Delhaize 09-12-2020: Pas de remarques

Adverteerder / Annonceur: DELHAIZE

Product-Dienst / Produit-Service: Varkenshaasje / Filet pur de porc

Media / Média: Andere (Folder) / Autre (folder)

 

Beschrijving van de reclame / Description de la publicité

In de Delhaize folder is een kilo varkenshaasje aangekondigd aan €9,07 (doorgestreepte prijs 12,95).
In de AD Delhaize bezocht door de klager, op de pakken zelf met een klever “promo”, is de aangeduide prijs 11,17€/kg.

//////////

Dans le folder Delhaize, un kilo de filet pur de porc est annoncé à 9,07€ (prix barré 12,95).
Dans l’AD Delhaize où le plaignant s’est rendu, sur les emballages mêmes avec une étiquette « promo », le prix indiqué est de 11,17€/kg.

Klacht(en) / Plainte(s)

De klager deelde mee dat in de laatste folder voor alle types Delhaize de prijs van het varkenshaasje €9,07/kilo is en in de winkel €11,17/kilo. Hij deelde ook mee dat volgens de directie de AD Delhaizes niet gebonden zijn aan de reclames van Delhaize.

Beslissing Jury in eerste aanleg: Geen opmerkingen
Décision Jury de première instance: Pas de remarques

De Jury voor Ethische Praktijken inzake reclame (JEP) in eerste aanleg heeft de volgende beslissing genomen in dit dossier.

De Jury heeft kennisgenomen van de reclame in de folder in kwestie en van de klacht die daarop betrekking heeft, waarin de klager met name opwerpt dat in de AD Delhaize winkel die hij bezocht de varkenshaasjes niet verkocht werden aan de promotieprijs die hij in de Delhaize folder had gezien.

Zij heeft er dienaangaande ingevolge het antwoord van de adverteerder onder meer nota van genomen dat de promotie alleen betrekking had op producten van het merk Delhaize (en niet AD Delhaize), zijnde in casu voorverpakte varkenshaasjes uit zijn magazijn, en dat het product met het logo van het merk AD Delhaize waarnaar de klager verwijst daarentegen afkomstig is uit de eigen slagerij met ter plaatse versneden vers vlees van de betrokken franchisenemer.

Zij heeft tevens vastgesteld dat, hoewel op de laatste pagina van de folder de logo’s van Delhaize, AD Delhaize, Proxy Delhaize en de Delhaize-website staan vermeld, op deze pagina tevens als volgt in kleine letters wordt aangegeven dat niet alle promoties steeds beschikbaar zijn in alle types winkel: (“De meeste gepubliceerde producten zijn ook verkrijgbaar bij AD Delhaize, Proxy Delhaize en op www.delhaize.be”).

In deze context is de Jury van mening dat de reclame in de folder in kwestie niet van aard is om de gemiddelde consument te misleiden wat betreft de toepasselijkheid van de promotieprijs voor varkenshaasjes in de AD Delhaize winkel in kwestie.

Bij gebreke aan inbreuken op wettelijke of zelfdisciplinaire bepalingen, heeft de Jury derhalve gemeend geen opmerkingen te moeten formuleren op dit punt.

Gelieve er nota van te nemen dat deze beslissing pas definitief wordt na het verstrijken van de termijn voor het instellen van hoger beroep.

//////////

Le Jury d’Ethique Publicitaire (JEP) de première instance a pris la décision suivante dans ce dossier.

Le Jury a pris connaissance de la publicité dans le folder en question et de la plainte qui la concerne, dans laquelle le plaignant mentionne notamment que dans le magasin AD Delhaize où il s’est rendu, les filets purs de porc n’étaient pas vendus au prix promotionnel qu’il avait vu dans le folder Delhaize.

A ce sujet, suite à la réponse de l’annonceur, il a entre autres noté que la promotion ne concernait que les produits de la marque Delhaize (et non AD Delhaize), à savoir en l’espèce du filet pur de porc préemballé provenant de son entrepôt, et que le produit avec le logo de la marque AD Delhaize auquel le plaignant se réfère provient par contre de la propre boucherie du franchisé concerné, avec de la viande fraîche découpée sur place.

Il a également constaté que, bien qu’à la dernière page du folder les logos de Delhaize, AD Delhaize, Proxy Delhaize et le site web de Delhaize sont mentionnés, cette page mentionne également comme suit en petits caractères que toutes les promotions ne sont pas toujours disponibles dans tous les types de magasins : (« La plupart des produits sont disponibles dans les supermarchés Delhaize, AD Delhaize et Proxy Delhaize et sur www.delhaize.be »).

Dans ce contexte, le Jury est d’avis que la publicité dans le folder en question n’est pas de nature à tromper le consommateur moyen en ce qui concerne l’application du prix promotionnel pour des filets purs de porc dans le magasin AD Delhaize en question.

A défaut d’infractions aux dispositions légales ou autodisciplinaires, le Jury a estimé n’avoir pas de remarques à formuler sur ce point.

Veuillez noter que cette décision ne devient définitive qu’après l’expiration du délai d’appel.

autres décisions