Adverteerder / Annonceur: KLJ TIELEN
Product-Dienst / Produit-Service: Fuif “Drink the World Around”
Media / Média: Affiche
Beschrijving van de reclame / Description de la publicité
De affiche voor een fuif van een jeugdbeweging bevat de volgende tekst en afbeeldingen:
KLJ Tielen presents Drink the world around. Zaterdag 19 maart
21-22u halve liters Duitsland (met afbeelding van de helft van een Duits bierglas)
22-23u gin-tonic India (met afbeelding van de helft van een bolvormig gin-tonicglas)
23-00u blonde tongerlo België (met afbeelding van de helft van een Tongerloglas)
00-01u blue curaçao Curaçao (met afbeelding van de helft van een cocktailglas)
01-02u malibu ananas Barbados (met afbeelding van de helft van een hoog cocktailglas)
02-03u cava Spanje (met afbeelding van de helft van een cavaglas)
Bij elk uur en drankje staat ook een afbeelding van de vlag van het land.
KLJ-lokaal Tielen Start: 21u Inkom: 4 euro
DJ Sun of a beach en T. Mastis
Elk uur 1 drankje ad ½ vd prijs
Klacht(en) / Plainte(s)
De klager wenste klacht in te dienen voor schending van het Alcoholconvenant door KLJ Tielen.
Volgens hem wordt op de affiche reclame gemaakt voor alcoholische dranken (bieren en sterke dranken).
De reclame zet aan tot onverantwoordelijke en overmatige consumptie van dranken, dit door:
– de slogan « Drink the world around »;
– het aanzetten tot het drinken van een andere drank afhankelijk van het uur;
– het aanzetten tot het mixen van verschillende dranken (door elk uur een andere drank te promoten);
– onderaan de affiche te vermelden dat “ELK UUR.1 DRANKJE.AD ½ VD PRIJS” wordt verkocht.
Daarnaast wordt deze fuif ingericht door de KLJ, waardoor er onvermijdelijk minderjarigen (die geen sterke drank mogen drinken) geconfronteerd zullen worden met deze affiche.
Deze reclame is volgens de klager dus ook gericht op minderjarigen.
Beslissing Jury in eerste aanleg: Geen opmerkingen
Décision Jury de première instance: Pas de remarques
De Jury voor Ethische Praktijken inzake reclame (JEP) in eerste aanleg heeft de volgende beslissing genomen in dit dossier.
De Jury heeft dit dossier onderzocht rekening houdend met de argumenten van de betrokken partijen en in het licht van het Convenant inzake reclame voor en marketing van alcoholhoudende dranken (hierna: het Convenant).
De Jury heeft er met name ingevolge de reactie van de organisator, KLJ Tielen, nota van genomen dat de op de affiche onrechtstreeks vermelde producenten van de alcoholhoudende dranken “Tongerlo” en “Malibu” enkel op de affiche stonden ter informatie over het aanbod op de fuif en dat deze producenten niet betrokken waren bij het aankondigde evenement of bij de communicatie hieromtrent, wat door de producenten in kwestie werd bevestigd.
De Jury is van mening dat de affiche in kwestie reclame maakt voor het aangekondigde evenement van deze jeugdbeweging en geen alcoholreclame in de zin van het Convenant betreft.
De Jury is derhalve van oordeel dat deze affiche niet binnen het toepassingsgebied van het Convenant valt en er in casu dus evenmin sprake kan zijn van een overtreding van dit Convenant.
De Jury heeft de klacht derhalve ongegrond verklaard.
Gelieve er nota van te nemen dat deze beslissing pas definitief wordt na het verstrijken van de termijn voor het instellen van hoger beroep.