absolute getallen kun je dus meer inzetten als je winst hebt geboekt en minder inzetten als je verlies hebt gemaakt. Op deze manier kun je verantwoord wedden en langzaam je bankroll uitbouwen als je succesvol blijkt te zijn.

4. Toon geduld en discipline
Zoals met alle investeringen, moet je vooral geduld en discipline tonen om uiteindelijk succesvol te zijn met sportweddenschappen. Verwacht geen extreme rendementen en neem geen onnodig risico. Probeer je bankroll stilletjes aan uit te breiden. Na een langere periode zul je hier zeker de vruchten van plukken.
Het kan nuttig zijn om een aantal regels op te schrijven die je nastreeft. Bijvoorbeeld:
- Nooit meer dan 2% van je bankroll op een weddenschap plaatsen.
- Alleen weddenschappen plaatsen op de Jupiler Pro League en het wielrennen.
- Op de eerste dag van de maand je bankroll aanpassen op basis van winst of verlies.
Daarnaast is het zeer belangrijk om je resultaten bij te houden. Psychologisch doet een verlies meer pijn dan een winst. Misschien krijg je daardoor het gevoel dat het proces moeizaam verloopt, terwijl de resultaten toch best goed zijn. In Excel kun je gemakkelijk een overzicht maken van al je gespeelde weddenschappen.

Meer tips in de Betting Bible
Met deze vier tips kun je alvast starten. Ben jij geïnteresseerd in meer tips om op lange termijn winst te maken? Betmanbegins deelde eerder dit jaar de Betting Bible met zijn community. Op zijn website kun je die gratis downloaden! En ook voor al je vragen over online casino kun je op zijn platform terecht.”.

En dessous, dans un cadre : “Waag je kans en speel mee met de sportweddenschappen op www.betfirst.be of ontdek het online casino. Veel succes!”.

Cette annonce native est entourée de bannières de l’annonceur avec entre autres les mentions suivantes : “18+” en “Gok met mate!”.

Motivation de la plainte

Selon le plaignant, le texte est trompeur et faux. Il n'est pas possible de garder une longueur d'avance sur les bookmakers et les bookmakers font toujours des bénéfices. Selon lui, le jeu est ici encouragé sur la base de la tromperie.

Position de l'annonceur

L’annonceur a communiqué que la plainte est vague, non fondée et incorrecte. L'article et le titre sont purement informatifs et ne sont pas trompeurs selon lui. Il y a bien des conseils pour améliorer la stratégie du joueur afin d'améliorer son comportement et d'augmenter ses chances de gagner. L'article porte également sur le jeu responsable. Selon lui, la plainte est subjective et elle ne concerne qu'une appréciation personnelle du plaignant, qui n'est ni étayée ni prouvée.

Décision du Jury

Le Jury a pris connaissance de la publicité en question et de la plainte qui la concerne, selon laquelle on incite à parier sur la base d’une tromperie.

Il a constaté que la publicité sur le site web du journal avec le texte “Aangeboden door betFIRST – Slim wedden: zo blijf je bookmakers altijd een stap voor” mène à une annonce native avec le titre “Slim wedden op sport: met deze tips maak je meer kans”.

Il a également noté, comme l'indique également l'annonceur dans sa réponse, que le texte de cette annonce mentionne entre autres expressément que la chance qu'on gagne réellement est faible, et qu'il contient en outre non seulement un certain nombre de conseils sur l'amélioration de la stratégie des joueurs mais prête également attention au jeu responsable.

Dans ce contexte, le Jury a estimé que la publicité en question n'est pas de nature à exagérer les chances de gagner, ni ne donne l'impression que gagner dépendrait uniquement de la connaissance du jeu.

Il a également estimé que cette publicité n'est donc pas de nature à induire le consommateur moyen en erreur et ne témoigne pas non plus d'un manque de juste sens de la responsabilité sociale de la part de l'annonceur sur ces points.

Le Jury a donc déclaré la plainte non fondée.

Suite

A défaut d’appel, ce dossier a été clôturé.