Duvel Moortgat 18-10-2024 : Décision de modification/arrêt

Adverteerder / Annonceur: DUVEL MOORTGAT

Product-Dienst / Produit-Service: Duvel

Media / Média: Internet (social media)

Beschrijving van de reclame / Description de la publicité

De reclame bevat de volgende tekst: “Glimlachen bij het genieten van een Duvel Tripel Hop is gewoon een natuurlijke reactie. Geniet van de Dag van de Glimlach met je favoriete brouwsel. #Duvel #BrewedToBeLived”, en ook een foto van een vrouw die in de natuur zit. Ze kijkt glimlachend naar haar bierglas. Naast haar staat een flesje van het gepromote bier. Onderaan de afbeelding de vermelding “Alcoholmisbruik schaadt de gezondheid.” in witte letters tegen een lichte achtergrond.

Klacht(en) / Plainte(s)

De klager, de Controledienst Tabak en Alcohol van de Dienst Inspectie van Consumptieproducten van de FOD Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu deelt mee dat de tekst bij de foto suggereert dat men spontaan moet glimlachen bij het drinken van een Duvel Tripel Hop en zich bijgevolg gelukkig voelt, wat een inbreuk is op artikels 3.2 en 3.5 van het Alcoholconvenant: de suggestie van gunstige psychische en fysieke effecten en een gelukkiger leven.

Beslissing Jury in eerste aanleg: Beslissing tot wijziging/stopzetting
Décision Jury de première instance: Décision de modification/arrêt

De Jury voor Ethische Praktijken inzake reclame (JEP) in eerste aanleg heeft de volgende beslissing genomen in dit dossier.

De Jury heeft kennisgenomen van de klacht en van de geviseerde post met onder meer de tekst “Glimlachen bij het genieten van een Duvel Tripel Hop is gewoon een natuurlijke reactie. Geniet van de Dag van de Glimlach met je favoriete brouwsel.”.

Ingevolge het antwoord van de adverteerder neemt zij er nota van dat het diens bedoeling was om in het kader van “De Dag van de Glimlach” te benadrukken dat het belangrijk is te genieten van eenvoudige momenten die een glimlach teweegbrengen.

De Jury is van mening dat de gebruikte foto van een vrouw die glimlachend naar haar bierglas kijkt op zich genomen beschouwd kan worden als een loutere illustratie van de door de adverteerder beoogde boodschap, door een beeld te tonen dat een leuk moment suggereert, wat inderdaad niet verboden wordt door de artikels van het Convenant die de klager aanvoert.

Zij is daarentegen van mening dat de tekst van de geviseerde reclame, door de nadruk te leggen op het effect van het drinken van het gepromote product, de consumptie ervan wel in verband brengt met gunstige psychische en fysieke effecten in de zin van artikel 3.2 van het Convenant.

Zij is vervolgens van mening dat de reclame geen visuele of tekstuele elementen bevat die suggereren dat het gepromote bier hier een noodzakelijke voorwaarde is om het dagelijks leven gelukkiger te maken in de zin van artikel 3.5 van het Convenant.

Wat ten slotte de vermelding van de educatieve slogan betreft, stelt de Jury vast dat de post de slogan vermeldt in een kleur die niet duidelijk onderscheidbaar is van de achtergrondkleur. Zij is aldus van oordeel dat de slogan niet duidelijk en leesbaar is zoals vereist door Bijlage B 1. (b) (v) van het Convenant.

Gelet op het voorgaande en op basis van voormelde bepalingen heeft de Jury de adverteerder derhalve verzocht om deze reclame te wijzigen en bij gebreke hieraan deze niet meer te verspreiden.

Dienaangaande neemt de Jury er nota van dat de adverteerder het voornemen heeft de reclame niet meer te publiceren mocht de Jury van mening zijn dat de klacht gegrond is.

Gelieve er nota van te nemen dat deze beslissing pas definitief wordt na het verstrijken van de termijn voor het instellen van hoger beroep.

autres décisions