ACID APPAREL - 14/09/2018

Annonceur: 
ACID APPAREL
Produit/Service: 
Pull Acid
Média: 
Internet
Critères d'examen: 
Légalité
Responsabilité sociale
Autres
Initiative: 
Consommateur
Catégorie: 
Textiles et habillement
Type de décision: 
Décision de modification ou d’arrêt
Date de clôture: 
Vendredi, 14 septembre 2018
Description de la publicité

La vidéo YouTube de 5 minutes et 15 secondes commence avec un écran où on peut lire en grand « 19U30 – belgian time xd ».
Ensuite, le vloggeur « Acid » apparaît à l’écran dans un pull gris avec le mot « Acid » et dit et mime ce qui suit devant la caméra :
“Vandaag is de dag. De dag waarop jullie allemaal een heel fucking jaar op gewacht hebben. De dag dat deze geweldige, 100% katoen, 100%, real swag trui te koop wordt voor echte broers. Enkel voor de echte broers. Ik wil geen fake broer zien met deze trui. Ze zijn enkel te koop voor de echte broers. Mijn website staat in de beschrijving. Maar ik zie jullie al kijken van: Acid, ik zie die trui nergens staan. Kijk deze video, ik ga jullie 1. tonen waarom deze trui waarschijnlijk de beste trui is die je ooit hebt gezien in heel je leven en 2. truien zijn te koop vanaf zeven uur dertig. Dat is 19u30. Stel jij woont in Amerika, wat ik betwijfel, zoek dan even op hoe laat dat is. 19u30 Belgian time, in Nederland is het uur hetzelfde dus jullie moeten niet bang zijn. 19u30, dat is zeven uur dertig. Dat moment gaan jullie allemaal naar mijn website, kopen jullie deze fucking trui. Waarom is deze 100% katoen geborduurde trui beter dan de andere geborduurde truien. Eerste vijftig mensen die een trui kopen, en ik zeg je er zijn niet superveel truien, eerste vijftig mensen die een van deze Acidtruien kopen, krijgen niet alleen een trui, maar krijgen gratis erbij, het is fucking nice, één paar van de laatste Acidsokken dat ik nog heb. De eerste vijftig mensen krijgen één paar sokken daar gratis bij. What the fuck. Deze sokken zijn al fucking lang uitverkocht. Ik zie mensen deze sokken doorverkopen voor meer geld. Wees snel, de eerste vijftig mensen krijgen er sokken bij. Je kan betalen met alles. Je kan betalen met PayPal, Visa, je kan betalen met een gestolen creditcard van je ouders, je kan betalen met PayPal die je ook gestolen hebt van je ouders of je kan betalen met Bancontact. Voor de Nederlandse mensen, je kan betalen met iDeal. Ik heb alles gefikst, jullie kunnen deze echte broer trui gewoon kopen. Het geld die jullie geven aan mij gaat sowieso richting een nieuwe microfoon, want dit nee. Deze trui is perfect voor luierikken. Dat zeg ik niet omdat het mijn trui is of omdat ik hier geld aan verdien. Nee, deze trui is echt perfect voor luierikken. Stel het is zomer en je hebt zin om je dikke jas aan te doen ofzo, fucking nice, je ziet het zo hier, look how nice this is, nu is ‘ie niet alleen perfect voor luierikken, ook is ‘ie fucking warm. En ik weet dat het bijna zomer is dus ik hoor jullie ouders al zeggen: waarom heb je een trui nodig in de zomer? Kijk, in de zomer heb je ook gewoon dagen waar dat het koud is en waar dat regen is, dan moet je ook gewoon een trui aandoen. Deze trui, 100% katoen, met schapenwol aan de binnenkant zodat jullie buikjes lekker warm zijn. Ook heb ik alle maten, ik heb extra small, small, medium, large en extra large. Voor de mensen die geïnteresseerd zijn, de trui die ik op dit moment aanheb is extra large omdat ik het fucking nice vind om een trui aan te doen die zo baggy zit waar dat je plaats hebt, waar dat het gewoon zo luchtig is. Ik ben 1m85 en deze trui is extra large en die valt zo dus hé. That’s pretty baggy, you look like a skater boy. Ik ben zo het type persoon dat een trui altijd drie maten te groot koopt dus stel jij wil een trui die een beetje losser zit, die een beetje groot is, die een beetje baggy is, koop dan gewoon één maat groter. Stel je hebt een medium, koop een large, stel je hebt extra small, koop een small. Stel je wil gewoon een trui die wel juist is dan kan je gewoon jouw maat kopen. Zoals ik al zei, ik heb niet fucking veel truien en ik denk ook wel dat ze supersnel uitverkocht gaan zijn. Dus kijk, wacht niet te lang. Vanaf zeven uur dertig gewoon recht naar mijn shop gaan en een trui kopen, want als ze uitverkocht zijn dan is het gedaan. Ik ga deze trui niet nog eens droppen want daarvoor is die veel te gek. The fuck. Dus jullie weten, 19u30, de eerste vijftig mensen krijgen gratis sokken erbij. En mag je deze trui nu niet kopen van je mama, doe het dan wel. Koop hem gewoon wel. Steun je ook gewoon het echte broer fonds. Nog effe een belangrijke disclaimer, stel jij bent een fake broer, die met die blauwe helm, jij koop mijn trui niet. Ja, skip. Je mag dit niet dragen, dit is exclusive voor de echte broers. De echte broer trui. Geen fake shit. Only for the real real real brothers. En voor de meisjes, jullie zijn ook echte broers, daarom. Stel jij vindt mijn video’s kut en je vindt mij kut, maar je kijkt toch deze video omdat je deze trui wel gewoon fucking gek vindt. Kan je hem ook kopen, ik bedoel het is niet dat je rondloopt met mijn chanel ofzo. Je kan zeggen tegen mensen dat het lsd is ofzo. Of dat je gewoon denkt, hé is een vette trui. Je kan hem ook kopen, maar wees snel, want als ze uitverkocht zijn is het gedaan. Dan is het klaar. Deze keer worden al mijn pakketjes verstuurd door de post zelf. Dus alles komt gewoon volgende week aan. Volgende week hebben jullie alles in huis ook al woon je in Nederland, in Duitsland, in België. Volgende week heeft iedereen alles in zijn huis. Dus ladies en gentlemen, jullie weten wat jullie moeten doen. Over een paar uur komen deze geweldige truien in de shop. Ik bedoel, ik kan niet meer zeggen dan, koop eentje. Het is fucking nice om in deze trui naar mijn video’s te kijken en hij zit lekker en hij is warm. Heel warm. Maar ik moet hem aanhouden, snap je. Ik ben me aan het doodzweten, maar ik moet hem aanhouden. Ik slaap in deze trui, ik leef in deze trui, ik douche in deze trui, ik doe alles in deze trui. Ik heb deze al vier weken aan. Er is niks aan, zien jullie één vlekje? Nee. Ok, dat was genoeg reclame. Get your asses to my website om 19u30 en koop deze geweldige trui. Tot volgende keer. Vergeet niet, eerste vijftig mensen, vertel het aan je mama, vertel het aan je autistische hond. Zeven uur dertig, yes, je kan niet missen. Ik heb waarschijnlijk duizend links gezet overal dus je kan echt niet missen. Als je deze trui dan hebt uiteindelijk, stuur je dan een foto naar mij met deze trui.”

