Douwe Egberts 24-10-2017: Pas de remarques

Adverteerder / Annonceur: DOUWE EGBERTS

Product-Dienst / Produit-Service: Capsules en aluminium

Media / Média: TV

 

Beschrijving van de reclame / Description de la publicité

De spot toont ouders die de kamer van hun zoon inrichten. Deze laatste brengt een doos met spullen naar zijn kamer en verlaat deze vervolgens. Op een gegeven moment horen de ouders een geluid en haasten ze zich naar beneden. Ze houden halt bij de deur van de keuken en bekijken glimlachend hun zoon die op enkele boeken is gaan staan om een dienblad met twee koffies klaar te maken.
VO: “Meteen thuis, met de nieuwe aluminium capsules van Douwe Egberts.”
Tekst op het eindscherm: “Het ruikt hier naar Douwe Egberts.”

//////////

Le spot montre des parents qui aménagent la chambre de leur garçon. Celui-ci apporte une caisse dans sa chambre puis en ressort. À un moment, les parents entendent un bruit et se précipitent en bas. Ils s’arrêtent à la porte de la cuisine et observent en souriant leur garçon qui est monté sur quelques livres pour préparer un plateau avec deux cafés.
VO: « On se sent tout de suite chez soi, avec les nouvelles capsules en aluminium de Douwe Egberts. »
Texte sur l’écran final : « Ici, il y a du Douwe Egberts dans l’air ».

Klacht(en) / Plainte(s)

Le plaignant a communiqué que si un enfant imite cette publicité chez lui pour faire plaisir à ses parents, la pile de livres risque de s’écrouler et le café bouillant de se renverser sur l’enfant.

Beslissing Jury in eerste aanleg: Geen opmerkingen
Décision Jury de première instance: Pas de remarques

De Jury voor Ethische Praktijken inzake reclame (JEP) in eerste aanleg heeft de volgende beslissing genomen in dit dossier.

De Jury heeft vastgesteld dat de TV-spot ouders toont die de kamer van hun zoon inrichten en deze laatste die voor hen een koffie klaarmaakt. De Jury heeft er nota van genomen dat de scène in kwestie gebruikt wordt om de slogan “Het ruikt hier naar Douwe Egberts” te illustreren en om het gevoel weer te geven dat men zich meteen thuis voelt dankzij het product in kwestie.

De Jury is van mening dat het feit dat de jongen op enkele boeken is moeten gaan staan om aan de koffiemachine te kunnen en een dienblad met twee kopjes klaar te maken geen prominent element van de spot in kwestie is en niet wordt voorgesteld als een na te volgen voorbeeld.

De Jury is eveneens van mening dat de TV-spot, gelet op zijn algemene sfeer, tot doel heeft om een moment van warmte en gedeelde vreugde centraal te zetten en door de gemiddelde consument niet zal worden opgevat als het in beeld brengen van een risicovolle handeling.

De Jury is derhalve van oordeel dat deze spot niet van aard is om aan te zetten tot een gevaarlijke praktijk.

Gelet op het voorgaande, is zij tevens van oordeel dat deze reclame niet getuigt van een gebrek aan een behoorlijk maatschappelijk verantwoordelijkheidsbesef.

Bij gebreke aan inbreuken op wettelijke of zelfdisciplinaire bepalingen, heeft de Jury derhalve gemeend geen opmerkingen te moeten formuleren op deze punten.

Gelieve er nota van te nemen dat deze beslissing pas definitief wordt na het verstrijken van de termijn voor het instellen van hoger beroep.

//////////

Le Jury d’Ethique Publicitaire (JEP) de première instance a pris la décision suivante dans ce dossier.

Le Jury a constaté que le spot TV montre des parents qui aménagent la chambre de leur garçon et celui-ci qui leur prépare un café. Le Jury a noté que la scène en question est utilisée pour illustrer le slogan « Ici, il y a du Douwe Egberts dans l’air » et refléter le sentiment qu’on se sent tout de suite chez soi grâce au produit en question.

Le Jury est d’avis que le fait que le garçon ait dû monter sur quelques livres pour atteindre la machine à café et préparer un plateau avec deux tasses n’est pas un élément proéminent du spot en question et n’est pas présenté comme un exemple à suivre.

Le Jury est également d’avis que le spot TV, compte tenu de son atmosphère générale, a pour but de mettre en avant un moment chaleureux et de plaisir partagé et ne sera pas perçu par le consommateur moyen comme la mise en scène d’un acte à risque.

Le Jury a dès lors estimé que ce spot n’est pas de nature à inciter à un comportement potentiellement dangereux.

Compte tenu de ce qui précède, il a également estimé que cette publicité ne témoigne pas d’un manque de juste sens de la responsabilité sociale.

A défaut d’infractions aux dispositions légales ou autodisciplinaires, le Jury a estimé n’avoir pas de remarques à formuler sur ces points.

Veuillez noter que cette décision ne devient définitive qu’après l’expiration du délai d’appel.

autres décisions