Kia 19-06-2024 : Pas de remarques

Adverteerder / Annonceur: KIA

Product-Dienst / Produit-Service: Kia EV6, Kia Niro EV

Media / Média: Radio, e-mailing, internet (website)

Beschrijving van de reclame / Description de la publicité

De radiospot gaat als volgt:
“Bij KIA zet je zelf de toon. Met onze volledig elektrische cross-overs, zoals de KIA EV6, een ode aan gedurfd design, of de Niro EV, een stijlvol meesterwerk. Maak jouw compositie compleet met de gratis laadpas van 1.500 euro, nu bij beide modellen. KIA, movement that inspires. Kom je eigen KIA componeren tijdens onze opendeurdagen van 21 mei tot 1 juni.”.

De e-mailing met als titel ‘Mis onze Opendeurdagen van 21 mei tot 01 juni niet” vermeldt onder meer onder “De geëlektrificeerde cross-overs van Kia.”:
“Heb je besloten om voor een nieuwe EV6 of Niro EV te kiezen?
Dan krijg je een uniek cadeau: een oplaadkaart ter waarde van 1.500 euro*.”
De asterisk verwijst naar de volgende tekst:
“* Bij aankoop van een nieuwe Niro EV Business (niet Business Plus), Pulse of Pace of bij aankoop van een nieuwe EV6 (alle uitvoeringen) ontvang je nu tijdelijk een laadpas ter waarde van 1.500 euro (inclusief BTW) om je wagen gratis op te laden. Enkel geldig op bestelbonnen die zijn getekend ten laatste op 31 mei 2024, en waarvan de inschrijving van de wagen is gebeurd voor 30 juni 2024. Je zal binnen de 2 weken na levering van je wagen telefonisch worden gecontacteerd om de laadkaart per post te ontvangen, alsook de PIN-code per SMS om deze te activeren. De gratis laadpas is 2 jaar geldig na activatie en omvat de kosten van de kaart, de maandelijkse abonnementkosten en het elektrisch opladen. De volgende laadstations zijn compatibel Ionity, Allego, Fastned + alle andere laadstations die een kredietkaart aanvaarden.”

Op de webpagina voor de Kia Niro EV, onder een afbeelding van het gepromote voertuig, onder meer deze vermelding:
“De Kia Niro
Maak plaats voor verwondering
Vanaf 33.990 EUR
Nu met 1.500 euro gratis laadkrediet*”
Waarbij de asterisk naar dezelfde tekst hierboven verwijst.

Klacht(en) / Plainte(s)

De klager meende dat de adverteerder een dubieuze reclame maakt voor een actie op stockwagens, met een laadpas ter waarde van 1.500 euro bij aankoop van een Kia Niro EV (met uitzondering van het model Business Plus). De klager deelde mee dat de reclame vermeldt dat er wel moet besteld worden tussen 21/5 tot 31/5/2024 en het model leverbaar moet zijn voor eind juni 2024. Echter, volgens de klager zijn de modellen waarop de reclame van toepassing is, pas leverbaar vanaf augustus en de 87 stockwagens die er zijn, zijn allemaal Business Plus uitvoeringen.

Beslissing Jury in eerste aanleg: Geen opmerkingen
Décision Jury de première instance: Pas de remarques

De Jury voor Ethische Praktijken inzake reclame (JEP) in eerste aanleg heeft de volgende beslissing genomen in dit dossier.

De Jury heeft kennisgenomen van de klacht over de geviseerde promotieactie van de adverteerder en van de betrokken reclames via radio, e-mailing en website.

Zij heeft vastgesteld dat een gratis laadpas van 1.500 euro aangeboden wordt in geval van aankoop van het model Niro EV Business (niet Business Plus), Pulse of Pace of bij aankoop van het model EV6 (alle uitvoeringen), indien de bestelbonnen getekend zijn ten laatste op 31 mei 2024 én de inschrijving van de wagen is gebeurd voor 30 juni 2024.

De Jury heeft er nota van genomen dat de klager aanhaalt dat de modellen waarop de promotie in kwestie van toepassing is, pas leverbaar zijn vanaf augustus en dat de 87 stockwagens die er zijn, allemaal Business Plus uitvoeringen zijn.

Ingevolge het antwoord van de adverteerder heeft de Jury ook genoteerd dat de informatie over de beschikbare modellen via de website van de algemene stock van de adverteerder kan geconsulteerd worden, ofwel rechtstreeks bij een officiële dealer naar keuze. Ook al heeft de dealer in kwestie niet de juiste wagen in eigen stock, dan nog kan de dealer de centrale stock raadplegen of de beschikbare stockwagens van andere dealers en modellen voorstellen die in aanmerking komen voor de promotie.

Rekening houdend met wat voorafgaat en op basis van de door de adverteerder toegevoegde schermafbeelding ter staving, heeft de Jury er nota van genomen dat er wel degelijk stockwagens waren die in aanmerking komen voor de promotie.

Op basis van de informatie waarover zij beschikt, heeft de Jury de klacht derhalve ongegrond verklaard.

Gelieve er nota van te nemen dat deze beslissing pas definitief wordt na het verstrijken van de termijn voor het instellen van hoger beroep.

autres décisions