Motivation de la plainte

Selon la plaignante, il s’agit d’une pratique commerciale déloyale vis-à-vis des enfants. Elle mentionne que le vloggeur professionnel flamand ‘Acid’ présente dans cette vidéo YouTube sa nouvelle marchandise (pulls) et s'adresse surtout aux enfants flamands et néerlandais en les encourageant directement à acheter les pulls qu’il décrit en détails. Encourager directement les enfants est pourtant interdit par la loi. De plus, il souligne qu’il n’y a que quelques exemplaires et qu’ils sont uniquement destinés aux « echte broers » (lire : vrais fans). Il dit également qu’il n’y aura plus de nouveaux pulls quand ils seront tous vendus. Selon la plaignante, il semble ici mettre la pression sur ses spectateurs adolescents. Il explique aussi aux spectateurs que pour acheter les pulls ils doivent aller sur son site web et qu’ils doivent être rapides car les 50 premiers reçoivent des chaussettes gratuites. Enfin, il nomme aussi toutes les méthodes de payement possibles et dit que s’ils ne peuvent pas acheter le pull de leurs parents, ils doivent voler leur carte de crédit.

Position de l'annonceur

L’annonceur a exprimé son étonnement concernant la plainte relative à sa vidéo YouTube dans laquelle il fait de la publicité pour lui-même et/ou sa propre marchandise.

Chaque (petit) entrepreneur est libre de faire de la publicité pour ses propres produits et/ou services. Il voulait donner la primeur au noyau dur de ses abonnés quotidiens en annonçant dans sa propre vidéo YouTube qu’il allait vendre 500 hoodies et dans la vidéo, il porte le hoodie qu’il va vendre. Il s’agissait intentionnellement de peu d’exemplaires car il ne fait pas du tout de la publicité pour élargir ou renouveler son nombre d’abonnés. Il le voyait simplement comme un geste pour ses fidèles fans. Comme extra, il a en effet dit que les premières commandes seraient récompensées avec une paire de chaussettes gratuites, ce qu’il a effectivement fait.

L’annonceur a mentionné que sa publicité n’est pas trompeuse et qu’il ne donne pas de fausses informations : l’offre, le prix et la qualité sont ce qu’ils sont. Il n’a discriminé, dénigré ou dupé personne de quelque manière que ce soit. Il ne le ferait jamais et ce sont des pratiques dont il veut absolument se distancier. Tous ses fans savent qu’il est très franc mais très honnête. Il aurait peut-être mieux fait de ne pas dire la phrase “steel de creditcard van je ouders » et il va en tenir compte pour le futur.

Il trouve vraiment dommage que quelqu’un l’accuse à tort de pratiques commerciales trompeuses. Les enfants qui n’aiment pas sa chaîne YouTube ne doivent absolument pas regarder. C’est la force de YouTube. On choisit soi-même ce qu’on veut voir et quand. Il mentionne que les spectateurs sont exposés à beaucoup de publicités d’une manière très subtile sans qu’ils le réalisent et se demande pourquoi le fait qu’il vante sa propre marchandise dans sa propre vidéo reçoit l’étiquette « déloyale ». Toutes les vidéos qui sont publiées sont soumises à un contrôle par différentes instances. Celui qui ne respecte pas la législation est sanctionné et il ne prendrait jamais ce risque.

Décision du Jury

Le Jury a pris connaissance de la vidéo YouTube du vloggeur Acid en question et de la plainte qui la concerne.

Il a noté que dans cette vidéo, le vloggeur fait abondamment la promotion d’un pull qu’il vend sur son site internet auprès d’un jeune groupe cible (la description sous la vidéo mentionne entre autres que sa chaîne est « zeker de moeite voor de gemiddelde tiener en de kleine kindjes op YouTube ») et mentionne entre autres ce qui suit :

  •  “Enkel voor de echte broers. Ik wil geen fake broer zien met deze trui. Ze zijn enkel te koop voor de echte broers.”;
  • “Je kan betalen met alles. Je kan betalen met PayPal, Visa, je kan betalen met een gestolen creditcard van je ouders, je kan betalen met PayPal die je ook gestolen hebt van je ouders of je kan betalen met Bancontact.”;
  • “En mag je deze trui nu niet kopen van je mama, doe het dan wel. Koop hem gewoon wel. Steun je ook gewoon het echte broer fonds. Nog effe een belangrijke disclaimer, stel jij bent een fake broer, die met die blauwe helm, jij koop mijn trui niet. Ja, skip. Je mag dit niet dragen, dit is exclusive voor de echte broers. De echte broer trui. Geen fake shit. Only for the real real real brothers.”;
  • “Ok, dat was genoeg reclame. Get your asses to my website om 19u30 en koop deze geweldige trui.”.

Le Jury a également pris connaissance de la réaction du vloggeur en question et il est conscient que dans ce message publicitaire pour sa propre marchandise, diffusé via sa propre chaîne YouTube, il utilise le style pour lequel il est connu chez ses abonnés.

Il souligne cependant que l’utilisation d’un certain style caractéristique dans un tel message publicitaire ne peut pas mener à ce que le contenu publicitaire en question soit contraire aux dispositions légales et autodisciplinaires en vigueur à cet égard.

Or, en ce qui concerne le contenu spécifique de cette vidéo publicitaire, le Jury est tout d’abord d’avis que le vloggeur s'adresse bien à des personnes qui sont encore sous l’autorité parentale et, notamment via son langage et son groupe cible, incite directement des enfants à acheter le produit faisant l’objet de la publicité, ce qui est contraire à l’article VI. 103, 5° du Code de droit économique.

Il a également estimé que la publicité, en utilisant des expressions comme celles susmentionnées, suggère que la possession du produit faisant l’objet de la promotion donnera à l’enfant ou à l’adolescent un avantage social sur les autres enfants ou adolescents et est également de nature à jeter un discrédit sur l’autorité, la responsabilité, le jugement ou les goûts des parents, ce qui est contraire à l’article 18 du Code de la Chambre de Commerce Internationale (Code ICC).

Compte tenu de ce qui précède et sur base des dispositions susmentionnées, le Jury a donc demandé à l’annonceur de modifier la publicité et à défaut de ne plus la diffuser.

Suite

L’annonceur a confirmé qu’il tiendra compte de la décision du Jury.